2021-08-07, 13:20
Avslutad
Citat:
Somliga får inte den löneförhöjning de önskar.
Mikael Steens lön bara minskar – trots 14 års erfarenhet som brovakt.
– En kompis dotter säljer glass i sommar, och tjänar mer i timmen än jag. Hon är 15 år, säger Mikael Steen.

Mikael, 44, går ner i lön trots 14 års erfarenhet

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/5nK3m6/brovakten-mikael-44-tjanar-111-kronor-i-timmen--efter-14-ar

Nån som sitter i samma sits som honom?
Är det vanligt?
Själv hade jag nog försökt byta. Eftersom det är så nedvärderande. Men men..vanligt?
Citera
2021-08-07, 13:23
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/5nK3m6/brovakten-mikael-44-tjanar-111-kronor-i-timmen--efter-14-ar

Är det vanligt?
Själv hade jag nog försökt byta. Eftersom det är så nedvärderande. Men men..vanligt?

Han borde skippa mellanhänderna, bli egen, och lägga ett lägre bud, men ta hela kakan själv.
Citera
2021-08-07, 13:28
Avslutad
En intressant tanke. Frågan är dock vilka muskler,kapital han behöver. T ex om han måste ha reparatörer,servicepersonal under sig. Dvs större organisation.
Citera
2021-08-07, 13:41
Medlem
DontWantWars avatar
Är väldigt lätt att sänka arbetares löner speciellt med tanke på ett ord som börjar på c och slutar på 19.
Citera
2021-08-07, 13:45
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
En intressant tanke. Frågan är dock vilka muskler,kapital han behöver. T ex om han måste ha reparatörer,servicepersonal under sig. Dvs större organisation.

Som jag förstår det är det själva operatörsdelen som är utlagd på entreprenad, och där det gäller att ha lägsta bud.
Citera
2021-08-07, 13:46
Medlem
Tycker det är för jäkligt faktiskt. På riktigt. Finns säkert många sådana här situationer ute i landet.. personer som är snälla och trogna, men som utnyttjas i systemet.

Hur kan vi lyfta deras röster tänker jag?

Och facket… ja fan vad jag är skeptisk till facket. Ännu mer nu.
Citera
2021-08-07, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Han borde skippa mellanhänderna, bli egen, och lägga ett lägre bud, men ta hela kakan själv.

Vet du vad det krävs för att vinna anbud med Trafikverket? Inte jag heller egentligen, men säkerställd kontinuitet, kollektivavtal etc är säkert några parametrar. Dvs han behöver antingen duplicera sig själv eller anställa och ge samma låga lön som han själv får nu. Iofs en väg fram..
Citera
2021-08-07, 13:56
Medlem
Är väl bara att börja sälja glass så är problemet ur världen...
Citera
2021-08-07, 14:20
Medlem
Citat:

Är det vanligt?

Jag undrar om det är möjligt att handla upp med förutsättning att anställda får behålla tidigare lön - men trafikverket bryr sig säkert inte. Skyldigheterna för nya entreprenörer / budgivare att ta över personalen uppfyller man. Jag har faktiskt levt i tron att det innebar att det även inte kunde ske sådana förändringar av anställningsvillkoren.

Att sköta dessa boar kan knappast göras på så många olika sätt - den vinner upphandlingen som har lägst lön, billigast administration och nöjer sig med låg vinst.

Det finns inte mycket att göra för att effektivisera ett sådant arbete mer än den fjärrstyrning som redan finns - det gör att anbudsförfarande verkar innefektivt och enbart försämrar arbetsvillkoren.
Citera
2021-08-07, 14:28
Medlem
GreenBastards avatar
Detta är väl typiskt när infrastruktur ska drivas av privata aktörer. I min bransch har vi ofta underhållsavtal på 4 år. Och när något nytt företag tar över avtalet så har de ofta räknat lägre än föregångaren och de som vill byta företag och fortsätta på samma ställe kan behöva gå ner i lön. Kontentan av detta blir istället att de anställda stannar på gamla företaget eller byter till något annat med bättre lön, sen står det företaget som fick avtalet utan tillräckligt med folk eller kompetent folk som hittar i områdena och kan sitt jobb. När man väl börjar få ordning på verksamheten så är det oftast dags för nytt ramavtal och risken är att det blir samma visa igen.
Citera
2021-08-07, 14:30
Medlem
swedsters avatar
vilken jävla gnällkuk.... om lönen minskat under alla år så byter man väl för fan arbete?! vilken jävla idiot
Citera
2021-08-07, 14:55
Medlem
Citat:

Är det vanligt?

Man får inte betalt pga ens erfarenhet utan hur svår man är att ersätta. Och som brovakt lär man sig jobbet efter en dag och sen är det som that's it. Man behöver inte mer erfarenhet och 14 år senare så är man inte bättre på jobbet och bör således inte ha högre lön.

Det jag däremot tycker är fel är att yngre personer direkt får lägre lön på vissa jobb än äldre personer - även fast de har identiska arbetsuppgifter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in