• 1
  • 2
2021-08-13, 12:03
Medlem
TsarNimbuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Jag vet inte vem som skrivit den lagen men tydligen gick det bra att vara berusad i tunnelbanan åtminstone mellan 1950 och 1990 kanske så långt som 2000 och i så fall pratar vi om 50 år av tunnelbana där vakter INTE släpar ut berusade människor.

Sen är det som med många andra lagar och regler en bedömningsfråga, hur mycket våld är motiverat blir ju lite parodiskt om t ex en man ska skyddas från att göra sig själv illa när han är berusad och vakternas ingripande leder till att han gör sig ännu mer illa.

Kommer faktiskt inte ihåg hur fyllenivån var på 90-talet men man behöver ju inte bli utsläpad om man går ut frivilligt liksom

Asså man behöver ju inte bli skadad bara för att man blir utsläpad? Kan för sig också tänka mig att anledningen till att SL inte vill ha fylla i tuben inte bara handlar om omtanke... fulla personer på spåret som blir överkörda, spya, folk som ramlar i rulltrappor och det behöver saneras massa blod etc lär kosta helt sjuka belopp.
Citera
2021-08-13, 12:08
Medlem
Va drack jämt på tunnelbanan och på bussar tidigare aldrig blev nå problem en bad mig hälla ut flaskan en gång bara då gick jag och tog ett annat tåg bara o öppna nästa ingen biggie. Du måste ha varit dräng full juh?
Citera
2021-08-13, 12:10
Det ligger viss sanning i den gamla föreställningen att ordningsvakter blir de som är för dumma och/eller för aggressiva för att klara psykologprovet vid polisantagningen. Och nu senaste femton åren kan vi dessutom krydda detta med en massa gymblattar.
Citera
2021-08-13, 12:16
Medlem
Jag tycker att man som ordningsvakt hela tiden ska ha kameraövervakning påslagen samt mikrofon. Allt som händer runt ordningsvakten ska dokumenteras.

Men det är också en situation där folk helt enkelt är rena jävla idioter hela tiden.
Citera
2021-08-13, 12:43
Medlem
badsaltads avatar
Det finns en serie om ordningsvakter, tror den var på svtplay, där man får se deras vardag. Minns att nån av dem sa något i stil med "när man får tackla någon ner på marken så känner man sig mäktig". Flera av dem säger rätt störda saker som bevisar ordningsvakternas maktkomplex.
Citera
2021-08-13, 13:21
Medlem
Finns många trevliga men många idioter där, som inte borde ha något med människor att göra, ännu mer idioter fanns det i den branschen förr i tiden.

Dom möter också väldigt många idioter också, jag förstår att dom tröttnar ibland och då brukar en oskyldig hamna i kläm.
Citera
2021-08-13, 13:56
Medlem
maxatdunders avatar
Är nog ett jobbigt jobb att behöva hantera dryga människor som är fulla och som vill in m.m. En kväll höll det på att bli slagsmål med en väktare som var 1.90 men slutade med att han fick backa, för jag är en jävel på retorik och få vad jag vill.
Citera
2021-08-13, 14:06
Medlem
goofers avatar
Fan jag är snart 50 och har aldrig haft problem med ordningsvakter, trots att jag varit full på allmän plats.

Hur kommer det sig att de allra flesta som är ute på stan och festar aldrig har med ordningsvakter att göra?

Sen finns en liten del som skriver på flashback att de blivit behandlade illa av ordningsvakterna.

Fatta vems felet är en gång för alla! (det är erat eget fel att ni blir gripna)
Citera
2021-08-14, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Klart det är problematiskt när man anställer uppenbart obegåvade och obildade människor till ett arbete som åtminstone stundtals ställer krav som är över deras iq och utbildningsnivå.

Men problemet är större än så, vartefter som det blir fler och fler tunnelbane och busslinjer och fler stationer tillkommer så utökas också ordningsvakterna område eftersom det även inkluderar miljön i direkt närhet till stationerna vilket leder till att vi fått en slags patrullerande b-polis som mer eller mindre ensamma har hand om ordningen då den riktiga polisen inte går utanför bilen utan mest sitter och trycker på stationen.

Den som tittat på kanal 5's Tunnelbanan har sett skräckexempel där en berusad man vars enda brott är att vara just berusad sitter och halvsover i tunnelbanan och bara vill hem då han bryskt väcks av vakter som bokstavligen släpar honom ut ur vagnen och därefter bärs han av 4 eller fler vakter längst hela perrongen. Jag undrar hur många av våra politiker som hade accepterat en sån behandling efter att ha tagit ett par öl för mycket på väg hem? (nu åker ju som bekant inga politiker kommunalt, Stockholms tunnelbana är för Stockholms politiker ungefär som att resa till Månen).

