2021-08-16, 19:46
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Förvisso, men feminister är en ganska stark röst i det politiska landskapet. Frågan gäller nog snarare huruvida det vore rätt eller fel av dem att använda den för att förmå våra beslutsfattare att prioritera kvinnor/tjejer.
Det vore fel, dels därför att detta inte främst är en feministisk fråga, dels för att om man utifrån ett feministiskt perspektiv skall gynna kvinnor genom att ta hit dem med motiveringen att de har sämre utgångsläge än män i svåra situationer .... så förbinder vi oss att tömma halva världen på kvinnor och plocka hit dem.

Citat:
Men finns det inte även en möjlig feministisk vinkling här? Asylsystemet är uppsatt på ett sätt som missgynnar kvinnor då de generellt sett varken har de finansiella eller de fysiska muskler som krävs för att ta sig hela vägen hit och söka asyl.
Det finns utrymme för en feministiskt vinkel på den grunden - men det är ingen bra väg att gå. En humanistisk vinkel ger samma utfall samtidigt som den är lättare att begränsa omfattningen av och blir mer allmängiltig.
Citera
2021-08-16, 20:03
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det vore fel, dels därför att detta inte främst är en feministisk fråga, dels för att om man utifrån ett feministiskt perspektiv skall gynna kvinnor genom att ta hit dem med motiveringen att de har sämre utgångsläge än män i svåra situationer .... så förbinder vi oss att tömma halva världen på kvinnor och plocka hit dem.

Men kan det inte vara en feministisk fråga även om inte frågan ”främst” är feministisk? Irena tycks i alla fall anse det, och det är inte helt ovanligt att feminister använder kvinnoförtryck i andra länder som argument för reformer här hemma i Sverige. Det blir i mitt tycke lite märkligt att å ena sidan använda de afghanska kvinnorna som slagträn i svenska debatter, men samtidigt inte anse att de är värda att prioriteras före afghanska män i asylsammanhang.

Någonstans finns här en konflikt mellan svensk nationell feminism och global feminism. Ur det förstnämnda perspektivet är aghanska kvinnor inte särskilt högprioriterade, men ur det sistnämnda lär den här frågan rimligtvis vara bland de absolut högst prioriterade för tillfället.

Citat:
Det finns utrymme för en feministiskt vinkel på den grunden - men det är ingen bra väg att gå. En humanistisk vinkel ger samma utfall samtidigt som den är lättare att begränsa omfattningen av och blir mer allmängiltig.

Jag är inte riktigt med på hur du menar, men tänker mig att du kanske menar att en ”humanistisk vinkel” innebär att man bedömer alla sökande efter samma kriterier så borde en större andel av kvinnorna beviljas asyl eftersom deras asylskäl generellt är starkare? Rätta mig gärna om jag missuppfattat.

Om så är fallet håller jag i vart fall principiellt med dig, men du blir fortfarande sittande med problemet att det svenska asylsystemet inte gör ett smack för den som inte på ett eller annat sätt lyckas ta sig hit från första början - och det är ju här kvinnorna (och för den delen äldre, fattiga och barnfamiljer) sållas bort. Om alla flyktingar ska kunna konkurrera om asyl på lika villkor behöver den aspekten av asylsystemet göras om.

Den sista aspekten är könsbalansen i Sverige, men den kan ju inte heller jämnas ut genom att skicka hem de män som inte bedöms ha asylskäl så länge som en kraftig majoritet av de sökande fortsätter att vara män.
Citera
2021-08-16, 20:10
Avstängd
Citat:

De har sämre utgångsläge, det är i sig inget som behöver motiveras,
-i flyktingläger i länder som angränsar till konfliktfylda länder , tex syrien så är det 50/50 ungefär män och kvinnor, anledningen till att de som når europa är 70%+ män är bla för att män är mer riskbenägna, och fysiskt mer kapabla.
-Afganska kvinnor har i mycket högre grad fått asyl i sverige än män de senaste åren, tex 2018 fick 28 procent av männen bifall, och 47 procent av kvinnorna. (1499 av de som fick bifall var män och 849 var kvinnor).
- det är mao , en smal sak att "stänga gränserna" och helt enkelt processa in resp kvot av flyktingar att ge asyl i valfritt flyktingläger i närområdet till afganistan, förslagsvis bussar/flyger man dem till sverige (slipepr vi allt mördande, drunknande, ihjälfrysande osv påvägen)
-Ur ett femenistiskt perspektiv tror jag vi kan nöja oss med "lika utfall" räknat i bifall.

