Flashback bygger pepparkakshus!
2021-08-11, 00:18
Medlem
Så då alltså jag undrar vad som är dom vanliga stapelvarorna i det amerikanska köket i dag anno domini 2021. När jag bodde i USA på 80-talet var en helt vanlig matkorg på snabbköpet eller närbutiken i New York bestående av majonnäs, lättsaltade chips, diet coke, torkade spaghetti, vit skivad formfranska, inplastad american cheese i skivor, jordnötssmör, en quarter of ice cream, 1 gallon of mjölk, hamburger patty, tomater och någon vanlig frukt som banan eller äpple.

Men hur ser det ut i dag vad äter amerikaner i dag jag tänker liksom att demografin har ändrats rätt så drastiskt då vita amerikaner är knappt 60 procent av befolkningen och deras levnadsvanor kan inte längre ses som lika självklara och som kulturbildande/ledande inte heller i den gastronomiska hänseendet.
Citera
2021-08-11, 00:42
Avstängd
Om man ska utgå från film och TV verkar det som att majoriteten knappt lagar någon mat hemma utan de köper alltid hem mat eller äter ute. Tänker t.ex på TV-serien Big Bang Theory, där de alltid äter hämtmat typ indiskt eller pizza, om de inte äter burgare eller dyl på The Cheescake Factory.

Ibland äter de frukost och då verkar flingor med mjölk väldigt populärt. Det genomgående temat verkar vara att det ska gå fort och det ska inte krävas någon arbetsinsats för att äta något.

I andra serier och filmer verkar det ganska vanligt att de köper kaffe och macka på väg till jobbet. I bästa fall en macka, kan även vara muffins eller donuts. Amerikaner är som småbarn som aldrig slutade med kalaspuffar och Nutella till frukost. Allt måste vara sött och smaka som godis.
Citera
2021-08-11, 01:01
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Om man ska utgå från film och TV verkar det som att majoriteten knappt lagar någon mat hemma utan de köper alltid hem mat eller äter ute. Tänker t.ex på TV-serien Big Bang Theory, där de alltid äter hämtmat typ indiskt eller pizza, om de inte äter burgare eller dyl på The Cheescake Factory.

Ibland äter de frukost och då verkar flingor med mjölk väldigt populärt. Det genomgående temat verkar vara att det ska gå fort och det ska inte krävas någon arbetsinsats för att äta något.

I andra serier och filmer verkar det ganska vanligt att de köper kaffe och macka på väg till jobbet. I bästa fall en macka, kan även vara muffins eller donuts. Amerikaner är som småbarn som aldrig slutade med kalaspuffar och Nutella till frukost. Allt måste vara sött och smaka som godis.

Du igen? Undrar vem som är småbarn här och tror på allt vad som står på medier, samt serier/filmer..

Självklart är det olika bland folk där, likaså här. Att tro enbart svenskar vet bäst är att skjuta sig själv i foten.

https://www.allearsenglish.com/aee-706-typical-americans-eat-home/
Senast redigerad av EastClintfood 2021-08-11 kl. 01:10.
Citera
2021-08-11, 09:53
Medlem
Sladdarens avatar
Medelamerikanen käkar helfabrikat och halv där du kan välja tusen olika varianter av en titel-huvudrätt.
Tex biffar med sås och potatis där bara lite skiljer sig år mellan kryddor och såsen. Eller så går på snabbmats kedjor

Den mer höginkomst tagande amerikanen käkar ute på fina restauranger varje dag och inköper onödigt hälsosam mat som är dyr

Det är min uppskattning, men vilka stapelvaror standarder de har vet jag inte men förmodligen är det gott men ohälsosam mat till 90%

https://www.traveller.com.au/the-traveller-10-musttry-american-food-gqbjjm
https://edition.cnn.com/travel/article/american-food-dishes/index.html
Citera
2021-08-11, 16:19
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Det har inte förändrats så mycket sedan 80-talet. Snabbt, enkelt och "gott" prioriteras, näringsinnehåll är en bisak.
Citera
2021-08-11, 19:30
Medlem
Inte så spännande vinkel. När man pratar om så extremt basala varorna och genomsnittsmänniskan så är det inte mycket som ändrats. Det är svårt att konkurrera ut mjölk, äpplen och vitt bröd liksom.

Men om jag ska nämna några varor som jag tror ökat mest i popularitet sedan 80-talet så tror jag att variationen blivit större och man har flera nischer.
Lite mer nyttig mat bland Wholefoods-maffian
Mer internationellt - asiatiskt, mexikanskt, lite mer europeiskt

Några saker jag skulle gissa har ökat rejält sedan 80-talet vore kanske olivolja, avocado (alla californiatjejers favorit), nudlar, soja, europeiska ostar, whole grain
Citera
2021-08-13, 23:56
Medlem
Bertil85s avatar
Stapelvaror: mjöl med bakpulver, flingor "cereals", ris boil in bag, diet soda (typ lightläsk), socker, kaffe, tea (vi är inte i england men visst), konserver som kan innehålla färdig färssås sådan man har till sloppy joes och annat, konserver med frukt, macaroni and cheese på torrförpackning. tabasco, kryddor.
Citera
2021-08-14, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IH8Juice
Så då alltså jag undrar vad som är dom vanliga stapelvarorna i det amerikanska köket i dag anno domini 2021. När jag bodde i USA på 80-talet var en helt vanlig matkorg på snabbköpet eller närbutiken i New York bestående av majonnäs, lättsaltade chips, diet coke, torkade spaghetti, vit skivad formfranska, inplastad american cheese i skivor, jordnötssmör, en quarter of ice cream, 1 gallon of mjölk, hamburger patty, tomater och någon vanlig frukt som banan eller äpple.

Men hur ser det ut i dag vad äter amerikaner i dag jag tänker liksom att demografin har ändrats rätt så drastiskt då vita amerikaner är knappt 60 procent av befolkningen och deras levnadsvanor kan inte längre ses som lika självklara och som kulturbildande/ledande inte heller i den gastronomiska hänseendet.

Den amerikanska varukorgen har idag bara tre varor

Linser
Halloumi
Oatly
Citera
2021-08-14, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
Den amerikanska varukorgen har idag bara tre varor

Linser
Halloumi
Oatly
Och nachos. Dom äter mycket nachos har jag märkt. Vi försöker alltid äta ganska internationellt och liksom samma mat som vi äter hemma i Sverige när vi är i vårt hus i USA så det är svårt att veta vad vanligt folk handlar. Vi gör inte våra egna matinköp i USA utan det får vår mexikanska hushållerska sköta. Om hon nu är mexikan, kanske från El Salvador nu när jag tänker efter... Mexarna har blivit så kräsna dom senaste åren.

Men det är i alla fall så att mina matvanor så klart har förändrats en del sedan jag var tjugoåring och bodde i New York för då kunde man ju äta vilken skit som helst, se matkorgen jag nämnde i min första inlägg.

Sen, såklart, när jag flyttade till L.A. så var det ju en helt annan kultur där kanske mer lik den som vi ser i dag som självklar, vi som är mer internationella och hälsomedvetna. Även om det så klart gick mode i saker då också som grapefrukt och sånt där tråkigt skit som ingen vettig menniska längre äter. En sån halva och en kopp kaffe, typ. Trist. Men sen blev det ju mer tofu och sånt. Ja mycket nyttigare än majjo och vitt bröd och så.

Fast Diet Coke var stort både på öst- och västkusten. Huh..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in