2021-08-08, 14:27
Bannlyst
Hej alla glada!

Jag köpte en fläkt från Jula, som har räddat mig från värmeslag i min lägenhet.

Min fråga till er smarta tjejer och killar, varför luft som färdas snabbt genom en propeller känns så mycket svalare än den omgivande luften?
Citera
2021-08-08, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensindriven
Min fråga till er smarta tjejer och killar, varför luft som färdas snabbt genom en propeller känns så mycket svalare än den omgivande luften?
Luften är inte kallare, men den gör att svetten på din hud avdunstar snabbare, och avdunstning kyler.
Citera
2021-08-08, 15:10
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bensindriven
Hej alla glada!

Jag köpte en fläkt från Jula, som har räddat mig från värmeslag i min lägenhet.

Temperaturskillnaden mellan huden och den närliggande luften är större då den byts ut kontinuerligt, så värmen överförs snabbare.
Citera
2021-08-08, 15:25
Medlem
Werkstads avatar
Ett luftdrag ökar mängden värme som bortförs från huden via konvektion och avdunstning. För väldigt låga lufttemperaturer blir värmeförlust via strålning också relevant.

Om det är varmt och luften är stillastående så svettas vi och det uppstår då närmast huden ett luftlager med mycket vattenånga. Här sker två processer: avdunstning av svett (vatten) från huden (kylande process) och kondensation av vattenmolekyler från luften (värmande process). Om avdunstningen har övertaget så får vi alltså en kylning av huden/kroppen.

När luften står stilla blir avdunstningskylningen svag på grund av att vi då har många vattenmolekyler som kondenserar på huden och "jobbar emot" kylningen. En lösning för att få bättre kylning är enkel: tillför hela tiden ny luft och blås bort den gamla som är mättad med fukt! Då blir effekten av avdunstningen starkare. Vi får då dessutom en bonuseffekt via påtvingad konvektion. Själva luftflödet i sig bidrar nämligen också med en kylande effekt.
Citera
2021-08-08, 16:16
Medlem
Turist i tidens avatar
Citat:
Vinden har en kylande effekt så länge den har en temperatur som är lägre än hudtemperaturen. Avkylning sker då genom avdunstning från huden och genom att värme förs bort.
https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/upplevd-temperatur-1.4613
Citera
2021-08-08, 16:51
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Temperaturskillnaden mellan huden och den närliggande luften är större då den byts ut kontinuerligt, så värmen överförs snabbare.

Visst det är en sak. Det andra är ju att avdunstningen av svett (eller annan vätska på huden eller i kläder) ökar, som flera skrivit.

------------------------------------------------------------------------------------------
Rätt otroligt att det finns vuxna människor som inte har minsta aning om den här processen utan tror att fläktbladen kyler ner luften. Har de aldrig varit ute i vinden? Har de aldrig blåst på sitt skinn? Har de aldrig kylt en bit mat på gaffeln genom att blåsa på den?
Citera
2021-08-08, 17:02
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Visst det är en sak. Det andra är ju att avdunstningen av svett (eller annan vätska på huden eller i kläder) ökar, som flera skrivit.

------------------------------------------------------------------------------------------
Rätt otroligt att det finns vuxna människor som inte har minsta aning om den här processen utan tror att fläktbladen kyler ner luften. Har de aldrig varit ute i vinden? Har de aldrig blåst på sitt skinn? Har de aldrig kylt en bit mat på gaffeln genom att blåsa på den?

Absolut! Jag preciserade mig inte, men du har naturligtvis helt rätt. Då innebär ju den större temperaturskillnaden att molekyler med något lägre kinetisk energi också kan frigöra sig, för att lämna kvar molekyler med en ännu lägre kinetisk medelenergi, när fasövergången omvandlat... någonting, någonting, "entalpi" och "Gibbs fria energi"... osv.
Citera
2021-08-09, 10:07
Bannlyst
Tack för många bra svar!
Citera
2021-08-20, 21:03
Medlem
Är luften för varm så får man motsatt effekt. Då kyler kroppen istället ner luften, och om det blåser så måste kroppen kyla ner mer luft, dvs man blir varmare.

Testa att ha en liten fläkt (eller bara blås) i bastun.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in