2021-08-11, 12:26
Medlem
Hej!

Någonting jag har funderat över länge och lagt märket till allt för ofta nu.

Har skatorna blivit allt mer slitna?

När man tittar sig runt i parkerna runt om i Sverige, ser man inte längre friska fåglar utan mer eller mindre slitna cancersjuka fåglar.

Kan svaret vara så enkelt att människans livstil påverkar djurlivet så pass mycket att fåglarna blir sjuka?

De tenderar ju att äta av allt som vi slänger.

Vad beror detta på?
Citera
2021-08-11, 12:33
Medlem
Carnills avatar
Här där jag bor finns det massor av olika fåglar och jag har då inte märkt att skator eller andra ser slitna ut. Men annars så är det ju självklart att djuren också blir drabbade av människans livsstil.
Citera
2021-08-11, 12:39
Medlem
leachs avatar
Skatorna ruggar.
Citera
2021-08-11, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smulornas-kaka
Hej!

Någonting jag har funderat över länge och lagt märket till allt för ofta nu.

Har skatorna blivit allt mer slitna?

När man tittar sig runt i parkerna runt om i Sverige, ser man inte längre friska fåglar utan mer eller mindre slitna cancersjuka fåglar.

Kan svaret vara så enkelt att människans livstil påverkar djurlivet så pass mycket att fåglarna blir sjuka?

De tenderar ju att äta av allt som vi slänger.

Vad beror detta på?

Hur kan du genom okulärbesiktning se att en fågel har cancer?
Citera
2021-08-11, 12:50
Medlem
Det är all mänsklig skräpmat dom äter, saknar för skatan viktiga näringsämnen.

https://svenska.yle.fi/artikel/2019/11/22/skrapmat-drar-in-krakor-i-en-ond-cirkel-fjaderdrakten-och-flygformagan-forsamras
Citera
2021-08-11, 13:16
Medlem
Om det är en mer aktuell betraktelse du gjort kan det ha att göra med att de flesta fåglar ruggar, d v s byter fjädrar, på sensommaren efter häckningsperioden. De har ju jobbat på rätt hårt i några månader och slitit ut fjäderdräkten.
Citera
2021-08-11, 14:12
Medlem
Kan ju vara att det är den sista tragiska kullen de försöker få ut under säsongen. Inte många som överlever där inte.
Citera
2021-08-11, 14:42
Medlem
BananenJesuss avatar
Stämmer bra det. Fåglar i innerstan käkar skitmat och ser sjuka ut.

Skatorna vid mig ser ut att vara i bra form, bor en bit utanför någon större stad. Här snor dom smultron och jordgubbar istället för pommes.
Citera
2021-08-11, 15:02
Medlem
2n00b4Us avatar
Tror att de får ta mer stryk av omgivningen. Såg en som saknade sin svans, vet inte om den kanske hade blivt påkörd av en bil.
Citera
2021-08-11, 15:37
Medlem
Snops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Tror att de får ta mer stryk av omgivningen. Såg en som saknade sin svans, vet inte om den kanske hade blivt påkörd av en bil.

Den som saknade sin svans var garanterat en unge då stjärtfjädrarna växer ut senare. Ungarna ser också mycket "ruggigare" ut innan de växer upp och får ordentliga fjädrar.
Citera
2021-08-11, 15:54
Medlem
peterZiipens avatar
De flesta fågelungar föds väl runt maj/juni och börjar väl bli ganska stora runt den här tiden på året(?) Är det inte bara skabbiga ungtuppar du sett?
Citera
2021-08-11, 17:18
Medlem
Cindells avatar
Jag har ett skatpar i min trädgård som även fick ungar tidigare i våras/somras.
De är fasligt stiliga allihop.

Bor iofs i utkanten av en småstad så de käkar inte McDonalds-rester.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in