Citat:
Ursprungligen postat av
matte06
Hej,
Har införskaffat mig nu en Kia E-niro. Som nästan alla andra elbilar (?) så har denna bil värmepump vilket är väldigt behövligt under kommande tiden när vintern snart kommer. Jag fått läsa (minns inte exakt vilken artikel) att det går att för-värma batterierna via appen "UVO". Problemet är att, jag hittar överhuvudtaget inte den funktionen för att värma upp batterierna? Har googlat och kan inte hitta något som förklarar om det går. Finns det ens den möjligheten att kunna göra det i appen? Om inte, hur gör man det i bilen istället?
Tack!
Kul! Grattis till en jättebra och fin elbil! Faktiskt riktigt bra och låg förbrukning på de.
Vet inte hur det fungerar på E-niro, men på vår Tesla så förvärms batterierna automatiskt när det är kallt, och bilen är ansluten till ett ladduttag. Kommer upp ett litet batteri med en snöflinga i appen som tänds då.
När man sedan kör och skall stanna och ladda på SuC (Teslas egna laddare) så värms batterierna upp på vintern när det är kallt (eller kyls på sommaren om det är extremt varm). Detta så att de har en optimal laddtemperatur när man kommer fram till laddarna. Även här är det inget manuellt som man behöver göra, utan något som sker med automatik.
Kanske det sker med automatik hos även E-niro, och att man faktiskt inte behöver göra något manuellt (mer än att ha laddkabeln inkopplad)? Är inte alls omöjligt att de har något liknande (har för mig Audi e-tron och andra elbilar har det).
Mitt tips är att läsa manulen till din E-niro och se vad som står där.