Skräckexemplet du pratar om är det, det här fallet?
https://www.youtube.com/watch?v=TUMszqO-mkw&t=12s

Hade Ordningsvakterna inte ingripit mot den sovande och berusade mannen så hade det kunnat gå lika i Som i det här fallet då en Berusad person somnade på tunnelbanan och vaknade upp 6 timmar senare med bara 1 ben!
Därtill så gjorde han sig skyldig till våld mot tjänsteman, för ordningsvakten blödde näsblod! Deras Förman Polisen kom till platsen ganska omgående och kunde ta upp anmälan om ordningsvakternas tjänstefel om någon tyckte att det gått felaktigt till?
https://nyheter24.se/nyheter/utrikes...pp-med-ett-ben

Är man berusad i tunnelbanan så blir man avvisad och hänvisad till alternativa färdmedel buss eller taxi, lagstödet finns i Ordningslagen är från 1993, 4kap 7§ och 9§

Ordningslagen 4 kap
7 § Tillträde till ett trafikföretags område eller färdmedel får vägras den som
1. är berusad,

9 § Om den som har vägrats tillträde enligt 7 § eller som uppmanats enligt 8 § att lämna trafikföretagets område eller färdmedel inte gör som han blir tillsagd, får en polisman eller ordningsvakt avvisa eller avlägsna honom.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-1993-1617

En ordningsvakt är skyldig att ingripa mot ordningsstörningar enligt Lag om Ordningsvakter

Lag om Ordningsvakter
1 § I enlighet med vad som föreskrivs i denna lag får den som inte är anställd som polisman förordnas att som ordningsvakt medverka till att upprätthålla allmän ordning.

6 § En ordningsvakt lyder under Polismyndigheten. Han eller hon är skyldig att lyda en order som en polisman meddelar i tjänsten, om det inte är uppenbart att ordern inte angår tjänstgöringen som ordningsvakt eller att den strider mot lag eller annan författning. Lag (2014:401).
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...r_sfs-1980-578

Ingriper han inte mot ordningsstörningar, eller ingriper förmycket med ett så kallat övervåld då kan han bli åtalad för tjänstefel, det ingår fängelse i straffskalan!
Det är något ordningsvakterna vet eftersom dom är utbildad i vad dom får och inte göra, vilket dom förmodligen reflekterar över när personer ur omgivningen skriker; ”övervåld, han har inte gjort något” och tar upp mobiltelefonerna och börjar filma ordningsvaktsingripandet!
En del människor förstår inte att om en ordningsvakt inte begår tjänstefel
Och man får en tillsägelse, så är man skyldig enligt lag att göra som han säger, därför att medborgare är skyldiga enligt lag att medverka med en tjänsteåtgärd av någon som utövar myndighetsutövning vilket ordningsvakter gör enligt det Förordnandet dom fått av polismyndigheten!
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...r_sfs-1980-578

Gör man inte som ordningsvakterna säger då har dom lagabefogenhet att använda det våld som behövs, (men inte mer än det), för att få personen att lyda!
Har personen holt fast sig, eller stretat emot så har han gjort sig skyldig en straffbelagd handling som heter Våldsamt motstånd i brottsbalkens 17kap 4§, och straffvärdet är böter eller fängelse upp till 6 månader! Om man tycker att det gått felaktigt till så kan man anmäla dom för tjänstefel förslagsvis till deras förman polisen när dom kommer till platsen, men någon rätt att argumentera för sin sak på plats har man inte, man är helt enkelt skyldig att lämna platsen! Se Brottsbalken!
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...0_sfs-1962-700

Det är polisen som har gjort utbildningen för ordningsvakter, och tränat och utbildat och godkänt dom! Vad som gäller kan man begripa på någon minut! Det finns i ”Etern” att man ska inte använda mer våld än vad nöden kräver, man börjar med tillsägelser, om inte det hjälper så ber man personen att lämna platsen, eller verbalt avisar honom, gör han inte det då avlägsnar man honom från platsen, gör han förmycket motstånd, eller kommer tillbaka hela tiden, då gör man ett omhändertagande som skyndsamt ska överlämnas till polisen!
Resten av utbildningen är bara finslipning, och lära sig var lagstöden för ingripanden finns, samt träning på olika ingripanden! I övrigt går nya ordningsvakter under handledning av erfarna ordningsvakter, det är så man lär sig, och så är det med alla yrken!

Conny Jörneklint är Domare eller som det heter Lagman i Kalmar Tingsrätt han sammanfattar i allt väsentligt varför anmälan mot ordningsvakter nästan aldrig leder till fällande domar, och södertörnstingsrätt dom som finns på Flashback visar vad som gäller om man blivit avvisad från platsen av Ordningsvakter!

