Citat:
Ursprungligen postat av
RedX
Men kan det inte vara en feministisk fråga även om inte frågan ”främst” är feministisk? Irena tycks i alla fall anse det, och det är inte helt ovanligt att feminister använder kvinnoförtryck i andra länder som argument för reformer här hemma i Sverige. Det blir i mitt tycke lite märkligt att å ena sidan använda de afghanska kvinnorna som slagträn i svenska debatter, men samtidigt inte anse att de är värda att prioriteras före afghanska män i asylsammanhang.
Var används afghanska kvinnor som slagträ för förändring i Sverige?
I vilka frågor då? Och av vilka då?
Citat:
Någonstans finns här en konflikt mellan svensk nationell feminism och global feminism. Ur det förstnämnda perspektivet är aghanska kvinnor inte särskilt högprioriterade, men ur det sistnämnda lär den här frågan rimligtvis vara bland de absolut högst prioriterade för tillfället.
Ur svenskt perspektiv är det en humanistisk frågan, inte feministisk. Ur ett globalt perspektiv är det däremot en feministisk fråga - men det hanteras av internationella organisationer och inte av svenska regeringen och riksdagen.
Citat:
Jag är inte riktigt med på hur du menar, men tänker mig att du kanske menar att en ”humanistisk vinkel” innebär att man bedömer alla sökande efter samma kriterier så borde en större andel av kvinnorna beviljas asyl eftersom deras asylskäl generellt är starkare? Rätta mig gärna om jag missuppfattat.
Ja, vilket också gör att bedömningarna kan gå åt andra hållet om sådan situation uppstår, utan att förändra det humanistiska perspektivet.
Citat:
Om så är fallet håller jag i vart fall principiellt med dig, men du blir fortfarande sittande med problemet att det svenska asylsystemet inte gör ett smack för den som inte på ett eller annat sätt lyckas ta sig hit från första början - och det är ju här kvinnorna (och för den delen äldre, fattiga och barnfamiljer) sållas bort. Om alla flyktingar ska kunna konkurrera om asyl på lika villkor behöver den aspekten av asylsystemet göras om.
Vi tar emot 5000 kvotflyktingar per år. Ett antal som dessutom SD var med och drev igenom - tidigare var det långt färre.
Citat:
Den sista aspekten är könsbalansen i Sverige, men den kan ju inte heller jämnas ut genom att skicka hem de män som inte bedöms ha asylskäl så länge som en kraftig majoritet av de sökande fortsätter att vara män.
Det är ju bara sant om de nya som kommer i så fall har verkliga asylskäl, annars nekas de ju också uppehållstillstånd.
Fler kvinnor och barn i kvot och färre som får kliva över gränsen och leka "papperslösa" är det som måste till.