2021-08-10, 22:38
Medlem
Sen några dagar tillbaka fick jag ryggskott. Dagen innan hade jag suttit i en obekväm ställning en längre period. Har VÄLDIGT ont när jag kliver upp ur sängen på mornarna. När jag suttit/legat en stund. Samt i en del rörelsers. Funkar helt okej att vara ute och promenera. Det lindrar lite eftersom jag inte blir lika stel. Men så fort jag varit still en stund gör det fruktansvärt ont. Både grinar och ibland skriker till av smärta. Gör så ont att jag tappar andan.

Skulle säga att det blev lite värre dag två, samt tre. Nu håller det sig på samma nivå, varken bättre eller sämre.

Haft ryggskott någon gång tidigare, men det har alltid försvunnit inom 3 dagar.

Är rätt så pigg och frisk utöver det. Ingen feber eller förkylning.

Läst på lite på nätet, tycker själv inte att jag uppfyller kriterierna för att söka läkarvård. Däremot skulle jag nog behöva något mot smärtan och kanske även som för musklerna att slappna av. Alvedon och Ipren hjälper inte alls.
Någon som har tips på någon huskur som får det att bli bättre? Som det känns nu kommer det aldrig att försvinna och dagarna blir extremt jobbiga.

Bör jag söka vård och hoppas på att få något utskrivet eller är det bara slöseri på resurser? De kanske inte kan göra så mycket?

Min sömn och humör blir rätt så påverkat. Använt vetekudde, voltarensalva, Alvedon och Ipren.
Senast redigerad av Elocone 2021-08-10 kl. 22:41. Anledning: En rubrik som jag anser passar bättre.
Citera
2021-08-10, 22:40
Medlem
Kan tillägga att jag inte har råd att gå till en någon naprapat, massör eller annat som inte täcks av frikort inom sjukvården.
Citera
2021-08-10, 22:45
Medlem
some-timess avatar
Kanske kan vara en snebelastning och eventuellt någon nerv som kommit i kläm, men ring läkare för rådgivning under morgondagen för konsultation!
Note: Om du har en bekräftad nerv i kläm vid en MR så får du sannolikt bättre smärtis, har du en läkare som du har från början så förklara läget, och han kan säkert ge dej ngt som fäster bättre.
Senast redigerad av some-times 2021-08-10 kl. 22:52. Anledning: Komplettera
Citera
2021-08-10, 23:00
Medlem
Boggonthebeats avatar
Gör lite ryggövningar i sängen, eller googla ryggövningar för ryggskott. Viktigt att träna ryggen offta så att du slipper ryggskott
Citera
2021-08-11, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av some-times
Kanske kan vara en snebelastning och eventuellt någon nerv som kommit i kläm, men ring läkare för rådgivning under morgondagen för konsultation!
Note: Om du har en bekräftad nerv i kläm vid en MR så får du sannolikt bättre smärtis, har du en läkare som du har från början så förklara läget, och han kan säkert ge dej ngt som fäster bättre.

Har en ny läkare eftersom jag har flyttat till en ny stad. Men får försöka förklara läget. Vill de inte skriva ut något hoppas jag att de kan ge någon övning, eller tips på hur jag kliver upp på morgonen utan att väcka mina grannar av att jag vrålar och gråter… tack i alla fall!

Citat:
Ursprungligen postat av Boggonthebeat
Gör lite ryggövningar i sängen, eller googla ryggövningar för ryggskott. Viktigt att träna ryggen offta så att du slipper ryggskott

Ska göra det nu på en gång, tack!
Citera
2021-08-11, 01:04
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elocone
Har en ny läkare eftersom jag har flyttat till en ny stad. Men får försöka förklara läget. Vill de inte skriva ut något hoppas jag att de kan ge någon övning, eller tips på hur jag kliver upp på morgonen utan att väcka mina grannar av att jag vrålar och gråter… tack i alla fall!

Ska göra det nu på en gång, tack!

Är nog smartare att träna magmusklerna än att utsätta diskarna för ännu mer tryck nu när de ska läka några månader.

Måste vara det dummaste man kan se på olika gym när folk börjar träna ländryggen för att förhindra ryggont, när de redan har en bananböj bakåt och en kul mage framåt.

Diskarna ska ju tillbaks in, inte pressas ihop ännu mer åt alla håll och sidor.
Citera
2021-08-11, 07:42
Medlem
note-its avatar
OK, så här är det. Vid ryggskott ska du stretcha baksida lår. Gör 5-6 reps på varje ben. Lägg upp benet på tex en stol.
Värktabletter är det något som innehåller diklofenak du ska ha. De är receptbelagda så du får besöka en VC för att får en läkare att skriva ut dom.
Citera
2021-08-11, 07:47
Medlem
cacas avatar
Citat:
Kan tillägga att jag inte har råd att gå till en någon naprapat, massör eller annat som inte täcks av frikort inom sjukvården.
Kullerbyttor är mitt tips, fungerar det inte göra på marken pga för ont så bege dig till närmsta badplats och utför dem i vattnet, helt gratis och enkelt.

