2021-08-07, 04:33
Medlem
Hej! Har tvillingar på ca 4 veckor.

Jag och min fru försöker synka dem så gott det går med sömn och mat, för att vi ska kunna överleva i princip.

Jag har väldiga problem att slappna av och känner ständigt att jag är otillräcklig. Får ca 3 timmar sömn om dygnet och börjar må riktigt dåligt. Jag har tappat 5 kg i vikt sedan de föddes och närminnet är riktigt kass.

När jag väl somnar vaknar jag ofta och tror.mig se att de faller ur sängen eller liknande. Kan sitta och leta efter dem bland täckena, förvirrad och panikslagen. Är som hallucinationer, då jag tycker mig se att något rör sig under täcket.

Vad kan jag göra för att finna ro? Känns som om att jag behöver medicin för oro, men misstänker att det är riskabelt att äta medicin för oro under tiden man har små barn..

Alla tips mottages för hur jag ska ta mig igenom den här tiden utan att få hjärtinfarkt.

Inga barn sedan innan och vi båda är 36 år gamla.

Tack!
Citera
2021-08-07, 04:37
Medlem
Tvonds avatar
Ni är ju två st ni får helt enkelt sov i skift svårare än så är det inte.
Citera
2021-08-07, 08:31
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Surt sa räven

Ta ledigt några veckor
Citera
2021-08-07, 08:36
Medlem
Algot79s avatar
Killgissar lite nu (för jag har ingen aning om hur det är att ha tvillingar, har en och det räcker hehe)

Men ni kanske ska "ansvara" för ett barn var ? I den utsträckning det går.
Istället för att båda känner att man måste ha full koll på två samtidigt ?
Citera
2021-08-07, 08:50
Medlem
Har inte heller tvillingar utan enbart ett barn.
Men just det här med att inte kunna slappna av samt starka dagdrömmar om att man råkar tappa barnet och liknande.
Det gick över är väl allt jag kan säga. Desto mer säker man blir desto mindre oro.
Även att lära sig att slappna av när ungen väk sover, i början va jag så uppe i varv att det inte gick.
Men i övrigt tycker jag sova i skift låter rimligt. Alternativt om ni har två sovrum att ta varannan natt och att den andre då kan få ett par timmar på morgonen.
Antar att ni flaskmatar när det är två? Om inte och frun ammar så kan ju iaf du få ngn natt här och var utan ungarna.
Citera
2021-08-07, 12:20
Medlem
Herregud, blir ångestfylld bara av att läsa om detta, förstår att ni är på gränsen till galenskap. Ni kanske kan snacka med BVC om detta, och få någon slags psykiskt stöd. Har ni några anhöriga som ni kan lämna över tvillingarna till för att få avlastning ett tag?
Citera
2021-08-07, 12:23
Medlem
Klassiskt tips är att försöka tajma dem så gått det går, om den första vaknar och är hungrig så väck den andra och mata båda på samma tid, samtidigt eller var för sig efter varandra. Då kommer de lättare in i samma rutiner som att vara vaken och sova samtidigt. Annars är det lätt att hela dagarna går åt till att mata och lägga dem.
Citera
2021-08-07, 18:21
Medlem
Tlagnojs avatar
Sover ni med dem i sängen? I och med din oro om att de krälar runt där. Vänj de vid spjälsäng pronto. Det gör mycket för nattsömnen.
Citera
2021-08-07, 20:23
Medlem
Uppstrutsigs avatar
Ta den största och slå den lilla med. Sen ammar du den stora till sömns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in