2021-08-17, 01:00
Medlem
freeriderXIIs avatar
Ja ibland kan ju en regissör/manusförfattare ha en pangscen i huvudet men där tyvärr resten av filmen inte håller samma nivå. Finns det någon film där en scen är alldeles lysande men som slösats bort på en medioker film? Och som kanske borde sparats till ett bättre tillfälle eller givits eller sålts som idé till en annan film med liknande tema?

Vietnamkrigsfilmen Apocalypse Now är en berömd film från 1979 där den episka och berömda helikopterscenen är lysande då de spelar Wagner men helheten inte riktigt håller samma nivå. Dock en bra film med många andra bra klassiska scener men huvudstoryn håller inte samma nivå som helikopterattacken och en del andra briljanta scener.

Som motsats kan man nämna Den onde den gode den fule den är ett exempel på en film där varje scen i princip är lysande och där filmen bara blir bättre och bättre.
Senast redigerad av freeriderXII 2021-08-17 kl. 01:21.
Citera
2021-08-17, 10:21
Medlem
kyrkstockens avatar
Tja, kapten Sparrows entre måste vara den coolaste i världshistorien. Jag har faktiskt tänkt att det var synd att det hände i en "barnfilm".

https://www.youtube.com/watch?v=dvdrCPr3gDQ&ab_channel=MishoMGM
Citera
2021-08-17, 11:27
Medlem
När Lisbeth Salander tatuerar in "Jag är ett sadistiskt svin och en våldtäktsman" på Peter Anderssons bröst?
Citera
2021-08-17, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Tja, kapten Sparrows entre måste vara den coolaste i världshistorien. Jag har faktiskt tänkt att det var synd att det hände i en "barnfilm".

https://www.youtube.com/watch?v=dvdrCPr3gDQ&ab_channel=MishoMGM

Njaaa jag tycker ändå de finns fler glimtar i den filmen. Det bästa är ju följande: https://youtu.be/a27YX-ToMM4

Överlag håller de barnfilmerna bra klass ändå.
Minns när första filmen släpptes på VHS och jag satt hos en vännina till min mamma i soffan och tittade med morsans dåvarande gök till pojkvän och hela väninnas familj och i scenen där den ena piraten av den kramgoa duon i barbossas gäng pirater fick av en kanon fylld med bestick en gaffel i hans plast ögat och han kollade runt med gaffeln som rörde sig utbrast min morsas gök till pojkvän ett kvidande skratt som en blixt från klar himmel och vände sig i soffan medans alla vi andra knappt rörde på smilgroparna.
Citera
2021-08-17, 11:51
Medlem
freeriderXIIs avatar
Ibland kan man ju tänka att vad synd att denna scen/idé slösades bort på en som helhet mindre bra film.
Citera
2021-08-18, 18:03
Medlem
Kim-Junosuando-Uns avatar
Sjukhusscenen i Exorcisten 3! Helt sjukt stark scen i en annars rätt medioker film.

Men den scenen är brutal. Snudd på genialisk skulle jag vilja säga.
Senast redigerad av Kim-Junosuando-Un 2021-08-18 kl. 18:07.
Citera
2021-08-18, 18:06
Medlem
freeriderXIIs avatar
En sak är att komma på coola scener en annan är att ha en huvudstory som håller hela vägen. Båda är viktiga givetvis.

Bondfilmen Spectre har en väldigt bra öppningsscen i Mexiko där Bond/Craig vandrar på taken men filmen och storyn som helhet är inte lika bra.
Senast redigerad av freeriderXII 2021-08-18 kl. 18:16.
Citera
2021-08-18, 18:10
Avslutad
Scenen där Jim Carrey pressar sig ur röven på en noshörning i Pet Detective 2 är obetalbar Resten av filmen är sådär.
Citera
2021-08-18, 19:56
Medlem
Man-At-Armss avatar
Är inget fan av Death Proof, men car crash scene är grym. Har för mig att scenen är i början och att filmen dalade sakta men säkert efter inledningen.

Många dussinkomedier från Hollywood kan ha en scen i hela filmen som jag verkligen skrattat satan åt. Exempelvis tyckte jag dvärgkastningen i Deuce gigolo -European bigalow var skitrolig. (Skickar inte med länk - då jag inte tycker klippet är roligt längre)
Och då tycker jag, tvärtom, att sådana filmer är värda att se. Trots att filmer som, Deuce gigolo, egentligen suger.
Citera
2021-08-18, 22:29
Medlem
Giggsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukensfarfar
När Lisbeth Salander tatuerar in "Jag är ett sadistiskt svin och en våldtäktsman" på Peter Anderssons bröst?
Män som hatar kvinnor är en av de bättre svenska filmerna imo. Uppföljarna är däremot inte mycket att hänga i granen.
Citera
2021-08-19, 20:26
Medlem
SadEyess avatar
Det finns en fantastisk scen i Pete Walkers Die Screaming Marianne (1971), i övrigt en högst medioker film.

Det är en scen där Barry Evans blir åtföljd av ett par mördare förklädda till civilpoliser till sin lägenhet. Nerven och stämningen blir ren Hitchcock -klass när vår huvudperson börjar ana oråd och försöker ta sig ur den prekära situationen. Snyggt filmad, briljant iscensatt på alla sätt. Sedan är det inget att skriva hem om vad gäller resterande del av filmen.
Citera
2021-08-19, 20:27
Avslutad
Tyckte många bra scener och konceptet överlag i filmen passengers med chris pratt och Jennifer Lawrence. Men tyvärr så föll den lite platt överlag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in