2021-08-08, 17:53
Medlem
Ett par, tre gånger de senaste månaderna så har färddatorn visat en förbrukning som ligger ca 2-3 liter över vad bilen normalt drar.

Kör jag i 120 på motorvägen t.ex. så drar den normalt ca 6 liter/100 km. Men under några tillfällen har färddatorn visat 8-9 liter/100km under samma förhållanden. Alltså jämförbar platt väg.

Ofta återgår siffrorna till det normala efter en stund (15-20 minuter). Jag inbillar mig att det senast skedde strax efter att jag släppt gasen helt för att sedan återuppta den igen.

Är det fel på motorn eller på färddatorn?

Info om bilen: Kia Cee'd 1.6 Crdi 90 hk, 2009, diesel.
Senast redigerad av herter 2021-08-08 kl. 17:55.
Citera
2021-08-08, 18:17
Medlem
Vikt, rullmotstånd, vind, lutning på väg, värme på luft, syresättning osv. Mycket påverkar förbrukningen.
Citera
2021-08-08, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Vikt, rullmotstånd, vind, lutning på väg, värme på luft, syresättning osv. Mycket påverkar förbrukningen.
Jo men det är inte riktigt något av detta i mitt fall, skulle jag säga. Det är alltså på en och samma körning som detta sker, att den visa höga siffror ett tag och därefter låga.

En plötslig skillnad på 2-3 liter/100 km verkar lite väl skumt i mina ögon.

Normalt ligger den mellan 5,5 - 8 liter i 120, beroende på faktorer som du nämner, främst branta backar drar upp det mot 8.

När färddatorn visar 8 i dessa enskilda tillfällen så är det på platt väg och helt otänkbart inom det normala intervallet på platt väg (5,5 - 6). Samt att den går upp mot 11 i motsvarande backar istället för 8.

Och detta har aldrig skett förut under de 5-6 åren jag använt bilen.

Kanske ska jag prova att nollställa färddatorn till att börja med.
Senast redigerad av herter 2021-08-08 kl. 18:25.
Citera
2021-08-08, 18:33
Medlem
Den visar ju snittförbrukningen de senaste 10 milen så något har ju hänt som påverkat förbrukningen. Jo, gaspådrag är en ytterligare sak. Och att du tankat ett annat bränsle med lägre energi.
Citera
2021-08-08, 18:34
Medlem
Odagans avatar
Det kanske sker en regenerering av partikelfiltret? Under den processen drar bilen mer och tappar även effekt.. https://ehcteknik.com/sv/dpf-rengoring/
Citera
2021-08-08, 18:40
Medlem
Om du har luftkonditionering så är det värt att veta att AC-pumpen käkar mycket effekt när den är igång. Automatiken är ofta ganska enkel: Inkopplad en stund, frånkopplad en stund, osv...
Citera
2021-08-08, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Det kanske sker en regenerering av partikelfiltret? Under den processen drar bilen mer och tappar även effekt.. https://ehcteknik.com/sv/dpf-rengoring/

Detta är korrekt svar om OP kör diesel.

Det tar ungefär 15~30min, bilen kan även lukta mer avgaser kring sig när det är igång.
Citera
2021-08-09, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Den visar ju snittförbrukningen de senaste 10 milen så något har ju hänt som påverkat förbrukningen. Jo, gaspådrag är en ytterligare sak. Och att du tankat ett annat bränsle med lägre energi.
Tack för svar men jag pratar om den "nuvarande" förbrukningen som alltså skiftar från sekund till sekund.
Citera
2021-08-09, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Tack för info! Ska kika vidare på detta, låter ju ganska troligt. Och ja det är en diesel.

Edit: tveksamt dock om min bil ens har partikelfilter.
Citera
2021-08-09, 11:08
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Tack för svar men jag pratar om den "nuvarande" förbrukningen som alltså skiftar från sekund till sekund.

Det beror ju på att du gasar på lite extra ibland. Är du efterbliven eller har jag helt missförstått dig?
Citera
2021-08-09, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Där är definitivt gaspådrag eller yttre förutsättning som väglag och motstånd en parameter.
Citera
2021-08-09, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Om du har luftkonditionering så är det värt att veta att AC-pumpen käkar mycket effekt när den är igång. Automatiken är ofta ganska enkel: Inkopplad en stund, frånkopplad en stund, osv...

Faktum är att klimatanläggningen faktiskt drar jäkligt lite energi (mot vad folk tror) och därmed inte påverkar förbrukningen nämnvärt i de flesta fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in