• 2
  • 3
2021-08-08, 21:02
Medlem
madtops avatar

Massor med off-topic raderat.
Tråden handlar om olika orter i Danmark. Punkt.

Tråd flyttad Bostad, hem, trädgård-> Bostadsorter

Senast redigerad av madtop 2021-08-08 kl. 21:45.
Citera
2021-08-09, 18:08
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedado5966
Hej,

Vi funderar på att migrera till andra sidan sundet.

Vad finns det för bra platser att bo på i Danmark? Önskelistan från viktigast till minst viktigt är:

- Socioekonomisk segregerat som t.ex. Bjärred, Löddeköpinge, Hofterup
- Bra ort för barnfamiljer
- Nära bron så att man kan besöka släktingar enkelt
- Nära till natur
- Nära till företag som behöver programmerare

Och hur hittar man hus i Danmark? Finns det något som Hemnet i Danmark?
Ishöj är är inte som Bjärred, däremot en lång rad andra förorter utmed kusten som Solröd som Gasolin sjunger om.

Citat:
Ursprungligen postat av Klokakamelen
Jag har bott i Dk i sex år och är skåning. Jag har bott i Helsingör och på nordsjaelland. De gillar inte svenskar över lag. Skåningar ger de en chans så det gäller att tona ner den svenska veta-bäst-attityden och visa ödmjukhet och humor. När man blivit accepterad får man fin vänskap och de ställer alltid upp.
Vi svenskar tror gärna att det är lätt att bo i Dk - det är det inte.

Det är nästan enbart danskar som har attityden att svenskar vet bäst. Grunden är att du förväntas ligga lågt för att visa att du är i deras land. Det är ungefär samma inställning till de flesta utlänningar. Kommer du söderifrån till Nikkaluokta eller Jokkmokk ska du inte heller sticka ut. Välj ett överklassområde så bryr de sig troligen inte så mycket om det, bara du har hög status utan att briljera med den.
Senast redigerad av pudellus 2021-08-09 kl. 18:18.
Citera
2021-08-10, 17:53
Moderator
Tystnads avatar
SKÄRPNING!
Fortsatt Massor med off-topic !.
Återigen massor med off-topic raderat.
Tråden handlar om olika orter i Danmark. Punkt.
//Moderator
Citera
2021-08-11, 07:30
Medlem
Omöjligt att svara exakt på när vi inte har budget från TS. Jag skulle undvika alla förorter söder och väster om Köpenhamn, dvs nej tack till Vestegnen, Køge, Solrød och all sådan skit. Inne i stan är Frederiksberg och Østerbro bra, men de flesta centrala områden är egentligen ok om man gillar stadsliv. Närmast bron har man Amager, Dragør på Amager är riktigt trevligt och det lär finnas en del arbetslösa piloter där nu som man kanske kan pressa som husköpare (Dragør är både lugnt och lantligt, har fin stadskärna och hamn, samt kort avstånd till centrala Köpenhamn).

Har man råd är områden norr om Köpenhamn längs kusten alltid säkra kort.
Citera
2021-09-01, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belsubub
Omöjligt att svara exakt på när vi inte har budget från TS. Jag skulle undvika alla förorter söder och väster om Köpenhamn, dvs nej tack till Vestegnen, Køge, Solrød och all sådan skit. Inne i stan är Frederiksberg och Østerbro bra, men de flesta centrala områden är egentligen ok om man gillar stadsliv. Närmast bron har man Amager, Dragør på Amager är riktigt trevligt och det lär finnas en del arbetslösa piloter där nu som man kanske kan pressa som husköpare (Dragør är både lugnt och lantligt, har fin stadskärna och hamn, samt kort avstånd till centrala Köpenhamn).

Har man råd är områden norr om Köpenhamn längs kusten alltid säkra kort.

Fast han bad väl om något som var segregerat? Då kan det väl knappast bli bättre än Charlottenlund eller Klampenborg? Inga knegare och inga blattar (förutom möjligen någon arabisk ambassadör eller indisk affärsman). Trevlig natur med Dyrehaven runt hörnet och kort pendling in till stan. Enda minuset är folket som besöker Bakken och Bellevue om sommaren.

Personligen tycker jag det är rätt tydligt att TS bor i Skåne. Default här är ju att områden är otrygga och har tveksamma skolor. Default i Kbh-området är ju det motsatta - är de inte kända för att vara dåliga kan man mer eller mindre utgå från att de är hyfsat välfungerande. Till och med på Vestegnen kan man ju hitta bra skolor (Vallensbæk är helt ok på det området).
Citera
2021-09-08, 00:42
Medlem
Boligmarkedet i og omkring København er noget overophedet, så priserne er skruet godt i vejret. Helsingør og Roskilde er nok mine bedste bud i forhold til det, som du gerne vil have. Jeg har dog ikke tjekket huspriserne i de byer.

