2021-08-05, 15:34
Medlem
Enzymes avatar
Svårt att hitta folk i dessa yrken därför blir det mycket WT och pundare. Personlig assistent är en klassiker när man lagt tjacket på hyllan
Citera
2021-08-05, 17:42
Medlem
Queenofqueenss avatar
Men herregud...har människor inget förstånd? WT så det bara visslar om det.
Citera
2021-08-05, 19:12
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Även att ta en brukar till en riktigt studio så skulle iaf jag se till att ha skriftligt godkännande från min chef

Har själv jobbat inom LSS, vill en brukare (som är över 18 år givetvis) tatuera sig så är det helt okej.
En period när jag jobbade inom det var det väldigt ”poppis” med just tatueringar, och jag har faktiskt själv varit med en brukare till en studio.

Det enda man som personal kunde göra var att prata med vederbörande gällande motiv, och i vissa fall informera föräldrarna.
Men i övrigt var åtminstone våra händer bakbundna.

Nu är det ca 15 r sedan jag jobbade inom LSS så reglerna kan ju ha ändrats.
Citera
2021-08-05, 19:18
Medlem
Zoneinopiums avatar
Vad är det brottsliga?
Citera
2021-08-05, 23:18
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Självklart, på samma sätt som du kan tycka att det är en festlig ide att sälja röven för ett packe med pokémon kort, eller ta SMS lån för att att köpa glass. I alla de olika fallen skall självklart den anställde stoppa det. Det är hela grejen varför man sitter på hem
Bara för att man bor på hem så betyder inte det att man är dum i huvudet och inte klarar av att fatta egna beslut. Vet du ens att cerebral pares inte är en kognitiv funktionsnedsättning?
Dessutom så hoppar du över att svara på det som utgör kärnan i mitt argument; Om personen sedan innan är tatuerad.

Att man råkar bo på HVB-hem betyder inte att man är omyndigförklarad.

Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Haha jo jag vet, jag har min beskärda del av tatueringar som lasrats/gaddats över själv.
Fegis!
Citera
2021-08-06, 10:17
Medlem
WitchcultTodays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Har själv jobbat inom LSS, vill en brukare (som är över 18 år givetvis) tatuera sig så är det helt okej.
En period när jag jobbade inom det var det väldigt ”poppis” med just tatueringar, och jag har faktiskt själv varit med en brukare till en studio.

Det enda man som personal kunde göra var att prata med vederbörande gällande motiv, och i vissa fall informera föräldrarna.
Men i övrigt var åtminstone våra händer bakbundna.

Nu är det ca 15 r sedan jag jobbade inom LSS så reglerna kan ju ha ändrats.

Men är det applicerbart på att åka HEM till någon och låta deras respektive slira dit ens initialer på foten?

Fast som sagt - oklart om vad det handlar om för människa och huruvida denna kan anses ta vettiga beslut själv.

Men vem fan kan det ibland?

Här blir det väl dock lite "beroendeposition" möjligtvis.
Citera
2021-08-06, 10:30
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WitchcultToday
Men är det applicerbart på att åka HEM till någon och låta deras respektive slira dit ens initialer på foten?

Fast som sagt - oklart om vad det handlar om för människa och huruvida denna kan anses ta vettiga beslut själv.

Om vi utgår från att personen inte lider av kognitiva nedsättningar, och förväntas deklarera och liknande saker, har den personen i så fall inte all rätt i världen att tatuera sig privat, och har inte den personen all rätt i världen att tillåta vem som helst att tatuera vad som helst var som helst på dennes kropp?
Citera
2021-08-06, 14:02
Medlem
MissDecibellas avatar
Lite uppdatering från Ystads Allehanda idag, dock låst artikel;

”.. Medarbetaren, som nu blivit av med jobbet, förklarade det hela som ”en skojig grej…”

https://www.ystadsallehanda.se/simri...grej-20dca329/
Citera
2021-08-06, 15:26
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WitchcultToday

Nej nej det är absolut inte försvarbart eller okej på något vis..!!
Brukaren jag var med tog jag till en studio jag själv hade varit på så jag visste att det blev en bra tatuering liksom!

Jag pratade även med föräldrarna om det, dom var äldre och hade absolut noll koll på detta med tatueringar. Men eftersom jag redan då var halvtäckt med tatueringar så litade dom på att jag som personal (och medmänniska) inte skulle låta deras son utsättas för något ”farligt”.

Vi gjorde en heldag av det, shopping, god mat, tatuering och sen avslutade vi det med en bio (som lite tröst för att det trots allt hade gjort lite ont). En riktigt rolig dag och en mer än nöjd brukare (och föräldrar!), vilket var det viktigaste!
Citera
2021-08-06, 17:58
Medlem
Att tatuera in sina initialer på en brukare som inte förstår sammanhanget av innebörden är kränkande. Jag Skulle inte låta någon tatuera in sina initialer på mig. Hade jag inte fattat vilken skum grej det år så hade jag uppskattat att bli omhändertagen av personal som inte gör det.
Citera
2021-08-07, 01:25
Medlem
Jag förstår inte varför ni utgår från att brukaren inte förstår var det är som hänt. Om ni läst alla artiklar. Hen bad uttryckligen personalen tatuera in det. Det har varit en tatuerare på plats. Hen som blivit tatuerad har ännu inte fått uttala sig i frågan än, Hen blev inte frågad i utredningen innan anmälan gjordes. Så det är ju inte hela bilden som fått komna fram.
Tro inte de värsta om folk.
Men lite tålamod får vi nog en klarare bild snart...
Citera
2021-08-07, 08:19
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spegelbild87
Jag förstår inte varför ni utgår från att brukaren inte förstår var det är som hänt. Om ni läst alla artiklar. Hen bad uttryckligen personalen tatuera in det. Det har varit en tatuerare på plats. Hen som blivit tatuerad har ännu inte fått uttala sig i frågan än, Hen blev inte frågad i utredningen innan anmälan gjordes. Så det är ju inte hela bilden som fått komna fram.
Tro inte de värsta om folk.
Men lite tålamod får vi nog en klarare bild snart...

Ja exakt, det var ju det jag skrev.
H•n ville ju ha en tatuering och det var därför som h•n följde med assistenten hem så att dennes pojkvän kunde tatuera en.

Däremot dom där initialerna, ja dom fick h•n som en liten ”bonus” tydligen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in