2021-08-14, 20:33
Medlem
BAB7s avatar
Elbils-tillverkaren Next e.GO Mobile storsatsar och investerar ca 1,5 Miljarder kronor i en ny elbilsfabrik som ska byggas i staden Lovech i Bulgarien, vilket också den Bulgariska regeringen bekräftar.

Enligt näringsminister Kiril Petkov har Bulgariens regering även beslutat att stötta projektet med ytterligare 350 miljoner kronor.
Den nya fabriken väntas ge 1.000 nya jobb i staden, samt ett kraftigt uppsving för en mängd underleverantörer i regionen.

I september väntas de bulgariska myndigheterna vara klara med miljöprövning och bygglov och kort därefter ska bygget av fabriken påbörjas, vilket också bekräftas av bulgariens näringsminister.
2023 ska fabriken stå klar och under hösten 2023 ska produktionen starta, första kvartalet 2024 ska sedan serieproduktionen vara igång och då ska 30.000 elbilar om året rulla av bandet i bulgariska Lovech.

I den nya elbilsfabriken ska två elbilsmodeller tillverkas:
E.GO Life och E.GO Cross.

Priset väntas ligga på runt 200.000 kronor, det innebär att bilarna kommer att kosta ca 100.000-130.000 kronor netto efter klimatbonus i många länder vilket får anses som ett väldigt konkurrenskraftigt pris.

E.GO Life och Cross ske enligt uppgift få en räckvidd på 22 mil enligt WLTP.

E.GO Life och Cross marknadsförs som stadsbilar som erbjuder hållbar mobilitet för ett överkomligt pris för människor i urbana områden.
Med en räckvidd på över 20 mil kan man dock ta en och annan längre tur också utan större problem.

E.GO startade produktionen av elbilar i liten skala redan 2018, i Aachen Tyskland, 2020 såldes bolaget och nu satsar den nya ägaren stort under det nya namnet Next e.GO Mobile.
Fabriken i Aachen blir kvar, dessutom planeras en fabrik i Mexico.

Den trendiga stadsbilen e.GO Life:https://www.mestmotor.se/automotorsport/bilder/album/1000111026/1396574/#bild

Länk:https://www.nach-welt.com/das-erste-elektroauto-made-in-bulgaria-verlasst-anfang-2024-das-werk/
Citera
2021-08-14, 20:36
Medlem
KTM_s avatar
Vad ska diskuteras då?
Citera
2021-08-14, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Elbils-tillverkaren Next e.GO Mobile storsatsar och investerar ca 1,5 Miljarder kronor i en ny elbilsfabrik som ska byggas i staden Lovech i Bulgarien, vilket också den Bulgariska regeringen bekräftar.

Enligt näringsminister Kiril Petkov har Bulgariens regering även beslutat att stötta projektet med ytterligare 350 miljoner kronor.
Den nya fabriken väntas ge 1.000 nya jobb i staden, samt ett kraftigt uppsving för en mängd underleverantörer i regionen.

I september väntas de bulgariska myndigheterna vara klara med miljöprövning och bygglov och kort därefter ska bygget av fabriken påbörjas, vilket också bekräftas av bulgariens näringsminister.
2023 ska fabriken stå klar och under hösten 2023 ska produktionen starta, första kvartalet 2024 ska sedan serieproduktionen vara igång och då ska 30.000 elbilar om året rulla av bandet i bulgariska Lovech.

I den nya elbilsfabriken ska två elbilsmodeller tillverkas:
E.GO Life och E.GO Cross.

Priset väntas ligga på runt 200.000 kronor, det innebär att bilarna kommer att kosta ca 100.000-130.000 kronor netto efter klimatbonus i många länder vilket får anses som ett väldigt konkurrenskraftigt pris.

E.GO Life och Cross ske enligt uppgift få en räckvidd på 22 mil enligt WLTP.

E.GO Life och Cross marknadsförs som stadsbilar som erbjuder hållbar mobilitet för ett överkomligt pris för människor i urbana områden.
Med en räckvidd på över 20 mil kan man dock ta en och annan längre tur också utan större problem.

E.GO startade produktionen av elbilar i liten skala redan 2018, i Aachen Tyskland, 2020 såldes bolaget och nu satsar den nya ägaren stort under det nya namnet Next e.GO Mobile.
Fabriken i Aachen blir kvar, dessutom planeras en fabrik i Mexico.

Den trendiga stadsbilen e.GO Life:https://www.mestmotor.se/automotorsport/bilder/album/1000111026/1396574/#bild

Länk:https://www.nach-welt.com/das-erste-elektroauto-made-in-bulgaria-verlasst-anfang-2024-das-werk/

Vem vill ha sån låågpriiisskiiit - förmodligen inte ens Renault Zoe-ägaren som vägrar att inse
att bilen varit o är bara skit sett till antalet problem o dess kostnader (ink för garantijobben)
Citera
2021-08-14, 20:48
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Vem vill ha sån låågpriiisskiiit - förmodligen inte ens Renault Zoe-ägaren som vägrar att inse
att bilen varit o är bara skit sett till antalet problem o dess kostnader (ink för garantijobben)

Framtidens mobilitet i storstäder är små klimatsmarta elbilar som de här bilarna.
Med din bil kommer du snart inte in Paris med..
Citera
2021-08-14, 20:49
Medlem
svampdamps avatar
Jävlar i min gata vilken förkastlig design. Kan de inte bara producera en vanlig bil till utseendet?
Citera
2021-08-14, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Framtidens mobilitet i storstäder är små klimatsmarta elbilar som de här bilarna.
Med din bil kommer du snart inte in Paris med.*.