Citat:

uhm... tänker du att det är "bra som det har varit" ? det är väll det enda som alla är överrens om att det inte har blivit,
Senast redigerad av slö 2021-08-16 kl. 20:14.
Citera
2021-08-16, 20:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fittheligeande
Är övertygad om att många feminister hade blivit våta i fittan av att träffa de talibanska männen. Innerst inne suktar de efter riktiga män. Den sidan hatar de hos sig själva.
Härligt att du ser talibaner som riktiga män! Är du afghan själv?
Citera
2021-08-16, 20:31
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Men kan det inte vara en feministisk fråga även om inte frågan ”främst” är feministisk? Irena tycks i alla fall anse det, och det är inte helt ovanligt att feminister använder kvinnoförtryck i andra länder som argument för reformer här hemma i Sverige. Det blir i mitt tycke lite märkligt att å ena sidan använda de afghanska kvinnorna som slagträn i svenska debatter, men samtidigt inte anse att de är värda att prioriteras före afghanska män i asylsammanhang.
Var används afghanska kvinnor som slagträ för förändring i Sverige?
I vilka frågor då? Och av vilka då?

Citat:
Någonstans finns här en konflikt mellan svensk nationell feminism och global feminism. Ur det förstnämnda perspektivet är aghanska kvinnor inte särskilt högprioriterade, men ur det sistnämnda lär den här frågan rimligtvis vara bland de absolut högst prioriterade för tillfället.
Ur svenskt perspektiv är det en humanistisk frågan, inte feministisk. Ur ett globalt perspektiv är det däremot en feministisk fråga - men det hanteras av internationella organisationer och inte av svenska regeringen och riksdagen.

Citat:
Jag är inte riktigt med på hur du menar, men tänker mig att du kanske menar att en ”humanistisk vinkel” innebär att man bedömer alla sökande efter samma kriterier så borde en större andel av kvinnorna beviljas asyl eftersom deras asylskäl generellt är starkare? Rätta mig gärna om jag missuppfattat.
Ja, vilket också gör att bedömningarna kan gå åt andra hållet om sådan situation uppstår, utan att förändra det humanistiska perspektivet.

Citat:
Om så är fallet håller jag i vart fall principiellt med dig, men du blir fortfarande sittande med problemet att det svenska asylsystemet inte gör ett smack för den som inte på ett eller annat sätt lyckas ta sig hit från första början - och det är ju här kvinnorna (och för den delen äldre, fattiga och barnfamiljer) sållas bort. Om alla flyktingar ska kunna konkurrera om asyl på lika villkor behöver den aspekten av asylsystemet göras om.
Vi tar emot 5000 kvotflyktingar per år. Ett antal som dessutom SD var med och drev igenom - tidigare var det långt färre.

Citat:
Den sista aspekten är könsbalansen i Sverige, men den kan ju inte heller jämnas ut genom att skicka hem de män som inte bedöms ha asylskäl så länge som en kraftig majoritet av de sökande fortsätter att vara män.
Det är ju bara sant om de nya som kommer i så fall har verkliga asylskäl, annars nekas de ju också uppehållstillstånd.
Fler kvinnor och barn i kvot och färre som får kliva över gränsen och leka "papperslösa" är det som måste till.
Citera
2021-08-16, 20:33
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
De har sämre utgångsläge, det är i sig inget som behöver motiveras,
-i flyktingläger i länder som angränsar till konfliktfylda länder , tex syrien så är det 50/50 ungefär män och kvinnor, anledningen till att de som når europa är 70%+ män är bla för att män är mer riskbenägna, och fysiskt mer kapabla.
-Afganska kvinnor har i mycket högre grad fått asyl i sverige än män de senaste åren, tex 2018 fick 28 procent av männen bifall, och 47 procent av kvinnorna. (1499 av de som fick bifall var män och 849 var kvinnor).
- det är mao , en smal sak att "stänga gränserna" och helt enkelt processa in resp kvot av flyktingar att ge asyl i valfritt flyktingläger i närområdet till afganistan, förslagsvis bussar/flyger man dem till sverige (slipepr vi allt mördande, drunknande, ihjälfrysande osv påvägen)
-Ur ett femenistiskt perspektiv tror jag vi kan nöja oss med "lika utfall" räknat i bifall.
Ur ett humanistiskt perspektiv är fortfarande det jag anser är relevant.

