2021-08-07, 10:24
Medlem
Man kan, enligt 16 § 1 st. lagen (2016:1013) om personnamn, byta fritt till ett efternamn som, lagligen, bärs av minst 2000 personer.

Enligt en lista som Skatteverket gjort, så är det 600 efternamn man fritt kan välja att byta till, då dessa bärs av minst 2000 personer.

Andersson, Johansson, Karlsson och sånna namn är exempel på namn.

Men, så finns det utländska namn som man också kan välja mellan.

Abdullah, Ahmed, Ahmad, Ahmadi, Abdi, Hassan, Hosseini, Hussein, Mohammed, Mohamed, Mohamad, Mohammadi o.s.v.

Hur skulle du reagera om någon nära dig skulle komma hem till dig och vifta med ett registerutdrag från Skatteverket om att denne nu heter Mohammed i efternamn, när denne är helsvensk?
Senast redigerad av 01maj2021 2021-08-07 kl. 10:37.
Citera
2021-08-07, 10:38
Medlem
Jag skulle tro att han blivit muslim och det har han förstås rätt att bli.
Citera
2021-08-07, 10:40
Medlem
Det beror ju på vad anledningen är.

Är det för att de konverterat till islam hade jag nog hållit denne person på behörigt avstånd i framtiden, men är det på skoj eller bara för att de tyckte namnet var fint så kvittar det mig.
Citera
2021-08-07, 10:49
Medlem
Mrcool911s avatar
Jag hade blivit stolt och därmed känt att jag umgås med rätt personer i mitt liv. Jag hade även känt mig trygg för Sveriges framtid när jag själv ser att en islamisering pågår just i denna stund med mina egna ögon.
Citera
2021-08-07, 14:38
Medlem
micro113s avatar
Det är väl inte helt ovanligt att det sker. Vid giftermål t ex
Citera
2021-08-07, 14:57
Medlem
M.Labingis avatar
Skulle utgå från att den personen blivit muslim eller blivit ihop med en muslim, och jag skulle tycka att det är bra och underbart att hen uttrycker sin identitet. Det kan dock vara problematiskt om personen är helvit men börjar gå med arabisk klädedräkt och liknande, för då kan det vara appropriering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in