2021-08-06, 10:47
Medlem
cerns avatar
Hej

Lite skum fråga kanske men jag vill ha cykeln i "Raw steel" istället för svart.

Hur får man bort färgen på bästa sätt? Slipmaskin eller vad skulle ni rekommendera?

Mvh
Citera
2021-08-06, 10:51
Medlem
Går lika bra med sandpapper. Börja med grovt tills lacken är borta och jämna ut med finare.
Citera
2021-08-06, 11:06
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b.o.nsyrsan
Går lika bra med sandpapper. Börja med grovt tills lacken är borta och jämna ut med finare.
Tack ska du ha! finns det någon rengöringsspray/fettborttagare som du kan rekommendera efter man har slipat klart?
Citera
2021-08-06, 11:17
Medlem
Flashshits avatar
Man sand/glasblästrar!
I nödfall kör man Bums...
Citera
2021-08-06, 13:00
Moderator
Arne.Ankas avatar
JAg har använt biltemas färgborttagningsmedel för att få bensintankar metallrena och det kan vara sjukt effektivt, penslar på väntar en stund och skrapar sen bort färgen med ett kreditkort.

Använde samma medel på ett gammalt köksbord, tog inte mer än enstaka minuter så kunde jag se hur färgen reste på sig.
Citera
2021-08-06, 17:46
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Man sand/glasblästrar!
I nödfall kör man Bums...

Bums är en klassiker, men den borde vara förbjuden nuförtiden? Allt som fungerar ser miljöfascisterna till att ta bort.
Citera
2021-08-06, 18:53
Medlem
killawifes avatar
Bums finns inte längre men det finns andra mindre giftiga färgborttagningsmedel som funkar likadant.
Citera
2021-08-07, 14:09
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Bums finns inte längre men det finns andra mindre giftiga färgborttagningsmedel som funkar likadant.

Det tror jag inte! Alla som sett bums verka vet att något sådant miljövänligt medel absolut inte finns!

Ungefär som nar man fick använda Tri som fettlösare. Antagligen totalt livsfarligt, men fruktansvärt effektivt.
Citera
2021-08-07, 15:25
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Det tror jag inte! Alla som sett bums verka vet att något sådant miljövänligt medel absolut inte finns!

Ungefär som nar man fick använda Tri som fettlösare. Antagligen totalt livsfarligt, men fruktansvärt effektivt.

Jag köpte ett på clas ohlson för att ta bort färg på en mc-tank. Det fungerade utmärkt. Visst, det frätte inte bort halva handen som bums hade gjort och locket exploderade inte av i ett spektakulärt moln av frätande gegg men ändå.
Citera
2021-08-09, 17:24
Medlem
Vinkelslip.
Citera
2021-08-10, 11:27
Medlem
orvarens avatar
Bromsvätska..

Nu har du några alternativ,bara att välja ett som faller dig i smaken!👍🙂
Citera
2021-08-10, 11:42
Medlem
Jag har slipat ner färgen med sandpapper vilket gav ett bra resultat. Använd först ett grovt papper och gå därefter ner till något finare när du vill få en slät yta. Var noggrann med att plocka bort diverse plastdetaljer innan du sätter igång. Detta kan uppfattas som en självklarhet men vissa detaljer ser ut att vara en del av cykelns originalfärg. Skrapa bort dem med ett rakblad.

Om du är väldigt petig med slutresultatet och att få en riktigt fin yta så kan du ta hjälp av en vattenspruta när du går över cykeln med det fina pappret för att uppnå våtslipning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in