2021-08-08, 00:35
Medlem
Hej allihopa!

Har lite frågor om en händelse som min vän var med om en vecka sen och undrar om nån kunnig här kan hjälpa mig med svar.

Han var på väg hem till Göteborg och körde på motorvägen där hastighetsbegränsningen var 120km/h, när han plötsligt blir omkörd av en bil i mycket hög hastighet. Han sa han körde ca 130 - 140 och denna bilen flög om han som om han stod still, bedömde hastigheten till över 250 km/h. Efter en minut eller så får han en polis bil bakom sig som stoppar honom och påstår att det är han som har kört snabbt och kört om dom i en hissnande fart. Det var en civil polisbil av märket BMW. Han nekar så klart och säger att dom har tagit fel bil och att det inte var han men poliserna (2 st) vägrar lyssna utan säger att det är han som körde.

Han ber dom om att få se video inspelning eller något bevis men det ända dom har är en medelhastighet som dom har mätt från sin bil från då att dom börjat gasa tills dess att dom hinner ifatt min vän vilket resulterar i att mätningen visar 211 km/h. Dom tar hans körkort på plats och försöker pressa han till att erkänna, säger att det inte finns nån mening i och neka att en av dom kommer vittna i en eventuell rättegång mot han och säga att det var han som körde, dom säger även att om han erkänner kommer han få köra bilen 48 timmar. Han vägrar erkänna eftersom han inte alls körde så fort. Han erkände till att ha kört 135 - 140 men inte snabbare än så. Dom lät han inte köra vidare utan han ringde mig och jag fick åka dit och hämta bilen med en vän. Detta var ca en och en halvtimme ifrån Gbg.

Nu ca en vecka efter har han fått hem ett strafföreläggande från en åklagare i Karlskrona detta hände åt helt andra hållet, där åklagaren vill han ska betala in 4000kr i böter och gå med på att dom ska ta han på 211km/h.

Nu till mina frågor.

Bör han betala in detta och bara ta straffet fast han inte gjort något fel? Han sa att bilen som körde om han var snar liknade hans och det hände efter 23.00 så det var rätt mörkt.

Han kör budbil till vardagen och detta har redan påverkat hans liv till de negativa. Han har inte så mycket pengar om de eventuellt skulle gå till en rättegång så han kan anlita en advokat eftersom polisen sa att man själv får stå för alla kostnader ifall de blir en rättegång. Han var dessutom på prövotid vilket kommer resultera i att han får göra om allt.

Har nån något tips hur man kan gå till väga eller hur han bör göra nu?

Tacksam för alla svar.

Mvh Dlug
Citera
2021-08-08, 00:45
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dlug
Nu ca en vecka efter har han fått hem ett strafföreläggande från en åklagare i Karlskrona detta hände åt helt andra hållet, där åklagaren vill han ska betala in 4000kr i böter och gå med på att dom ska ta han på 211km/h.
Ehm. 211km/h på 120-väg borde med största sannolikhet bli grov vårdslöshet i trafik och där finns fängelse upp till 2 år i straffskalan.

Men utöver de nämnda 4.000 i böter så antar jag att du blir av med körkortet ett bra tag?
Citera
2021-08-08, 00:49
Medlem
wag1fromDerInits avatar
Det låter ganska korrupt, vettefan. Men det faktum att han har "prövotid" fuckar en del, är det att kortet är nyare än 2 år?

Var var detta? Norr, söder eller öst-riktning?
Citera
2021-08-08, 00:50
Medlem
Han behöver inte betala rättegångskostnader, dock osäker på advokat.

Det var dumt att han erkände att han kört för fort. Men jag skulle helt klart ta det till rättegång, utan ombud vilket jag tror han får betala själv. Det blir inte några rättegångskostnader om han förlorar målet då det inte är något civilmål.

Gå till rätten och berätta exakt vad som hände, "hellre fria än fälla" så ett litet hopp finns.
Citera
2021-08-08, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wag1fromDerInit
Det låter ganska korrupt, vettefan. Men det faktum att han har "prövotid" fuckar en del, är det att kortet är nyare än 2 år?

Var var detta? Norr, söder eller öst-riktning?

Det var norr gående i riktning mot gbg.

Citat:
Ursprungligen postat av frange
Ehm. 211km/h på 120-väg borde med största sannolikhet bli grov vårdslöshet i trafik och där finns fängelse upp till 2 år i straffskalan.

