2021-08-17, 07:24
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkaGoraKaos
Hej hej
Åkte på en smäll för ca 10 dagar sedan, jag har brutit revben förut flera gånger så tänker att det är bara att härda ut, och jag vet att det gör ont när benen läker ihop.

Men nu börjar det bli väldigt störigt, jag måste sova på rygg kan inte bära något som är tungt osv ... dessutom när jag kollar mig i spegeln så är det fortfarande väldigt svullet, det buktar ut som en halv citron under mitt vänstra bröst.

Jag går sällan till läkaren och slipper gärna, men blir lite trött på smärtan och att jag bara kan sova på rygg.

Finns det någon läkare här som kan ge tips?
Brott/fraktur eller spricka/fissur? Stor jävla skillnad. Vid brott så ska du söka vid central smärta, ja.

Är du 100% att det inte är brott inåt så behöver du inte söka vård såvida du kan ta djupa andetag, annars finns risk att du får lunginflammation.
Citat:
Stor jävla skillnad kanske men blev inte klokare av ditt inlägg.
redigerade det ganska kraftigt när du skrev.
Senast redigerad av GoUoD 2021-08-17 kl. 07:28.
Citera
2021-08-17, 07:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Brott, fraktur eller fissur? Stor jävla skillnad. Vid fissur och brott så ska du söka vid central smärta, ja.
Stor jävla skillnad kanske men blev inte klokare av ditt inlägg.
Citera
2021-08-17, 07:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Brott/fraktur eller spricka/fissur? Stor jävla skillnad. Vid brott så ska du söka vid central smärta, ja.

Är du 100% att det inte är brott inåt så behöver du inte söka vård såvida du kan ta djupa andetag, annars finns risk att du får lunginflammation.
redigerade det ganska kraftigt när du skrev.

Jag kan andas, men undviker djupa andetag men jag kan ta dom, har div allergier så nyser lite nu och då och då gör det förjävligt ont.

Men allt är nog som det ska tror jag, bara en reminder att man är för gammal för att hålla på å härja.
Citera
2021-08-17, 08:59
Medlem
Citat:
Hej hej
Åkte på en smäll för ca 10 dagar sedan, jag har brutit revben förut flera gånger så tänker att det är bara att härda ut, och jag vet att det gör ont när benen läker ihop.

Men nu börjar det bli väldigt störigt, jag måste sova på rygg kan inte bära något som är tungt osv ... dessutom när jag kollar mig i spegeln så är det fortfarande väldigt svullet, det buktar ut som en halv citron under mitt vänstra bröst.

Jag går sällan till läkaren och slipper gärna, men blir lite trött på smärtan och att jag bara kan sova på rygg.

Finns det någon läkare här som kan ge tips?
Jag har haft brustna revben flera gånger. En gång frågade jag vården, och de sa att det är ändå inget de kan göra något åt.
Flashback bättre än 1177 ?
Citera
2021-08-17, 09:13
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Vet inte hur ditt trauma gick till, men det är ju möjligt att en benbit ligger och skaver mot lungan och orsakar upprepade blödningar(vilket skulle förklara svullnaden) är det rött under huden, som ett blåmärke, alltså citronen?

Går väl att en röntgenbild och se hur det ser ut, och bedöma om någon bit behöver repositioneras.
Citera
2021-08-17, 09:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Jag har haft brustna revben flera gånger. En gång frågade jag vården, och de sa att det är ändå inget de kan göra något åt.
Flashback bättre än 1177 ?

Läste du trådstarten?
Citera
2021-08-17, 09:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken
Vet inte hur ditt trauma gick till, men det är ju möjligt att en benbit ligger och skaver mot lungan och orsakar upprepade blödningar(vilket skulle förklara svullnaden) är det rött under huden, som ett blåmärke, alltså citronen?

Går väl att en röntgenbild och se hur det ser ut, och bedöma om någon bit behöver repositioneras.

Ingen förändring i huden visuellt, men det är väldigt varmt.
Citera
2021-08-17, 09:45
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ingen förändring i huden visuellt, men det är väldigt varmt.

Värme lokalt betyder inflammation.

Känner du någon värme i resten av kroppen, typ feber?
Citera
2021-08-17, 09:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken
Värme lokalt betyder inflammation.

Känner du någon värme i resten av kroppen, typ feber?

Har inte tagit febern men är rätt så säker på att jag inte har feber för då brukar jag frysa och få öm hud över hela kroppen.

Smärtan är i revbenen, det gör ont hela tiden men går bra när jag står upp och sitter i en viss ställning, det är när jag jag rör på mig eller lyfter något eller försöker ligga på höger eller vänster sida som det gör ont utav bara fan.
Citera
2021-08-17, 11:36
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Tack tack. Du övertygade mg inte, men om det inte blir bättre i slutet av veckan så måste jag nog gå till VC.

Jag känner igen mig i hur du tänker, jag har skjutit upp två knäoperationer och en ryggopeation i 4 års tid istället för att ta tag i det men jag ska starta processen om ett par veckor.
Män är dumma, du och jag är bra exempel på det 😂
Citera
2021-08-17, 11:39
Medlem
Vanligtvis inget att göra mer än att vila.

Men om benet som sticker ut oroar, kontakta läkare
Citera
2021-08-17, 11:42
Medlem
rtyuios avatar
Sköterskan tittade bittert på mig och undrade vad fan jag gjorde där på akuten? Jag fick ta alvedon mot smärtan sa hon, sedan bad hon mig snällt dra åt helvete. Det gjorde ont c:a 3 månader efter det innan det började släppa. Så nu har du något att se fram emot. Have fun.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in