2021-08-07, 13:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24

Jag har 80% cash just nu efter att ha cashat hem i juni 2020. Därefter har börsen tokstigit och jag ligger totalt fel. Men det kommer att ändra sig. Men ingen vet när.

Du kanske får vänta 5 år till. Det blir dyra läropengar!
Citera
2021-08-07, 13:23
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smaskigbajs
Du kanske får vänta 5 år till. Det blir dyra läropengar!
Jag fetar det viktiga ordet i din kommentar.

Jag hade varit åtminstone 15 mkr rikare nu om jag tagit rätt beslut 2020. Men som en erfaren man vet jag att det svänger när och hur som helst. Tävlingen tog inte slut just idag. Det är den som har mest när han dör som vinner. Det gäller alltså att dö vid ATH.
Senast redigerad av Paris24 2021-08-07 kl. 13:26.
Citera
2021-08-07, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RastaPower
Haft jävlig tur på börsen där jag gått från ca 500' till 2,5 miljoner på ca ett år, 85% av pengarna ligger i ett tillväxtbolag som rusat. Jag är 24 år gammal och hade tidigare som mål att nå miljonen innan 30, och mitt största mål har varit att kunna köpa en egen bostad. Har aldrig haft såhär mkt pengar. Har vanligt knegjobb där jag tjänar <30 netto.

Hur skulle ni agerat här? Sälja av allt inför ev börskrasch? Casha lägenhet/bostadslån/låta pengarna ligga kvar/omfördela portföljen?

Fortsätt leka med halvmiljonen men köp en villa med friköpt tomt för resten av pengarna, se också till att tomten måste ha goda uppställningsplatser för bilar med mera.
Citera
2021-08-07, 16:45
Medlem
Citat:
Hur skulle ni agerat här? Sälja av allt inför ev börskrasch? Casha lägenhet/bostadslån/låta pengarna ligga kvar/omfördela portföljen?

Köp bostad,
resten kan du lägga på Investor för långtidslagring.
Citera
2021-08-07, 17:05
Medlem
För en gångs skull kan jag tala av erfarenhet.

Hade också "tur" och envishet att gå in lite för tungt i ett tillväxtbolag och gjorde en snabb exit precis när allt kollapsade. Alla har inte den turen och det finns inget som säger att du kommer att få återse dina 2,5 MSEK på kontot.

Efter den exiten hade jag tur och investerade i ett vinstgivande svenskt bolag som gick 70% på ett år medan bolaget som jag initialt investerade i inte har repat sig.

Vill du kunna sova gott om natten:

Ta hem VINSTEN och återköp grundkapitalet som du investerade.

Investera vinsten i vinstgivande bolag eller globala indexfonder och krydda med småbolagsfonder. Du kommer inte att se några tvåsiffriga uppgångar på veckobasis, men din förmögenhet kommer med största sannolikhet att fortsätta att växa.
Citera
2021-08-07, 23:52
Medlem
BicOriginals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Berätta gärna mer om 0% csn ränta?
Haha vad du trodde att jag hade fel. Kunde se mig framför mig hur du trodde du hittat ett litet fel i hela mitt inlägg och istället för att fokusera på inlägget i stort så försökte du tvåla till mig.

Redan som det är så tangerar den noll, så jävla låg ränta så inflationen är gigantisk i förhållande till räntan.
Senast redigerad av BicOriginal 2021-08-07 kl. 23:55.
Citera
2021-08-08, 01:07
Medlem
Citat:
Haft jävlig tur på börsen där jag gått från ca 500' till 2,5 miljoner på ca ett år, 85% av pengarna ligger i ett tillväxtbolag som rusat. Jag är 24 år gammal och hade tidigare som mål att nå miljonen innan 30, och mitt största mål har varit att kunna köpa en egen bostad. Har aldrig haft såhär mkt pengar. Har vanligt knegjobb där jag tjänar <30 netto.

