2021-08-14, 21:32
Medlem
aquaman1s avatar
Har tänkt på matbutikers snabbkassor där man själv får scanna varorna man vill ha och betala. Hur lätt är det egentligen att "glömma" scanna en vara eller två? Kommer man undan med det? Jag har inte gjort det än så länge, men har råkat välja vanliga bananer ett par gånger när jag egentligen köpt ekologiska som ska vara några kronor dyrare.

Vad tror ni? Har ni råkat glömma scanna någon vara någon gång?
Citera
2021-08-14, 21:36
Medlem
skilletgrays avatar
Fortsätt så, så får du snart stå i kö som annat löst folk.
Citera
2021-08-14, 22:04
Bannlyst
Det är ganska riskfyllt kan jag medge, ibland iallafall på Ica så blir det så att personalen behöver komma och konstrollera, och den skammen vill man ju inte ha på sig
Citera
2021-08-14, 22:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorgardinen
Det är ganska riskfyllt kan jag medge, ibland iallafall på Ica så blir det så att personalen behöver komma och konstrollera, och den skammen vill man ju inte ha på sig

Vissa personer känner inte den skammen har jag förstått. Jag finner beteendet fullständigt motbjudande.
Citera
2021-08-14, 22:23
Medlem
cleovarnamnets avatar
Det är väldigt lätt, förstås. När jag studerade arbetade jag extra på Ica. Var ju visserligen över 10 år sedan, men åtminstone då var scanningkunderna på olika nivåer, där grundnivå innebar att man ofta fick avstämningar. Var de korrekta flyttades man upp ett steg vilket innebar färre avstämningar. Man kunde dock halka ned igen om det vid avstämning framkom att man tabbat sig, med flit eller inte.
Vi kunde inte ge en kund avstämning i stunden, även om vi ibland önskade det, men vi kunde manuellt flytta ned kunden till nivån med fler avstämningar om vi var misstänksamma så att vederbörande de nästa gångerna hade ökat risk/chans, beroende på från vems sida man såg det.
Men du, var inte en tjuv. Extremt sjabbigt beteende.
Låt mig citera min mamma som i sin tur citerar någon annan: ”För att nå en bräcklig vinning som ska ryckas ifrån mig blott, har jag bortom all besinning, ack, på vilka vägar gått!”
Du kanske sparar 150 spänn i veckan men du har tappat din heder.

Vad har detta att göra med matlagning, btw?
Citera
2021-08-14, 22:29
Medlem
jack.danielss avatar
Köpte en chokladbit på ica häromsistens, fick en avstämning, bra så. Gick runt en stund på köpcentret och fick order hemifrån att handla grädde, går in igen och köper en grädde och får återigen en avstämning, påtalar för personalen att det är min andra avstämning inom 20 minuter, hon svarar att det är lättare att få en avstämning vid små köp än större! Så köp mycket när ni fuskar.
Citera
2021-08-14, 22:29
Medlem
På Willys säger de att de bara har slumpvisa kontroller, någon intervall och så lyser skärmen för kontroll.
Men jag tvivlar, hade kontroll och faktiskt glömt/missat en skanning. Sen tyckte jag att jag lite "ofta" fick röd skärm vid betalning. Men det var länge sen och nu är det nästan aldrig som jag får det.
Att någon vara missas någon gång är i sig inte så konstigt.
Men om det är oxfilé och inte en paket mjölk åker man nog på någon sorts "bevakning".
Systemet är väl kalkylerat för att "svinnet" är mindre än vad kassapersonal kostar.
Citera
2021-08-14, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
På Willys säger de att de bara har slumpvisa kontroller, någon intervall och så lyser skärmen för kontroll.
Men jag tvivlar, hade kontroll och faktiskt glömt/missat en skanning. Sen tyckte jag att jag lite "ofta" fick röd skärm vid betalning. Men det var länge sen och nu är det nästan aldrig som jag får det.
Att någon vara missas någon gång är i sig inte så konstigt.
Men om det är oxfilé och inte en paket mjölk åker man nog på någon sorts "bevakning".
Systemet är väl kalkylerat för att "svinnet" är mindre än vad kassapersonal kostar.

Numera finns understöd från ett antal kameror i de butiker som har självscanning. Börjar någon dra uppmärksamheten till sig så sparas inspelningarna då denne varit på plats ett antal månader, får man sedan anledning att ingripa vid misstänkt fusk så söks gamla filmer igenom också. Har ts "tur" står redan en mottagningskommitté och väntar när denne scannat klart och lämnat kassalinjen.
Citera
2021-08-14, 23:03
Medlem
PC-Dators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aquaman1
Har tänkt på matbutikers snabbkassor där man själv får scanna varorna man vill ha och betala. Hur lätt är det egentligen att "glömma" scanna en vara eller två? Kommer man undan med det? Jag har inte gjort det än så länge, men har råkat välja vanliga bananer ett par gånger när jag egentligen köpt ekologiska som ska vara några kronor dyrare.

Vad tror ni? Har ni råkat glömma scanna någon vara någon gång?

Som jag förstår det så fungerar det så att åker man dit en gång så flaggas man.
Citera
2021-08-14, 23:24
Medlem
davetheslaves avatar
Värt att tillägga: det är olika villkor på nästan alla affärer, beroende på hur mycket handlaren velat spendera på systemet och andra små ändringar.
Citera
2021-08-14, 23:27
Medlem
Carpedijems avatar
Vadå ”hur lätt är det att fuska?”

Du kan ju dra med dig en halv kasse med varor gratis beroende på om du får en slumpmässig kontroll eller inte.

Själv brukar jag snatta då och då. Antingen att lägga varan i fickan eller bara lägga i den i påsen och sen betala allt annat.

Fick en kontroll en gång då jag inte betalade för en baguette. Samtidigt som vi går till den andra kassan lägger jag baguetten åt sidan. Efter att allt var scannat frågade kassörskan om vi skulle ha baguetten. Sa att jag hade ångrat mig. Hon sade inget. Hade dock inte betalat för plastpåsen vilken hon plussade på.

För övrigt betalar jag aldrig för påsarna heller, och jag tar alltid fler än en. 7kr för en plastkasse är värsta rånet så jag rånar tillbaka.
Citera
2021-08-14, 23:35
Avstängd
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PC-Dator
Som jag förstår det så fungerar det så att åker man dit en gång så flaggas man.

Jaha, och vad skulle den flaggningen innebära menar du? Eller är det bara något "som du förstår"?

Jag missade en gång att scanna en halvdyr vara. Trodde jag skulle bli kollad ofta efter det, men det dröjde evigheter till det hände igen. Det beror så klart på helheten, vad som hänt i föregående kontroller.

Jag har uppenbarligen bevisat mig pålitlig, så en missad vara gör ingen större skillnad. Kassapersonalen har gjort betydligt större missar än så på den tiden jag gick den vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in