Sveriges Radio Få ordningsvakter döms - rättsprocessen är ifrågasatt
Conny Jörneklint, som är lagman vid tingsrätten i Kalmar, konstaterar att man måste göra som ordningsvakterna säger. Så fort man tjafsar emot eller försöker komma loss eller liknande så har man gjort en form av motstånd som vakten har rätt att bryta ner.
https://sverigesradio.se/artikel/6010257

Södertörnstingsrätt Åtalspunkt 2 sidan 5
Åtalspunkten 2 I denna del har händelseförloppet inletts med att ordningsvakter ingripit mot en okänd person. Fereweini Gebrezgi har blivit upprörd över deras ingripande och ifrågasatt vad som hänt. Andreas Ullgren har avvisat Fereweini Gebrezgi från platsen, men Fereweini Gebrezgi har stannat kvar eftersom hon ansett sig ha rätt att göra detta. Detta stämmer dock inte, eftersom ordningsvakt har rätt att avvisa en person. Denne är då skyldig att gå från platsen, även om personen anser att ordningsvaktens agerande är felaktigt.
https://www.docdroid.net/ncHVGM2/sod...pia-pdf#page=5

så om några i omgivningen börjar gapa och tar fram sina mobiltelefoner och börjar filma så vet ordningsvakter genom sin utbildning om det dom tänker göra är brottsligt, eller om dom bara gör sitt jobb!
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2021-08-14 kl. 00:27.
Citera
2021-08-14, 09:21
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
All heder åt våra ordningsvakter!

Att ta i med hårdhandskarna är det enda som hjälper mot ligister och samhällsdrägg.

nja men gå hem och va lite full betyder inte att dom får rätt att ta övervåld och trakassera random människor för helvete.
Citera
2021-08-17, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
nja men gå hem och va lite full betyder inte att dom får rätt att ta övervåld och trakassera random människor för helvete.

Hur vet du att TS Hallonsaft 2003 som var berusad uppförde sig exemplariskt?
Dessutom dricker man alkohol på områden där ordningsvakter jobbar, i centrum eller i kollektivtrafiken så gör man sig skyldig till en straffbelagd handling, ett bötesbrott som finns i belastningsregistret i 5 år, brott mot ordningslagen om det sker i kollektivtrafiken, i centrum då kan det även vara överträdelse av lokal Ordningsföreskrift! Se Stockholmsstads Allmänna Lokala Ordningsföreskrift 15§
https://start.stockholm/globalassets...holms-stad.pdf

Vi har ju inte heller hört den andra sidan varför dom ingrep?
Jag har bott nära samma tunnelbana i 32 år, och det har funnits ordningsvakter här så länge jag minns, och dom i regel gör ingenting, man ser dom prata med varandra, eller kollar i telefonerna! Men då och då har jag sett dom ingriper, och då har det alltid varit alkoholpåverkade eller drogpåverkade personer som är klart ordningsstörande! Sen kan det gå flera år innan man ser någonting! Ta Gullmarsplan jag åker kommunalt där minst 1 gång om dagen, vakterna bara står där och gör ingenting förutom tillsägelser, för det finns i regel ingenting att ingripa emot! Men jag förmodar att det finns mer för dom att ingripa emot på kvällar och helger då jag inte är där!

Det var flera stycken men endast Hallonsaft 2003 ingrep dom emot, varför just han?
Jag förmodar att han vart lobbad det vill säga omhändertagen för berusning med stöd av den lagen!

Lag (1976:511) om omhändertagande av berusade personer m.m
1 § Den som anträffas så berusad av alkoholdrycker eller annat berusningsmedel att han inte kan ta hand om sig själv eller annars utgör en fara för sig själv eller för någon annan får omhändertas av en polisman.

5 § Polisman som har omhändertagit någon enligt denna lag skall så skyndsamt som möjligt anmäla åtgärden till sin förman. Har omhändertagandet ej redan upphört, skall förmannen omedelbart pröva om åtgärden skall bestå.

10 § Vad som gäller för en polisman enligt denna lag gäller i tillämpliga delar också för en ordningsvakt, om inte annat framgår av hans förordnande.

Har en ordningsvakt omhändertagit någon, gäller dock att den omhändertagne skyndsamt skall överlämnas till närmaste polisman. Lag (1984:391).
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...e_sfs-1976-511

Här har vi ju allt som behövs!
Ordningsvakternas Förman kommer till platsen och tar över omhändertagandet, och gör en förmansprövning om åtgärden ska bestå eller inte!
Hans vänner är ju vittnen och kan redogöra för polisen vad som hänt, och polisen ser ju om den omhändertagne har blivit frihetsberövad på laglig grund? Om omhändertagandet har varit en uppenbart oförsvarlig tjänsteåtgärd så kan ordningsvakterna räkna med ett åtal för tjänstefel! Fälls dom så blir det troligen 1 månads fängelse villkorligt, och sparken! Hur troligt är det att helt plötsligt så går Ordningsvakter till anfall utan någon som helst anledning, trots att det blir vanligare med kroppskameror, och övervakningskameror i tunnelbanan, och vittnen överallt med mobiltelefonskameror?
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2021-08-17 kl. 11:56.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in