Hvis du kan undvære at være tæt på broen, så er der både Århus og Aalborg som er nogle fine byer på en tilpas størrelse. Du kan finde en mindre by lige uden for Århus og Aalborg til okay penge. Det er der det gode liv er.
Citera
2021-09-09, 20:53
Medlem
har alltid uppfattarna som ärliga och rejäla. Har förvisso aldrig bott där men både i jobbsituationer som privat har jag aldrig slagits av att de skulle hysa ett särskilt agg mot svenskar. Om man upplever det är det nog för att man själv varit otrevlig eller dryg.

Har lekt lite med tanken på att det varit jäkligt kul att bo i Köprnhamn. Köpenhamn är så jäkla najs med all kultur, restauranger osv osv. Ingen stad man tröttnar på i första taget. Väljer den helt klart alla dagar i veckan framför Stockholm eller Oslo (obekant med Helsingfors men har mina aningar..).

Sen är såklart frågan hur enkelt det är att ta sig in socialt i t ex Köpenhamn. Men å andra sidan, hur jäkla enkelt är det i någon stad där man inte sedan tidigare har ett socialt kontaktnät? Så att det skulle vara svårare eller enklare i DK vet jag inte. Ärligt talat tror jag det är ungefär lika enkelt/svårt i Europa generellt.
Citera
2021-09-12, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedado5966
Hej,

Vi funderar på att migrera till andra sidan sundet.
Och hur hittar man hus i Danmark? Finns det något som Hemnet i Danmark?
Boliga.dk är en bra sida till att söka hus.

Andra småtips och skillnader mot Sverige:
Ett nytt system för beräkning av fastighetsskatt håller på att tas fram. Hittar du hus i ett populärt/dyrt område kan fastighetsskatten möjligen bli ännu större än vad den är i dag. Så det kan vara värt att ha i tankerna om du väljer att bosätta dig i Danmark.

En "dold" kostnad som kan komma att kosta många pengar i långa loppet är avkastningsskatten på allt pensionssparande. Den är på 15,3% och betalas på all positiv avkastning på ditt pensionssparande (är avkastningen negativ i ett år får den negativa avkastningsskatt räknas av i framtida vinster). Så får du 100.000 kronor i avkastning ett år kostar det alltså 15.300 kronor i skatt till staten om inte du har negativ avkastningsskatt som kan moträknas. Visst det betalas också avkastningsskatt på pensionssparande i Sverige men den är i dagsläget inte lika brutal som den kan vara i Danmark.

En annan "dold" kostnad är hur du som arbetstagare ofta själv betalar för de pensionsförsäkringar som ofta finns kopplat till en arbetsgivarpensionsplan (sjukpension, livförsäkring m.m.). Så får du 10% i pensionsavsättning från arbetsgivaren så sparas det inte 10% av din lön utan då kan säkert en femtedel eller så bort i försäkringspremier. Kostnaderna till pensionsbolagen är generellt också större än i Sverige.

Om du börjar jobba i Danmark finns det dock också bra grejer. Arbetstiden är bara 37 timmar i veckan. Karensavdrag vid sjukskrivning finns inte så som tjänstemansanställd har du full lön från dag ett.

Det finns många flera skillnader men detta var ett snabbt axplock. Men fråga gärna om du har frågor.
Citera
2021-10-23, 06:48
Medlem
jymdjakets avatar
Danskar är inte så anti svenskar egentligen, men behandlar svensken utefter hur medelsvensken förtjänar att bli behandlad. Många befogade fördomar. Visar man att man håller högre standard är de sköna och rättvisa.
Citera
2022-02-10, 06:11
Medlem
crachies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombaclap
Lägg av med ditt skitsnack. Har själv bott i Danmark ett tag och danskarna är fan bland dem trevligaste människorna som finns och hatar knappast svenskar.
Ett av världens lyckligaste folk av en anledning.

Beter du dig däremot som en bitter och otrevlig svensk så är det kanske annat.

Jag har bott i köpenhamn 1 år och nu jylland i snart 7 år. Har aldrig någonsin stött på några bekymmer eller otrevligheter för jag är svensk. Snarare tvärtom har jag blivit bemött otroligt varmt bemötande
Citera
2022-02-10, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crachie
Jag har bott i köpenhamn 1 år och nu jylland i snart 7 år. Har aldrig någonsin stött på några bekymmer eller otrevligheter för jag är svensk. Snarare tvärtom har jag blivit bemött otroligt varmt bemötande
Precis härligt folk danskarna, hade inga som helst problem när jag bodde där och lätta att bli polare med. Lutar åt att bosätta mig i Köpenhamn om jag flyttar hem till norden igen.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in