• 1
  • 2
2021-08-12, 23:34
Medlem
Naturligt01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Vissa människor klarar inte minsta skiftning i rollerna. Han har dresserat dig att bara säga snälla saker. Att alltid ställa upp. Att komma som en hund när han visslar.

Och så har du mage att inte försvarar honom när kompisarna sårar hans känslor, buhu. Då blev du plötsligt ond trots allt du offrat på honom och han har säkert inte hjälpt dig tillbaka med något. Du har trillat ur din roll. Det går inte att förlåta.

Tänk efter alla gånger han hjälpt dig. Sedan alla gånger du hjälpt honom. Allt du har förändrat dig själv för hans skull medan han inte arbetat ett dugg på sig själv. Konfrontera honom med fakta.

Har också blivit utnyttjad några gånger i kompisrelationer och senaste gången ledde det till att jag blev skadad för livet. Kompisen tyckte dock att det inte gjorde något! Jag hade också trott att kompisen var harmlös.

Känner exakt såhär och inser det bara mer och mer när jag tänker efter. Glömde att nämna att jag har gjort hur många uppgifter som helst åt honom genom åren och har fixat bra betyg och åt honom, men om jag någonsin glömmer/inte orkar göra en uppgift han redan gjort, så är han otroligt motvillig att ge mig hans svar. Har helt enkelt blivit utnyttjad.

Beklagar också att du blivit skadad av en liknande person.
Citera
2021-08-12, 23:40
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturligt01
Känner exakt såhär och inser det bara mer och mer när jag tänker efter. Glömde att nämna att jag har gjort hur många uppgifter som helst åt honom genom åren och har fixat bra betyg och åt honom, men om jag någonsin glömmer/inte orkar göra en uppgift han redan gjort, så är han otroligt motvillig att ge mig hans svar. Har helt enkelt blivit utnyttjad.

Beklagar också att du blivit skadad av en liknande person.

Jag var lite pissig och gav bara en analys. I mitt fall var uppbrottet lätt iom allt gick åt helvete.

Men du har fortfarande framför dig hur du ska agera. Jag har ingen aning förutom att visa på hur ojämnt det varit men har en känsla han skulle flippa då och säga att du inte accepterade honom som han är. Så jag önskar dig lycka till med hur du ska agera, det är inte lätt att komma på det mest produktiva man kan göra.
Citera
2021-08-12, 23:55
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Tack för svaret. Jag har alltid vetat att han är ”illojal” (alltså att han inte försvar mig eller andra vänner), men jag visste aldrig att det var på den här nivån. Jag har sett honom som min närmsta vän i 10 år, jag är bara så jävla förbannad och ledsen. Jag förstår inte varför man skulle aktivt frysa ut sin ”bästa vän”.
Din "bästa vän" kanske är en narcissist en så kallad "covert narcissist"? Jag själv råkade ut för detta av flera som jag trodde var min goda vänner. Du skriver att du är lojal, ställer alltid upp etc. Narcissister älskar sådana människor. Den dagen du inte längre behövs kommer han dumpa dig vid sidan av vägkanten och gå vidare med sitt liv som om du aldrig existerat. Du säger han är din bästa vän, men tyvärr så är inte du hans bästa vän. Skitjobbig sits. Vad du ska göra? Pröva hitta nya "bästa" vänner i plural för det finns allt för många falska människor här på jorden som utnyttjar godhjärtade naiva människor som inte ens vet om att denna typen av vampyrer existerar.
Citera
2021-08-13, 10:41
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Hej.

Jag har en vän som jag har känt i nästan hela min barndom, vi har alltid gått i samma klass, även fram tills studenten. Vi är alltså bästa vänner. Han ringer mig alltid när han behöver hjälp eller känner sig nere och behöver stöttning och jag finns ALLTID där. Han ringde mig för någon månad sedan och var nojig över sina betyg och grät och sa att han var nästan självmordsbenägen, då åkte jag såklart direkt hem till honom och satt och försökte muntra upp honom hela kvällen och han sa själv i efterhand att jag hade räddat hans liv, att jag var en riktig ”broder”, att han skulle vara evigt tacksam etc. Jag försvarar alltid honom om jag hör någon prata illa om honom bakom hans rygg och jag är genuint väldigt lojal överlag. Han har inte alls samma lojalitet, utan har sagt själv att när folk pratar illa om mig bakom min rygg, så säger han ingenting, men jag accepterade detta då han är väldigt blyg som person.

Vi har alltid haft lite av en ”udda” relation, då vi (särskilt jag) driver mycket med varandra. Han kan vara lite känslig ibland och har tidigare sagt att jag är för oskön mot honom. Jag accepterade att han kände så och jag har bättrat mig, särskilt de senaste halvåret har jag verkligen försökt att endast sprida positiv energi. Problemet är dock att han är otroligt mycket känsligare för allt jag gör, jämfört med när andra driver runt.

Ett exempel var när jag, han och 2 andra vänner skulle gå och äta. En av de andra vännerna drev med honom nästan hela vägen till restaurangen. Jag sa genuint ingenting själv och försökte hålla mig utanför, då det seriöst inte var några ”påhopp”, utan endast normala skämt om att min vän är kär i fula tjejer i klassen osv (han är inte det). Jag och den andra vännen skrattade alltså mest medans min ”bästa vän” och kompis 2 gick runt och argumenterade och drev med varandra. Endån blev min bästa vän mest arg på mig, även fast jag endast hade skrattat.

