2021-08-09, 20:25
Medlem
Anledningen till att jag postar i religionsforumet är att bibeln avråder en från att dricka i stora mängder.
Jag känner i min själ att det är rättfärdigt att missbruka alkohol. För det skapar ett så stort lidande som är karaktärsdanande. Jag ser en mening i lidandet. De som bara glider genom livet gör nästan ingen utveckling. Vad tycks?
Citera
2021-08-09, 20:29
Medlem
badsaltads avatar
Att missbruka ö. h. t är ju inte särskillt bra, därav missbruka. Men alkohol är nog även bland det värsta man kan missbruka
Citera
2021-08-09, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ascendingtoheaven
Anledningen till att jag postar i religionsforumet är att bibeln avråder en från att dricka i stora mängder.
Jag känner i min själ att det är rättfärdigt att missbruka alkohol. För det skapar ett så stort lidande som är karaktärsdanande. Jag ser en mening i lidandet. De som bara glider genom livet gör nästan ingen utveckling. Vad tycks?

Tänk på ordet spiritus som betyder såväl ande som sprit. Men...jag hoppas du njuter av fyllan....även om bakfyllan kan ge lidanden.
Citera
2021-08-09, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Tänk på ordet spiritus som betyder såväl ande som sprit. Men...jag hoppas du njuter av fyllan....även om bakfyllan kan ge lidanden.
Inte bara baksmällan är jobbig. Efter några dagar börjar jag ofta lida enormt. Och dricker igen för att dämpa ångesten så blir det bara värre och värre.
Citera
2021-08-09, 20:34
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Jag känner i min själ att det är rättfärdigt att missbruka alkohol. För det skapar ett så stort lidande som är karaktärsdanande. Jag ser en mening i lidandet. De som bara glider genom livet gör nästan ingen utveckling. Vad tycks? Du och Nietzsche; Att leva är att lida, att överleva är att hitta någon mening i lidandet.
Att du har svarat själv på frågan i rubriken. Men det har ju inget med religion att göra?
Citera
2021-08-09, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Att du har svarat själv på frågan i rubriken. Men det har ju inget med religion att göra?

Religion är central i mitt liv. Älskar Jesus men han avrådde en från att dricka hursomhelst.
Citera
2021-08-09, 20:39
Medlem
jagarinleggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs

Är nog en av få personer som inte ens får en baksmälla, supit konstant i 12 dygn nu.
Citera
2021-08-09, 20:42
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagarinleggen
Är nog en av få personer som inte ens får en baksmälla, supit konstant i 12 dygn nu.

Har du supit i tolv dygn så borde du bli riktigt dålig när du slutar dricka.
Får du ingen ångest då?
Citera
2021-08-09, 20:47
Medlem
jagarinleggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Har du supit i tolv dygn så borde du bli riktigt dålig när du slutar dricka.
Får du ingen ångest då?

Nejsh. Har asperger så är lite av ett anomali. Har naturlig tolerans mot droger som är skrattretande hög. Brukade 4-8mg alprazolam dagligen som jag kunde kapa rakt av efter ett års brukande, upplevde lite skakningar i händer samt frossa men slutade väl. (Påverkar samma receptorer som alkohol, så utfallet hade varit likadant om jag konsumerat alkohol i motsvarande mängd, vilket hade varit ett par liter om dagen?). Både en välsignelse men även ett irritationsmoment, man tål mycket men om man ska få ut mediciner så får man ofta så låga doser att man bara svarar med "dude?".

Påminner om när jag skulle operera mig senast, fick morfin intravenöst, sköterskan blev nästan lite chockad när hon bara fortsatte ge mig mer och mer och jag såg allmänt besviken och uttråkad ut.
Citera
2021-08-09, 21:08
Medlem
Katastrofen1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagarinleggen
Nejsh. Har asperger så är lite av ett anomali. Har naturlig tolerans mot droger som är skrattretande hög. Brukade 4-8mg alprazolam dagligen som jag kunde kapa rakt av efter ett års brukande, upplevde lite skakningar i händer samt frossa men slutade väl. (Påverkar samma receptorer som alkohol, så utfallet hade varit likadant om jag konsumerat alkohol i motsvarande mängd, vilket hade varit ett par liter om dagen?). Både en välsignelse men även ett irritationsmoment, man tål mycket men om man ska få ut mediciner så får man ofta så låga doser att man bara svarar med "dude?".

Påminner om när jag skulle operera mig senast, fick morfin intravenöst, sköterskan blev nästan lite chockad när hon bara fortsatte ge mig mer och mer och jag såg allmänt besviken och uttråkad ut.

Det är ju inte till din fördel att du "tål" mycket. Endast dyrt och extra skadligt för dina organ.
Citera
2021-08-09, 21:13
Medlem
jagarinleggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katastrofen1
Det är ju inte till din fördel att du "tål" mycket. Endast dyrt och extra skadligt för dina organ.

Tell me about it. Brukat i stort sett alla substanser under solen. Inte roligt ens. Dock en fördel att slippa abstinensen till stor grad.
Citera
2021-08-09, 21:14
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Religion är central i mitt liv. Älskar Jesus men han avrådde en från att dricka hursomhelst.
Den Jesus vi känner drack själv vin och bjöd vin på gästabud.

Den rättfärdige, dricker ett glas vin till kvällsvarden.

Med måtta och med förstånd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in