Men utöver de nämnda 4.000 i böter så antar jag att du blir av med körkortet ett bra tag?

Nu är ju inte frågan om han ska bli dömd för vårdslöshet vilket han inte ens är misstänkt för utan enbart fortkörning. Grejen är den att dom inte har några bevis förutom deras egna vittnes mål och medelhastighets inspelningen ingen video på själva fortkörningen eller något konkret.
Citera
2021-08-08, 00:55
Medlem
Vår teori är att dom inte hann ifatt den andra bilen och måste ha blandat ihop min väns bil med bilen som körde fort, polisen sa även att han aldrig blivit omkörd så fort och att dom fick stänga sin mätare alltså gasa hela mätaren ut vilket är 260 tror jag på deras bmw för att hinna ifatt.

Han har extrem ångest över att hans jobb påverkas och han mår mycket dåligt över hela situationen för han inte vet vad han ska göra
Citera
2021-08-08, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeggyOlson
Han behöver inte betala rättegångskostnader, dock osäker på advokat.

Det var dumt att han erkände att han kört för fort. Men jag skulle helt klart ta det till rättegång, utan ombud vilket jag tror han får betala själv. Det blir inte några rättegångskostnader om han förlorar målet då det inte är något civilmål.

Gå till rätten och berätta exakt vad som hände, "hellre fria än fälla" så ett litet hopp finns.

Han erkände bara att han kört 135 - 140 på en 120 väg för han blev helt ställd när dom sa 211 km/h
Citera
2021-08-08, 00:56
Medlem
wag1fromDerInits avatar
Om han körde söderifrån i norr-riktning mot gbg och det var ca 1,5 timmar kvar så skedde stoppet i höjd med Halmstad.

En ytterligare fråga är då om det är någon från trakten som har erfarenhet av dessa original till poliser som verkar genomkorrupta.
Citera
2021-08-08, 00:57
Avslutad
Jag hade nekat. Allt tyder ju på att de inte haft honom inom synfält hela tiden.
Citera
2021-08-08, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wag1fromDerInit
Om han körde söderifrån i norr-riktning mot gbg och det var ca 1,5 timmar kvar så skedde stoppet i höjd med Halmstad.

En ytterligare fråga är då om det är någon från trakten som har erfarenhet av dessa original till poliser som verkar genomkorrupta.

Hände i höjd med Falkenberg, känner tyvärr ingen därifrån men det var 2 stycken trafik poliser i en bmw 535d kombi.

Dom sa även att dom inte gjort nått fel för dom kommer vittna under ed och det hade inneburit tjänstefel. Vilket dom tydligen gör. Och varför ens säga "erkänn så ger vi dig 48 timmar och köra bilen".

Dom har nog inte alls haft bilen i uppsikt hela tiden nej för min väns blick var på bilen som körde om honom när den försvann ur sikte typ så såg han polisbilen med blåljus bakom honom. Han frågade dom varför tog ni inte bilen som körde om mig i 300 km/h så svarade dom att det inte fanns nån som kört om honom utan att det är han som kört snabbt.
Citera
2021-08-08, 01:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dlug
Han kör budbil till vardagen och detta har redan påverkat hans liv till de negativa. Han har inte så mycket pengar om de eventuellt skulle gå till en rättegång så han kan anlita en advokat eftersom polisen sa att man själv får stå för alla kostnader ifall de blir en rättegång. Han var dessutom på prövotid vilket kommer resultera i att han får göra om allt.
Är polisen okunnig eller korrupt? Och vad är värst?

Du behöver inte betala advokat om du vinner. Om du förlorar får du betala, men det brukar jämkas i relation till din inkomst. Observera att detta gäller om du begär offentlig försvarare, vilket du har rätt till om brottet är tillräckligt grovt.
Citera
2021-08-08, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Är polisen okunnig eller korrupt? Och vad är värst?

Du behöver inte betala advokat om du vinner. Om du förlorar får du betala, men det brukar jämkas i relation till din inkomst. Observera att detta gäller om du begär offentlig försvarare, vilket du har rätt till om brottet är tillräckligt grovt.

Min vän sa på plats att han vill ha en advokat, poliserna svarade att han inte kommer få det eftersom han är misstänkt för fortkörning bara och går det till rättegång så får han stå för alla kostander själv

Tack för alla era svar.

Mvh Dlug
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här