Been there done that.
Tappade dock mycket av pengarna då jag låg kvar.
Det är väldigt vanskligt att ge råd, men det jag kan säga är att du har tiden på din sida och bästa sättet att behålla värdet på pengarna är att ta rygg på någon som lyckats.
De svenska framgångsrika är Wallenberg(Investor), Lundberg(Lundbergföretagen), Douglas (Latour).
Utrikes finns exempelvis Warren Buffets Berkshire.
Dessa killar har lyckats behålla och få sitt kapital att växa.

Man mår sämre av att nolla 2,5 millar än att dubbla dem.
Sedan behöver du inte sätta allt i detta, men det finns en anledning till att det heter Gubbaktier och det är för att de varit unga och lärt sig den hårda vägen. Bättre lära av andras misstag än att göra dem själv.
Lycka till!
Citera
2021-08-08, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BicOriginal
Haha vad du trodde att jag hade fel. Kunde se mig framför mig hur du trodde du hittat ett litet fel i hela mitt inlägg och istället för att fokusera på inlägget i stort så försökte du tvåla till mig.

Redan som det är så tangerar den noll, så jävla låg ränta så inflationen är gigantisk i förhållande till räntan.

Nej, det är alltså inte 0% ränta
Citera
2021-08-09, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BicOriginal
Motsvarar inte 1-2miljoner ganska mycket pengar i potentiell avkastning jämfört med den summa du sparar på att slippa amortera lika mycket/få lägre boendekostnad. Om det är mer värt att ha pengarna investerade så ska man köra vidare på det, om man lyckas hålla det hyffsat med 6-8% avkastning efter inflation och det samtida lånet på bostaden förlorar 2% varje år i inflation så låter det betydligt smartare att låta pengarna vara investerade. Gissar på att du glömde tänka på inflationens effekt på ett lån?

Därför man ska betala av csn-lånet med så lågt tempo så möjligt, speciellt nu när de dumma jävlarna bestämt sig för att ändra till 0% i ränta.

CSN lånet har inte samma risk som andra lån.

Det du sparar i boendekostnad är en garanterad vinst. Men annars har du rätt i sak men då måste man acceptera högre volatilitet. Att köpa en bostad när börsen är på en peak låter för mig som ett bra sätt att plocka hem vinsten. Om en krash sker kan man alltid öka belåningen igen.

Om du sparar 4000 på att gå från hyra till att äga så blir det 4.8% avkastning på en kontantinsats på en miljon, till en betydligt mindre risk. Det du sparar per månad är garanterad avkastning. Dessutom påverkas även hyran av inflation. Slutligen kan du hyra ut delar av sitt boende om man nu vill öka vinsten.

Så jag håller inte med om att man alltid ska vara fullinvesterad i börsen om det inte finns specifika anledningar till att man inte vill äga sitt boende i den staden man bor i.
Senast redigerad av har 2021-08-09 kl. 01:08.
Citera
2021-08-09, 01:16
Medlem
Fortsätt investera,men sprid riskerna. Behåll 500.000 och gör om det igen till 2,5 miljoner om du är lyckosam.

De övriga 2 miljonerna placerar du på annat. Dela upp det i 500.000 på varje investeringsobjekt som du tror på kan öka i värde.

Lägg inte allt i en bostad. Utan ta 500.000 och resten i lån. Amorteringsfritt några år. Sedan kan du sälja med vinst och börja om med ny bostad och amorteringsfritt lån med låg ränta.

Gör du det dessutom med en bostad som du billigt renoverar så kan du ytterligare öka vinsten där.

Men viktigast, sprid ut investeringarna för det som går kraftigt upp kan lika gärna gå kraftigt ner.
Citera
2021-08-09, 19:54
Medlem
Viktigast av allt tycker jag; förstå att du framför allt haft en otrolig tur. Fall inte i fällan att tro att just du är smartare än alla andra, eller kan lura systemet... Ditt förhoppningsbolag kan precis lika väl falla ihop imorgon dag!

Plocka genast ut minst 2 milj och placera i tryggare tillgångar, ex global indexfond, kontantinsats till bostad eller motsvarande. En fin grundplåt som kan underlätta och förgylla ditt liv. Grattis!
Citera
2021-08-12, 13:50
Medlem
Snyggt jobbat! Vilka aktier äger du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här