2021-08-09, 20:08
Medlem
Jag söker växter som är tåliga och drabbas sällan av ohyra. Hur står sig high chaparralen mot ohyra och sjukdomar? Tänkte även då den knappt behöver vattnas.
Citera
2021-08-09, 20:11
Medlem
Gingers avatar
Glöm inte att växter också kan drabbas av virus!

Minst lika hemskt som ohyra t.ex bladlöss
Citera
2021-08-09, 20:14
Medlem
Vad är det för typ av växt som du vill ha? Något som blommar eller ska den bara klara av att överleva vanskötsel? Svärmorstunga är ett bra exempel på det sistnämnda.
Citera
2021-08-09, 20:18
Medlem
Niggwards avatar
Är oftast jorden som attackeras mer än växten. Kryp älskar att lägga ägg i blöt jord, där små larver sedan äter upp rötterna. Så skulle nog satsa på en växt som ej behöver vattnas speciellt mycket. Kaktus möjligtvis eller annat som inte kräver konstant vatten.

Annars så är nog pest kontroll rutin med sprej eller annat som kan adderas till växten ett alternativ. Har en butik nära där jag bor där de är extremt kunniga kring detta, brukar förklara min situation och gå på efter deras rekommendationer. Du kanske har liknande kunniga florister i ditt område?
Citera
2021-08-09, 21:14
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Vet inte vad den heter men kallas för garderobsblomma, den är väldigt tålig. Även svärmors tunga som nån annan har kommenterat. Kaktusar likaså, bara det att dom jag hade, glömde jag av alldeles för länge å var bortom räddning.
Citera
2021-08-10, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Vad är det för typ av växt som du vill ha? Något som blommar eller ska den bara klara av att överleva vanskötsel? Svärmorstunga är ett bra exempel på det sistnämnda.

Spelar ingen roll om den blommar. Bara lättskött och som drabbas sällan av sjukdomar och ohyra.
Citera
2021-08-10, 17:01
Medlem
Bylwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airikur
Spelar ingen roll om den blommar. Bara lättskött och som drabbas sällan av sjukdomar och ohyra.

Jag skulle vilja slå ett slag för dracena.
Finns massa roliga sorter och dom är relativt lättskötta, vattningen är utmaningen hos dessa (inte för torrt, inte för blött).
Annars finns ju Benjamin-fikus, trivs den så syns det och då växer den på som fasen.
Crassula-sorterna leverar också för den delen.. Suckulenter överlag är inte petiga.
Citera
2021-08-10, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bylwe
Jag skulle vilja slå ett slag för dracena.
Finns massa roliga sorter och dom är relativt lättskötta, vattningen är utmaningen hos dessa (inte för torrt, inte för blött).
Annars finns ju Benjamin-fikus, trivs den så syns det och då växer den på som fasen.
Crassula-sorterna leverar också för den delen.. Suckulenter överlag är inte petiga.

Tack! Ska införskaffa några och även en kaktus som high chaparall.
Citera
2021-08-11, 00:54
Medlem
Bylwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airikur
Tack! Ska införskaffa några och även en kaktus som high chaparall.
Kör hårt!
Jag har precis börjat utforska kaktusarnas förlovade värld!
En utmaning för en övervattnare som mig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in