Då skiter jag i att åka till Paris .- det är ingen rolig bilstad - jag har varit i paris en dag o
lufsat runt - då åkte jag snabbtåg t o r Gent (dit hade jag åkt med bil)

Passa på o ta lite Zoe recentioner av brukare o verstäder när du är där - det har jag
gjort i Tyskland när jag funderade på att köpa en Audi A8 4.2

*men kriminella negroes o araber platsar

Passa på o besök Belleville ett av Paris rövarområden - vet inte hur många såna det finns
Citera
2021-08-17, 00:40
Medlem
Citat:
Då skiter jag i att åka till Paris .- det är ingen rolig bilstad - jag har varit i paris en dag o
lufsat runt - då åkte jag snabbtåg t o r Gent (dit hade jag åkt med bil)

Passa på o ta lite Zoe recentioner av brukare o verstäder när du är där - det har jag
gjort i Tyskland när jag funderade på att köpa en Audi A8 4.2

*men kriminella negroes o araber platsar

Passa på o besök Belleville ett av Paris rövarområden - vet inte hur många såna det finns

Är det inte på gång med liknande förbud även i Tyska städer som Berlin, med flera?
Citera
2021-08-17, 07:29
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Är det inte på gång med liknande förbud även i Tyska städer som Berlin, med flera?
Rätt säker på att Berlin har de hårdaste kraven i Europa redan, nån kanske har kommit i kapp, men du måste ha ett märke för att köra i vissa städer, centrala Berlin är grönt klistermärke ett måste.
https://www.miljodekal.se/berlins-miljozon/
Nu verkar det ju enligt den inte vara jättehårda krav om bara Euro4 krävs, men å andra sidan, det är inte bara enskilda gator utan hela centrum.
Citera
2021-08-17, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Rätt säker på att Berlin har de hårdaste kraven i Europa redan, nån kanske har kommit i kapp, men du måste ha ett märke för att köra i vissa städer, centrala Berlin är grönt klistermärke ett måste.
Nu verkar det ju enligt den inte vara jättehårda krav om bara Euro4 krävs, men å andra sidan, det är inte bara enskilda gator utan hela centrum.

Men den här informationen skulle man ha fått redan när man köpte bilen.

Det här är retroaktiv lagstiftning som rätteligen skall vara olaglig.

Samhället kan inte bara godkänna bilar för att sedan förbjuda eller begränsa dem.

Om det bara skulle bo 100,000 pers i Berlin skulle detta aldrig ha hänt - inte eller
i DDR delen om man inte norpat tillbaka denna
Citera
2021-08-17, 14:09
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase

Stuttgart har de hårdaste avgaskraven för dieselbilar i europa, med förbud för euro 5 i centrum.
Även Hamburg finns ett euro 5 dieselförbud, men bara på två genomfartsgator.
Äldre bensin och dieselmotorer har redan körförbud i ganska många tyska städer, över 100 städer.
Från 2030 kommer miljözonerna att skärpas och då blir det körförbud för bensin och dieselbilar i de centrala delarna av Berlin, Heidelberg, Hannover, Köln, Frankfurt och flera andra större städer.

Förutom tyskland, går även Frankrike, Belgien och Nederländerna hårt fram med miljözoner och körförbud.
I Amsterdam och ett par andra holländska städer kommer alla bensin och dieselbilar bli portade från 2030, i Belgien samma sak, och redan nu gäller förbud för äldre bensin och dieselbilar.
I centrala Paris är redan euro 0 och euro1 bensin och dieselbilar förbjudna, 2030 gäller förbudet alla bensin och dieselbilar, samma i flera andra franska storstäder.
Citera
2021-08-18, 00:28
Medlem
Citat:
Men den här informationen skulle man ha fått redan när man köpte bilen.

Det här är retroaktiv lagstiftning som rätteligen skall vara olaglig.

Samhället kan inte bara godkänna bilar för att sedan förbjuda eller begränsa dem.

Om det bara skulle bo 100,000 pers i Berlin skulle detta aldrig ha hänt - inte eller
i DDR delen om man inte norpat tillbaka denna

Varför inte?

Tror att de checkat att det är juridiskt helt Ok.

Gällande att man inte skall kunna ändra lagar och regler har du fel. Det har man gjort i flera tidigare århundraden, och något som man kommer att fortsätta göra i hundratals år i framtiden.

Även om jag själv numera bor på landet och gillar bilar, så tycker jag att det är vettigt att tyskarna och fransmännen tänker på stadsinvånarnas hälsa och välbefinnande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in