En mer avancerad variant, stå rakt upp, händer längs sidan, böj dig åt höger/vänster och kolla vilken hand längs sidan du kommer längst/kortast mot knät. Lägg dig på ex en soffa med sidan du kom kortas ned på nedåt. Ta ditt övre ben och böj och placera under knät på det undre, se till du rak i rygg/linje undre ben. Pressa försiktigt ned de övre benet genom ta tag i knä, stanna där de gör ont 5 sek, slappna av 5, pressa emot 5. Gör om tills du känner det knäpper i rygg, byt sida. Denna fungerar bäst när det handlar om nedre del av rygg. Har du någon som kan hjälpa dig är det ett + då den kan hålla överkropp rak samt pressa ner ben med sitt ben.

Är det övre del, samma läge men kila fast benet under ex en soffa och vrid överkropp istället, även här är en kamrat till stor hjälp, men de fungerar göra själv också.
Citera
2021-08-11, 07:47
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Sen några dagar tillbaka fick jag ryggskott. Dagen innan hade jag suttit i en obekväm ställning en längre period. Har VÄLDIGT ont när jag kliver upp ur sängen på mornarna. När jag suttit/legat en stund. Samt i en del rörelsers. Funkar helt okej att vara ute och promenera. Det lindrar lite eftersom jag inte blir lika stel. Men så fort jag varit still en stund gör det fruktansvärt ont. Både grinar och ibland skriker till av smärta. Gör så ont att jag tappar andan.

Skulle säga att det blev lite värre dag två, samt tre. Nu håller det sig på samma nivå, varken bättre eller sämre.

Haft ryggskott någon gång tidigare, men det har alltid försvunnit inom 3 dagar.

Är rätt så pigg och frisk utöver det. Ingen feber eller förkylning.

Läst på lite på nätet, tycker själv inte att jag uppfyller kriterierna för att söka läkarvård. Däremot skulle jag nog behöva något mot smärtan och kanske även som för musklerna att slappna av. Alvedon och Ipren hjälper inte alls.
Någon som har tips på någon huskur som får det att bli bättre? Som det känns nu kommer det aldrig att försvinna och dagarna blir extremt jobbiga.

Bör jag söka vård och hoppas på att få något utskrivet eller är det bara slöseri på resurser? De kanske inte kan göra så mycket?

Min sömn och humör blir rätt så påverkat. Använt vetekudde, voltarensalva, Alvedon och Ipren.

Vila de första dagarna. Smärtstillande. Sedan promenader.
Citera
2021-08-11, 10:54
Medlem
Cannabis och ett varmt bad. Alkohol är också en effektiv smärtlindrare. Ryggskott är ofarligt, det är viktigt att du rör dig normalt efter förmåga.
Citera
2021-08-11, 15:13
Medlem
Tack är många bra råd. Kontaktat vårdcentralen idag. Fick en tid på fredag.. känns långt men bättre än inget. Nu hoppas jag bara att jag får några mot smärtan!

Citat:
Ursprungligen postat av -Fashback
Cannabis och ett varmt bad. Alkohol är också en effektiv smärtlindrare. Ryggskott är ofarligt, det är viktigt att du rör dig normalt efter förmåga.

Tyvärr är mitt weed slut, under helgen kommer en leverans.. men alkohol använder jag mig av! Det är bättre effekt på det än Alvedon. Började faktiskt dagen med ett glas vin. Brukar aldrig dricka på förmiddagarna men nöden har ingen lag. Men hoppas på något bättre läkemedel så jag kan ställa undan vinet.
Citera
2025-06-14, 18:02
Medlem
Letade efter en ryggskottstråd
Fick ryggskott efter att ha lyft en grej fel
Jag vet att man ska vila så lite som möjligt men har haft så ont så har varit tvungen
Men tänkte lämna mina knep
Kanske någon som behöver
Googla på ryggskottssgympa
Väldigt bra övningar
Gör skitont i början men det hjälper
Jag har levt på alvedon och naproxen men fick tillslut ringa läkare och fick para flex. Muskelavslappnande
Ligga i en baden baden helt utsträckt har varit så bra
En natt låg jag i den hela natten
Nu har det gått en vecka och det börjar släppa
Men jag kan inte ligga i mjuk säng
Det är döden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in