Flashback bygger pepparkakshus!
  • 4
  • 5
2021-08-31, 14:38
Medlem
Som fordon är det perfekt.
Problemet är rövhålen som använder dem.
Nu bor jag i en liten håla så först nu börjar de bli ett problem.

Först och främst så behöver man vara fyra pers för att köpa energidryck och godis och nog fan ska man släpa med de där in i affären. Undrar vad som skulle hända om jag släpar in min cykel?
Tydligen har dessa fordon även samma regler som gående vid övergångsställen även om nu övergångsställe för dessa är överallt där det finns en väg.

Lite sjukt ändå.
Både elscootrar samt elcyklar drivs med en motor och går lika fort som en moped. Men lik förbannat får de tydligen framföras av vem som helst.
Kanske dax för körkort på dessa fordon?
Citera
2021-08-31, 17:14
Medlem
swebarbs avatar
Företagen som hyr ut dessa måste ta med ansvar för alla felparkerade, och idioter som kör måste sluta dumpa dom överallt utan nån hänsyn hur dom ligger och blockerar för oss andra. Detta problem finns inte med hyrcyklar så varför inte göra samma för elscootrar.
Citera
2021-09-01, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Både elscootrar samt elcyklar drivs med en motor och går lika fort som en moped. Men lik förbannat får de tydligen framföras av vem som helst.
Kanske dax för körkort på dessa fordon?

Nä elscootrar får bara göra 20km/h vilket är betydligt slöare än en moped. Vid 20+ krävs typgodkännanden för moped klass I eller II vilket nästan inga av dessa har, så fordonen är helt olagliga.
Resonemanget att man skippat försäkring och körkort för cyklar med hjälpmotor är troligen att fordonet är mycket lättare och därmed lätthanterligt än en moped, effekten är också lägre vid max 250 watt. En ganska lätt moped klass 2 väger cirka 50 kilo, inte så skönt att krascha med den och få den över sig, även värre för den som ev. blir påkörd.
Citera
2021-09-02, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Nä elscootrar får bara göra 20km/h vilket är betydligt slöare än en moped. Vid 20+ krävs typgodkännanden för moped klass I eller II vilket nästan inga av dessa har, så fordonen är helt olagliga.
Resonemanget att man skippat försäkring och körkort för cyklar med hjälpmotor är troligen att fordonet är mycket lättare och därmed lätthanterligt än en moped, effekten är också lägre vid max 250 watt. En ganska lätt moped klass 2 väger cirka 50 kilo, inte så skönt att krascha med den och få den över sig, även värre för den som ev. blir påkörd.
Åfan.
Känns som de går fortare.
Citera
2022-01-27, 17:16
Medlem
Styrkelyftares avatar
Citat:
Som fordon är det perfekt. Problemet är rövhålen som använder dem.

Jag håller med. Elsparkcyklar är av stort värde för dem som använder dem rätt. Det går att ta sig fram snabbt och smidigt och till måttliga kostnader. Bra framför allt för ungdomar.

Men det stora problemet är att elsparkcyklarna inte används rätt. Alltför ofta bryter deras förare mot trafikreglerna. De kör för fort. De kör mot rött ljus. De kör på trottoarer. Ofta ser man två personer på samma elsparkcykel, trots att det, såvitt jag vet, inte är tillåtet. De är för många. Och de ställs eller slängs på alla möjliga och omöjliga ställen.

Jag håller inte alltid med trafikborgarrådet Daniel Helldén. Men jag stöder helhjärtat hans försök att bekämpa missbruket. Om hans senaste förslag - att halvera antalet elsparkcyklar i Stockholm och att utestänga företag som missköter sig stöter på patrull i domstol - så anser jag att lagen måste ändras. Jag har ringa förståelse för de företag som missköter sig. Medborgarintresset måste gå före profitintresset.
Senast redigerad av Styrkelyftare 2022-01-27 kl. 17:28.
Citera
2022-01-27, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cambria
Från att eldrivna fordon vara klimatsmart så höjs röster om att förbjuda landsplågan. Kommuner utreder hur det ska begränsa framkomlighet och minska parkeringsplatser för eldrivna scooter. Vilket också kommer drabba samtliga elfordon. Samtidigt vill kommunen ha mutorna de fått av företag som vill etablera sig med eldrivna fordon. Det var ju politiker och media som ville ha eländet. Och folket fick betala för kalaset som vanligt.
En vanlig cykel är klimatsmart, inte en elscooter. Att bränna 140'000 liter olja i timmen för att generera el till alla fordon är inte klimatsmart. Köp en havremoped om du vill vara klimatsmart!
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in