Citat:
Ursprungligen postat av
Mondher
Kan du ge ett eller några exempel på skillnad mellan sakligt stöd och intuitiv åsikt?
Du kan i stort sätt välja vilken politisk fråga som helst så kan jag ge exempel på ståndpunkter som inte har stöd i sakliga argument; global uppvärmning, invandring, genmodifierade grödor, cementproduktion, fastighetsskatt, the list goes on. En intuitiv åsikt i någon av dessa frågor kommer av att frågan i sig är för komplex för de flesta att ta sig an, därför formar man en åsikt utifrån redan existerande åsikter som man själv associerar till frågan.
Om en person t.ex. tycker om att vistas i skog och mark, tycker djur är gulliga och röstar på Miljöpartiet så är det stor chans att den personen kommer se den globala uppvärmningen som ett stort hot mot jorden och i förlängningen mänskligheten. Den åsikten kommer inte av en saklig analys av innebörden av en global uppvärmning utan av en intuitiv uppfattning att natur bäst när den är opåverkad och därför är all påverkan dålig. Omvänt kommer också människor som bygger sin självbild på att inte vara som den här personen intuitivt inta en motsatt åsikt; att det inte spelar någon roll alls eller att det inte ens finns någon global uppvärmning. Ingen av dem kan egentligen härleda någon av sina åsikter direkt till en prognos ur en klimatmodell utan bygger sina åsikter kring redan befintliga men helt oväsentliga åsikter. Den svenska naturen kommer inte gå under av en högre medeltemperatur men medeltemperaturen kommer gå upp vare sig du tycker om miljöpartister eller inte.
Jag har ett hus i Stockholm. Jag bor inte där så jag har ett automatiskt bevattningssystem för att hålla trädgården vid liv. När jag var där häromdagen möttes jag av en svårligen behärskad granne som påpekade att han tyckte det var förfärligt att jag vattnade trädgården nu när det var sån vattenbrist. Vattenbrist sa jag, det har jag inte hört någonting om? Hört någonting om sa han, det förstår du väl så torrt som det är. Jag tittade ut över Mälaren, såg att den låg kvar och förklarade att så länge Stockholm ström rinner från Mälaren till Östersjön så tror jag inte att det är någon fara (Mälaren är Stockholms vattentäkt). Gubben blev provocerad och kontrade med anekdoten om förra sommarens vattenbrist som inföll under torrperioden när alla skulle vattna. Jag förklarade att det förvisso va sant men att vattenbristen inte hade någonting med bristen på vatten att göra utan att reningsverken under pandemin hade svårt att få tag på kemikalier till vattenrening. Teknisk sett var det en kemikaliebrist och inte en vattenbrist. Han hade en intuitiv åsikt om någonting men kunde bemötas med sakliga argument. Hans åsikt i en sakfråga grundade sig på samband som han tyckte sig ha sett, falska korrelationer, och okunskap om sakens natur. Den åsikten bemöttes med sakliga argument och diskussionen avslutades. Han blev inte omedelbart nöjd och behövde säkert smälta det här ett tag. Förmodligen lite förnärmad och säkert bitter över att han tack vare sin okunskap just tagit livet av halva sin trädgård. Men jag skulle bli förvånad om han inte stod där ikväll med vattenslangen.
Så grunden är att hela tiden ifrågasätta din egen åsikt. Vet jag hur det här fungerar eller har jag bildat mig en åsikt utifrån redan existerande, är de argumenten applicerbara på den aktuella frågeställningen? Kan jag någonting om det här? Hur vet jag det jag tror mig veta?