2024-05-13, 13:15
Citat:
Ursprungligen postat av Anders1314
Dels är jag inte utan kunskaper i historia, dels visar ReiseReise prov på en mogen och källkritisk granskning.

Osubstantierat dravel är inte ett hot - det är trams, och bra att det tas bort. De förleder och vilseför utifrån en agenda, det är inget som har med någon "sanning" eller "motnarrativ" att göra.

Det finns ingen anledning att slösa tiden på sådant.
Det du skriver är i princip: ReiseReise skrev en gedigen punktlista som jag tyckte var imponerande. Jag har ingen kunskap om ämnet själv, men förlitar mig på att han har rätt. Därmed har jag tagit ställning utan att ha sett dokumentären själv.

Du är en tjoflöjt, och torde vara en enkel människa att hjärntvätta.
Beklagar. Men du kan trösta dig med att du inte är ensam.
Citera
2025-01-17, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Får ta och läsa Talmud finns det en sida man kan läsa den på?
Inom Islam får man väl också ljuga för dom inte trogna?
Eller har jag fel.
Man får ljuga i krig eller för att ta exempel: om ens fru frågar om hon blivit mindre vacker. Då kan man säga nej. Det är för att stoppa onödiga konflikter som kan leda till skilsmässa. Väldigt sunt enligt mig
Citera
2025-01-18, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LsdGuru
Man får ljuga i krig eller för att ta exempel: om ens fru frågar om hon blivit mindre vacker. Då kan man säga nej. Det är för att stoppa onödiga konflikter som kan leda till skilsmässa. Väldigt sunt enligt mig
Men inom sina egna sfärer får dom ju inte ljuga, kan folk där inte bli mindre vackra ?
Citera
2025-02-27, 23:21
Medlem
gotets avatar
Den här dokumentären är den bästa jag någonsin har sett. Det enda negativa var inslagen med skrattande gubbar och dylikt under avsnittet med den så kallade ”förintelsen”.
Citera
2025-05-17, 17:30
Medlem
Katastrofen1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Ok. Tittat på 4 timmar nu.
Väldigt många invändningar.

Snygg sammanställning med relevanta frågeställningar.

Just den ekonomiska biten är av intresse anser jag. Det är helt uppenbart att Hitler ville ha kriget för att tillskansa sig andra länders resurser eftersom Hitler inte hade kunnat betala av lånen som han lånat av sitt eget folk, och det hade blivit Tysklands död.

Annars tycker jag det är mycket som är intressant och flera saker kan vara sanna samtidigt. Att judar/zionister ligger bakom Kommunismen, marxismen och hur kapitalismen ser ut idag är sant. Att judar/zionister är ett rotlöst folk med stor aversion mot vita är även det sant.
Senast redigerad av Katastrofen1 2025-05-17 kl. 17:53.
Citera
2025-05-17, 18:00
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katastrofen1
Snygg sammanställning med relevanta frågeställningar.

Hade varit bra att få svar från åtminstone 1 nynazist, men tyvärr så är de ofta extremt okunniga kring VK2, och undviker debatter. De vill hellre kolla på propaganda-videon.

Citat:
Det är helt uppenbart att Hitler ville ha kriget för att tillskansa sig andra länders resurser eftersom Hitler inte hade kunnat betala av lånen som han lånat av sitt eget folk, och det hade blivit Tysklands död.
Det är inte allts helt uppenbart. Ett land kan inte dödas av ekonomin, och Tyskland i krig kommer ha en sämre ekonomi än ett Tyskland i fred.
Visst finns det historiker som gärna fokuserar sig på de ekonomiska aspekterna (Adam Tooze) gällande inflationen och MEFO osv. Men många historiker köper inte argumentet att Hitler motiverades av ekonomin, framförallt då han faktiskt inte ens hade planerat ett krig med Polen från början, och absolute inte med övriga kompaniet.
Hade det inte blivit ett krig, och ekonomin rasar, så hade nog NSDAP ändå lyckats ta den smällen. Skylla lite på judar hade nog fixat den värsta kritiken.

Citat:
Annars tycker jag det är mycket som är intressant och flera saker kan vara sant samtidigt.
Propaganda blir som mest effektivast när lögner blandas med sanningar, oftast ska dessa sanningar vara fakta som sopats under mattan, eftersom det får tittaren att tvivla på allt annat som denna har lärt sig när denna fakta stämmer. Nynazist-videon frodas på denna metod eftersom VK2 fortfarande är väldigt förvrängt av allierad propaganda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in