2021-08-12, 08:06
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
En intressant sak är att även gravitationen från isen påverkar var havet stiger:

Minskad gravitation pga mindre ismassa får havet att sjunka runt den återstående ismassan. Men istället så letar sig vattnet till andra delar av jorden.
Jag tror att den is vi har utgör en bråkdel av jordens massa. Antagligen inte ens jämförbart eller mätbart i det stora hela.

Återigen #FakeNews-de luxe.
Citera
2021-08-12, 08:51
Medlem
Sonnenwendes avatar
Nu sitter någon jävla dåre och varnar för att Skåne kan hamna under vatten, för att i nästa andetag stånka fram att det finns stooor osäkerhet om det kan inträffa.
Landhöjningen verkar ha gått oceanografen förbi.
Tittar man på mätningar vid Kungsholmsfort utanför Karlskrona så har havsytan inte höjts sedan mätningarna startade på 1800 talet.
Citera
2021-08-12, 11:19
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag tror att den is vi har utgör en bråkdel av jordens massa. Antagligen inte ens jämförbart eller mätbart i det stora hela.

Effekten är större än man tror:

Citat:
Finally, waters near big chunks of land and ice are literally pulled up onto shores by gravity. As ice sheets melt, the gravitational field weakens and alters the sea level. If Greenland melted enough to raise global seas by an average of 1 metre, for example, the gravitational effect would lower water levels near Greenland by 2.5 metres and raise them by as much as 1.3 metres far away.

https://www.nature.com/articles/501300a
Citera
2021-08-12, 13:50
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Så här ser det ut vid Danmarks nordspets.

https://petterssonsblogg.se/2021/08/...vattenstand-2/
Citera
2021-08-12, 14:01
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Jag har läst det där och det är bara trams. Förstår du inte det? Man behöver inte vara expert för att kunna visualisera detta. Isen är bara lite damm på ytan på en stenkula i jämförelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in