Citat:
uhm... tänker du att det är "bra som det har varit" ? det är väll det enda som alla är överrens om att det inte har blivit,
Var har jag skrivit att det är bra som det har varit?
Citera
2021-08-16, 20:36
Medlem
Fettsugnings avatar
Vi behöver inte ha hit vare sig afghanska män eller kvinnor. Dock säger ju situationen en hel del om afghanska "män". De är först att lämna det sjunkande skeppet och lämnar kvar kvinnor och barn i talibanernas fina nya styre.

Dessa "män" borde givetvis avrättas och inte ges asyl.
Citera
2021-08-16, 20:51
Avstängd
Citat:
Ur ett humanistiskt perspektiv är fortfarande det jag anser är relevant.

Du menar att se till människor och deras behov? även om det kommer vara främst män? (och "rika" naturligtvis)

Citat:
Var har jag skrivit att det är bra som det har varit?
För det är uppenbart är ett humanistiskt perspektiv?

Om bara pojkar kan ta sig till sverige rent fysisikt , så är det bara pojkar som får asyl (eller ja, den överväldigande majoriteten då i absoluta tal i fallet med afganistan) inte som Irena efterlyser ett femenistiskt.
Senast redigerad av slö 2021-08-16 kl. 20:53.
Citera
2021-08-16, 21:27
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Du menar att se till människor och deras behov? även om det kommer vara främst män? (och "rika" naturligtvis)
Rika?
Nej vi talar om människor i krig utan resurser ... Varför kan du inte hålla dig till ämnet.

Citat:
För det är uppenbart är ett humanistiskt perspektiv?
Det inget jag skrivit eller uttryckt med andra ord. Var snäll och håll dig till att uttrycka dina egna åsikter som något du står för - och klistra dem inte på mig.
Citat:
Om bara pojkar kan ta sig till sverige rent fysisikt , så är det bara pojkar som får asyl (eller ja, den överväldigande majoriteten då i absoluta tal i fallet med afganistan) inte som Irena efterlyser ett femenistiskt.
Vi har kvotflyktingar - så nej, det stämmer inte.
Citera
2021-08-16, 21:49
Medlem
Fittheligeandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Härligt att du ser talibaner som riktiga män! Är du afghan själv?

De har ju krigat mot USAs armé i 20 år mer eller mindre. Då måste man ha ballar av stål. Jag är inget fan av talibaner för övrigt. Men fega är de inte.
Citera
2021-08-16, 21:56
Medlem
Vi ska alltså ta alla "farliga" män till Europa och gee dem makt så att dessa kvinnor får vara ifred?

Synd att feministsverige blundat för faktiska lösningar och sysslar med godhetssignalering istället. Offrar pojkar för att höjastatus på kvinnor? Vad trodde de att männen skulle sysselsätta sig med då?
Citera
2021-08-16, 22:25
Medlem
Citat:
Irena Pozar skriver i Expressen om situationen för flickor och kvinnor i Afghanistan:

Hela krönikan står att finna nedan:

https://www.expressen.se/kronikorer/irena-pozar/varfor-raddar-inte-sveriges-feministiska-regering-flickorna/

Frågeställning:
Har Irena rätt i att denna fråga bör vara högprioriterad av svenska feminister? Hur pass högt ska den i så fall prioriteras i förhållande till andra feministiska frågor? Och hur ska man rent praktiskt lösa ett könskvoterat flyktingmottagande?

Personligen tror jag att det vore win-win både för de afghanska kvinnorna och för Sverige som helhet om vi kunde prioritera dem före övriga flyktingar. Den ojämna könsfördelningen som det senaste decenniets flyktingströmmar har medfört gynnar ingen och ett flyktingmottagande som prioriterar kvinnor till dess att könsbalansen återställs (eller kanske till och med tippar över svagt till kvinnlig övervikt) skulle, utöver att hypotetiskt hjälpa de mer behövande, också minska incel-/sexualbrotts-/gängbrottslighetsfenomenen som intensifierats det senaste decenniet.

Ordet är fritt.

Nej det är inte ok.
Vi har asylrätt för att ge människor som behöver skydd, skydd och då ska detta gälla oavsett könet på den sökande, det vore helt enkelt diskriminering.
Men, det man kunde göra är att ev. öka möjligheterna för kvinnor att söka asylrätt om de utsätts för förtryck. för det tror jag inte är ett asylskäl idag, men jag är inte helt insatt i denna fråga så där är jag lite osäker.
Men, risken då är att mängden med asylberättigade människor typ ökar rejält och då kommer det ju börja gnällas rejält hos SD falangen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in