Citat:
Ursprungligen postat av
noixdecoco
Ska köpa en ny data eftersom min laptop nu börjar bli lite för sleten. Det är en PC med windows 10 och ska bli en ny PC. Hur gör jag för att migrera över allt från gamla datan till en ny? Måste all mjukvara ominstalleras eller finns det något smidigare sätt som överför rakt av?
Om du inte har möjlighet att klona den skall all software installeras igen... Kloning är inte bara en fråga om att "kopiera" en hel disk, så om man inte känner sig hemma i det är det enklast att "börja om".
När du skaffat ny
dator kan du överföra
datan, och här är det bara en fråga om medium för det, det handlar nog för din del mest om hur mycket det fyller...
Har man bara få GB kan man använda sig av en USB-sticka, eller hellre - en extern disk på vilken du kan backa up också senare, eller ett bättre alternativ enligt mig, spara i molnet. Onedrive funkar bra, där tas backup utan att man behöver bekymra sig, det enda som talar emot skulle vara paranoid skräck för at låta någon annan sitta på ditt material. Molntjänster finns det naturligtvis en uppsjö av, vilken man svär till är en smaksak... Googledrive är ett smidigt verktyg, medan Onedrive är "native" till Microsoft, och livekontot inkluderar en barberad Office som funkar utmärkt, vilket gör att man kan arbeta Online nästan (!) obehindrat.