ÅRETS TVEKLÖST BÄSTA AXELPASS
I går kväll började jag visualisera dagens axelpass. Jag vet, det låter pretto men det fungerar verkligen. I alla fall för mig. Kollade lite träningsvideos precis innan läggdags. I går blev det Mountain Dog och Branch Warren. Senare i sängen, skrev jag ned det här monsterpasset i anteckningar i mobilen:
Reverse Pecdec: 5 x 15
Maskinpressar med fria vikter: 4 x 10 (+ ett uppvärmningsset som jag inte räknar med)
Reverse Pecdec: 4 x 10
Militärpressar i smithen i pyramid: 4 x 10 (+ ett uppvärmningsset som jag inte räknar med)
Reverse Pecdec: 3 x 10
Sidolyft med hantlar, partiella och med högreps: 3 x 25, 20 15
Kabeldrag för utsida axel, bakom ryggen: 4 x 12
Reverse Pecdec: 3 x 20
Totalt 30 set som jag fyrade av på 51 minuter. Alltså, jag tror gymet har tvingats ringa in våtsanering efter mina svettningar. Nu har det gått en timme och jag har nästan slutat frusta som en tjur och eftersvettningarna har lagt sig. Jisses vilka underbart j*vla "pressade mig förbi gamla begränsningar"-pass!!!
Jag satte nästan gårdagens mobilskiss men med två undantag: Jag glömde att jag skulle köra högreps på de partiella hantellyften så det blev 3 x max. Vilket här betydde typ 12, 10 & 10 reps.
Sista setet i pecdecen blev det istället 30, 20 resp. 15 reps. Det var tredje världskriget. Jag var egentligen helt slut och bara 20 reps kände överjävligt men så flög fan i mig "Nej din lilla f*tta, håller du på och tänker så där blir det 30 reps istället". Sagt och gjort. Jag fixade de här sista seten med hjälp av micropauser. Jag hade aldrig orkat 30 reps i följd. Inte en chans. Nu blev det typ 10 + 6 + 4 + 4 + 3 + 3.
Jag sätter nu rejält fokus på baksida axlar. Jag prioriterar alltid baksidan. Men nu när jag börjar se konturerna av axelns tre muskler är det tydligt att jag inte nog kan fokusera på rear delts.
Det är sällsynt att jag får träningsvärk i axlarna. Men om det är någon gång jag ska få det, är det efter det här passet...
...Helvete!
//Ivan