Citat:
Ursprungligen postat av
Nihenna
Där visade du hur mycket du vet om autism, om du tror att alla problem som hör autism till enbart är sociala
Du drog inte upp det som är "mest" autism. Sinnesöverkänsligheten, hur vi tolkar omvärlden och hur intryck bearbetas.
Det stämmer att man kan lära sig det sociala spelet på maskinell väg, menndet betyder inte att vår autism försvinner. Det betyder att vi blir väldigt duktiga på att maska.
Men som sagt, autism är så mycket mer än bara sociala problem. Jag skulle vilja påstå att problemen med autism är 80% neurologiska symptom och 20% sociala.
Och vad för "skal" ska man krypa ur förresten? Bara för att man är autistisk är man inte blyg eller osocial. Däremot blir det ofta fel i det sociala livet, vilket gör att vissa drar sig tillbaka, men det är inte pga. att autism i sin helhet är en osocial diagnos.
Nej. Löser man på 1177, i princip allt med autism har med socialt samspel att göra, samt individens tänkande OM socialt samspel. Känslighet inför smaker o ljus o sånt är inte alls det stora problemet.
Och jag tror dom sakerna kan vara förknippade jag tror att om man är så att säga undernärd socialt, så kan det leda till en överkänslighet för ljus o sånt. Ungefär som ifall man är ensam väldigt länge och har svårt att ta in nya intryck.
Det jag sett är att personer med grovt sociala svårigheter har återhämtat sig fullständigt. Jag har sett detta med egna ögon helt enkelt, och jag menar inte som du säger ”maskinell” fungerande. Nej. Från att vara i princip helt invalida att bli respektabla ledare.
Allting beror på den familj/samhälle man uppfostras i. Om din familj inte uppfostrat dig väl och om samhället inte funkar, så blir det diagnosbarn. Men om du här och nu idag skulle placeras i ett fungerande samhälle, så skulle det dröja ungefär lika länge som att få solbränna innan du började bli av med dina symptom. Det här vet jag för att jag helt enkelt har sett det.
Så att det är fullt möjligt. Det som behövs är det som saknas i början. Det som orsakar diagnoser är en depraverad uppfostran som sagt. Så att lösningen är då en ny familj, och ett nytt samhälle som är kompetent.
Jag säger inte att autism inte finns. Jag säger bara att det inte behöver vara permanent. Jag har sett folk helt och fullständigt återhämta sig från det, och andra sjukdomar. Träffade en paranoid schizofreni person som ofta hamnade i problem med lagen eftersom han hotade med terrorism. Efter några månader med en kompetent fadersgestalt så var han seriöst som en helt ny människa.