2021-08-13, 07:38
Medlem
jag har bara erfarenhet ifrån köp av Mac, dvs dator. apple själva är helt oslagbara vad gäller leverans och service om man köper från dem. levererade direkt hem till dörren. Fick ett sms där det stod: det är idag det händer... sen kom den till dörren. de är lite dyrare ja men har man pengarna skulle jag absolut rekommendera att köpa från dem. dessutom vet man att man får det senaste. och kan speca som man vill med tillbehör , mjukvara etc.

apple ligger alltid högt i pris, aldrig ngn rea. återförsäljare sänker priset lite grann innan nysläpp av annan produkt.
Jag tror apple vill känna sig premium och hålla det höga priset för att framstå som den kvalitet de faktiskt är.
Citera
2021-08-13, 07:48
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madelenfranskogen
jag har bara erfarenhet ifrån köp av Mac, dvs dator. apple själva är helt oslagbara vad gäller leverans och service om man köper från dem. levererade direkt hem till dörren. Fick ett sms där det stod: det är idag det händer... sen kom den till dörren. de är lite dyrare ja men har man pengarna skulle jag absolut rekommendera att köpa från dem. dessutom vet man att man får det senaste. och kan speca som man vill med tillbehör , mjukvara etc.

apple ligger alltid högt i pris, aldrig ngn rea. återförsäljare sänker priset lite grann innan nysläpp av annan produkt.
Jag tror apple vill känna sig premium och hålla det höga priset för att framstå som den kvalitet de faktiskt är.
Verklig orsak: Apple vill givetvis långsiktigt tjäna så mycket pengar så möjligt, till förmån för aktieägarna.

Det är dock möjligt att du vill lägga extra pengar för att känna dig som "premium".
Citera
2021-08-13, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Verklig orsak: Apple vill givetvis långsiktigt tjäna så mycket pengar så möjligt, till förmån för aktieägarna.

Det där är väl precis det som alla företag har som grundläggande mål… Konstig vore det väl annars, jäkligt konstigt…

Hur man sen väljer att göra för att nå dit kan ju variera
Citera
2021-08-13, 09:26
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det där är väl precis det som alla företag har som grundläggande mål… Konstig vore det väl annars, jäkligt konstigt…

Hur man sen väljer att göra för att nå dit kan ju variera
Ja, sjävklart.
Citera
2021-08-13, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise

Det är dock möjligt att du vill lägga extra pengar för att känna dig som "premium".

nejdå inte alls så, jag kollar givetvis efter hur priserna ligger. men hade jag haft obegränsat hade jag köpt från apple istället för tex netonnet.
Citera
2021-08-14, 00:25
Medlem
systems avatar
Apple lägger ett rek. ca.pris

Sedan behåller de detta pris. Länge.
Ibland för länge.

Övriga aktörer gör såklart vad de önskar. Som de bör.

Där har ni svaret.
Citera
2021-08-14, 11:47
Medlem
miikoss avatar
Berornog på vilka marginaler man kan ha.

Apple kan ta betalt mer och har högre marginaler.

Andra butiker kan nog inte sälja till lika bra marginaler utan lägga sig på en lägre nivå.
Citera
2021-08-14, 18:56
Medlem
Har jobbat i elektronikbranschen innan och precis som hos alla tillverkare av elektronikprodukter på deras hemsidor så säljer dom till deras rek pris. Dom vill och ska aldrig vara konkurrenter till deras återförsäljare, därav en högre prissättning i deras egna butiker.
Citera
2021-08-15, 10:34
Medlem
Dem tar betalt för att dem kan.
Deras primära kundkrets är personer som tänker "desto dyrare desto bättre", att det är samma produkt som är dyrare spelar ingen roll heller "för då måste den butiken göra något som är bättre" och "självklart är det bäst att köpa det direkt får apple" denna kundkrets sysslar inte med prisjakt heller.
Citera
2021-09-04, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Det är ju bara att hoppas att jag har fel och att det är äkta Airpods, för ts skull. Dock har jag väldigt svårt att tro det, baserat på att jag vet vilka marginaler återförsäljare har mot Apple. Och det är inte CDON själva som säljer, sök på Airpods på CDON och klicka upp några exempel. Det är tex Mobilshoppen, Swedphone, webgrossen, Mobilhörnan mfl som är den egentliga säljaren. CDON är bara en portal som samlar in massor av webbshoppar under samma tak.

Cdon säljer äkta appleprylar.
Givetvis även fake, men det brukar vara tydligt markerat.
Saken är nog snarare så här, Apple rear _aldrig_ ut sina prylar förutom på specifika dagar (vet inte om det gäller i swe) i sin egen butik.
Däremot säljer de ut lager till andra försäljare för att rea den vägen. (Ser inte lika ”dåligt” ut).

Jag har ett par airpods pro från cdon a 1989kr.
De är i allra högsta grad original.

Cdon är både en portal, men även en egen shop.
Citera
2021-09-04, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jomenvisst84
Funderar på ett par airpods pro och kollade lite priser. På apple store kostar dom 3193:- och på CDON 1939:-. Hur kan det skilja så mycket mellan dessa butiker??
Kilo priset blir c.800.000SEK..måste vara bra grejer i paketet..
Citera
2021-09-04, 09:36
Medlem
Det är äkta grejer från välrenommerade företag, i alla fall. Det handlar ofta om gråimport. Apple sätter priser efter valutakurser och andra förhållanden nationellt och ändrar sedan inte priserna. Därför kan det löna sig att exempelvis sälja tyska eller nederländska grejer i Sverige. Hjälpte en anhörig häromdagen att ställa in en ny mac och den trodde att det var tyska som gällde innan wifi var uppkopplat. Men det är ju bara att ändra.
Men man får passa sig när det gäller mobiler, då de finns för olika delar av världen med olika typer av mobilband. iPhone 12 finns exempelvis i fyra olika utföranden (USA, Kanada/Japan, Fastlandskina/Hongkong/Macao och resten av världen). Dessutom är FaceTime spärrat om mobilen har sålts i exempelvis UAE.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in