Iallafall. Under sommaren har vi spelat padel vid 2 tillfällen. Då har det varit min bästa vän och olika personer. Vi är 6-7 personer som har racket och har spelat. Min bästa vän har varit bortrest i en månad, så ingen har spelat padel sedan han åkte. Efter han kom tillbaka i tisdags, så sa jag att vi borde köra idag (torsdag) och han sa att det lät bra. När jag ringde upp han igår för att planera tid och vilka mer som skulle hänga på, så sa han att jag inte kunde hänga med, då de redan var 4 personer som skulle spela. Detta var alltså efter att jag och han hade pratat om att vi skulle spela när han kom tillbaka i flera veckor.

Jag tyckte det var oskönt gjort, men inte värsta grejen. Idag fick jag dock reda på av en av de 3 andra som ska spela padel med han idag, att de har en gruppchatt på snapchat för att planera när de ska spela padel osv och att de andra i gruppen hade föreslagit att de skulle lägga till mig, men min bästa vän hade tydligen vägrat och sagt att jag inte skulle läggas till , han visade även bevis på detta, då meddelandena var kvar i chatten.

Min bästa vän har dock sagt vid tidigare tillfällen att de inte har någon chatt och när jag föreslog att vi skulle göra en med alla, så sa han att det inte behövdes. I mina ögon är detta otroligt falskt gjort av honom och jag undrar om ni har några tips kring hur jag ska agera på ett moget sätt framöver. Jag känner mig verkligen sviken, då jag alltid ställer upp för honom och han hävdar själv att vi är bästa vänner. Uppskattar verkligen svar, sorry för ett långt inlägg och eventuella stavfel, skriver från mobilen.

Fin "bästa vän" hörru, dumpa skräpet.
Man ger o ger, o skräp tar o tar.
Citera
2021-08-13, 13:47
Medlem
Är det alltså helt uteslutet att faktiskt prata med honom?
Citera
2021-08-13, 15:06
Medlem
Naturligt01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Är det alltså helt uteslutet att faktiskt prata med honom?

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra det, som jag nämnde, så är han väldigt känslig och kan därför inte acceptera kritik.
Citera
2021-08-13, 18:19
Medlem
Hade en väldigt liknande relation när jag växte upp. Var bästa kompis med en som var väldigt osäker och hade en del problem hemma, och jag fanns alltid där och backade henne hela tiden. Det var precis sådär också att hon var så mycket känsligare om jag gjorde eller sa saker som hon accepterade när andra gjorde. Du och jag blev väl helt enkelt tagna för givet och om man visar att man är en väldigt snäll och omtänksam person så vill vissa utnyttja sånt. Tror också man kan få aggressioner och undvikande beteenden mot personer man känner att man är beroende av, att man blir irriterad att man behöver en person och känner sig svag och därför försöker distansera sig från denna (genom att tex som din kompis stänga ute en ur vissa sammanhang) bara för att bevisa för sig själv att man inte är sämre än den som hjälper en.

Jag mådde så jävla dåligt när jag var vän med henne o blev deprimerad i flera år pga henne, säger inte att det blir samma med din vän men jag hade nog försökt ta avstånd sakta men säkert så att kompisen hittar någon annan att utnyttja. Vänskap ska ju vara ömsesidig och lojal.
Citera
2021-08-13, 18:23
Medlem
Citat:
Jag vet inte riktigt hur jag ska göra det, som jag nämnde, så är han väldigt känslig och kan därför inte acceptera kritik.

Detta känner jag också igen. Vågade aldrig snacka med min vän pga detta heller. Det kanske hade gått ifall man sa det på ett ödmjukt sätt, typ utgå ifrån sig själv snarare än vad den andra gjort. Hellre formulera hur man själv känner kring något och typ ställa frågor vad den andra har tänkt än att bli arg och försöka ställa mot väggen. Men som sagt, fullt förståeligt om man inte vill eller vågar göra det
Citera
2021-08-14, 09:56
Medlem
LadyCinderbottoms avatar

Har varit med om samma sak.
Den osäkra "bästa vännen" tar och tar utan att egentligen ge något tillbaka.

Jag lånade ut kläder, hjälpte till med smink, bjöd på restaurang, inträde och mycket annat.
Jag presenterade henne för alla jag kände och fick veta att hon gjorde massor av planer med andra men exkluderade mig.

Först blev jag också sårad men sedan tänkte jag ett steg till och då kände jag mig fri.
Äntligen slapp jag övertala andra vänner att bjuda henne, äntligen kunde jag göra saker utan att få dåligt samvete.
Äntligen kunde jag göra saker som hon inte tyckte var kul.

Idag ses vi på stan ibland och byter några ord, ibland ringer hon och är ledsen och känner sig ensam.
Jag är alltid vänlig men håller samtalen korta för jag vill inte ge så mycket tid till henne.
Jag har gått vidare med andra vänner och det finns inte någon plats för henne längre.

Egentligen hade vi en förälder/barn relation då jag alltid ställde upp på henne men fick inte något tillbaka.

Mitt tips är att låtsas som ingenting utan du bestämmer saker att göra tillsammans med andra vänner.
Du är helt neutral när ni träffas, typ hälsar som vanligt mm.
Du pratar aldrig skit om honom mm.
När människor frågar vad som hänt så säger du "ingenting?"
Med tiden kommer du inse hur skönt det är att slippa ta hand om någon annan och slippa bekräfta den personen.

Även om det gör ont i början att känna sig utesluren så är det enbart till det bättre och då får man tid att umgås med de som man har en vuxen relation med.
Tycker inte att du ska säga något utan fortsätt att träna och spela, skapa en grupp på Snap för alla er som tränar och spelar.

Du har ju de vännerna som berättade hur han gjorde mot dig och förmodligen kommer att göra mot dem också.
Citera
2021-08-14, 14:21
Medlem
Farbror Fazers avatar
Det var rätt bögigt av honom, låter som att det är dags att sluta höra av dig och låta er bekantskap rinna ut i sanden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in