2021-08-03, 18:05
Medlem
Karlies avatar
Vad tror panelen? r det ett nsketnkande att Europa r ngot snr normalt nr det kommer till ppenhet och ltthet vid grnser, eller kommer det mest bli att man stter p patrull?

Har haft som plan att ka med min familj ner till n Kefalonia, genom Tyskland, sterrike, Italien, Kroatien, Montenegro, Albanien osv.
Har rest mycket i Europa tidigare men aldrig Albanien och Serbien. Ngot spec att tnka p dr?

Velar lite fram och tillbaka. Vi kommer vara fullvaccinerade och ha vaccinpass, men det r nd skillnad p att f resa p papper och att resa fr att det r kul.
Det jag menar r att om det blir krngel vid var och varannan grns, munskyddskrav p restauranger, mnga stngda hotell eller hotell med begrnsningar, d kanske man bara r dum som ker i hst?

Ngra som varit ute i Europa i sommar och har knt av lget, eller som har ngra resetips rent allmnt om vi ker sderut mot Grekland?
Citera
2021-08-03, 18:32
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlie
Vad tror panelen? r det ett nsketnkande att Europa r ngot snr normalt nr det kommer till ppenhet och ltthet vid grnser, eller kommer det mest bli att man stter p patrull?

Har haft som plan att ka med min familj ner till n Kefalonia, genom Tyskland, sterrike, Italien, Kroatien, Montenegro, Albanien osv.
Har rest mycket i Europa tidigare men aldrig Albanien och Serbien. Ngot spec att tnka p dr?

Velar lite fram och tillbaka. Vi kommer vara fullvaccinerade och ha vaccinpass, men det r nd skillnad p att f resa p papper och att resa fr att det r kul.
Det jag menar r att om det blir krngel vid var och varannan grns, munskyddskrav p restauranger, mnga stngda hotell eller hotell med begrnsningar, d kanske man bara r dum som ker i hst?

Ngra som varit ute i Europa i sommar och har knt av lget, eller som har ngra resetips rent allmnt om vi ker sderut mot Grekland?

Ngot att tnka p i Serbien och Albanien? I Balkan verlag kr man som galningar r min erfarenhet s jag hade nog inte bilat ner dit med min familj fr deras skerhet.

Om syftet frmst r att beska Kefalonia skulle jag kt igenom hela Italien till Brindisi fr att ta frjan ver. Finns skert fler stllen du kan ta frja ifrn.
Senast redigerad av OvissFramtid 2021-08-03 kl. 18:35.
Citera
2021-08-03, 20:05
Medlem
Karlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Ngot att tnka p i Serbien och Albanien? I Balkan verlag kr man som galningar r min erfarenhet s jag hade nog inte bilat ner dit med min familj fr deras skerhet.

Om syftet frmst r att beska Kefalonia skulle jag kt igenom hela Italien till Brindisi fr att ta frjan ver. Finns skert fler stllen du kan ta frja ifrn.

Tack fr svar.

Ja, har ocks lst mig till det. kt mycket i Kroatien och Bosnien tidigare, men Albanien och Serbien har vi aldrig varit it. Kanske r snppet vrre?

Tar man det lugnt, hller avstnd och hller sig till att kra dagtid hoppas jag det r relativt lugnt. Men det kanske r att vara naiv?

Mlet med resan r frutom Kefalonia ven att upptcka en del nytt lngs vgen, drav bilresa samt valet av att ka Balkan-kusten ner.
Planen r att ka ner stkusten fr att sedan frja ver till Kefalonia frn Greklands vstsida, vara dr 10 dagar och sedan frja till Italien och ka den vgen upp.
Citera
2025-06-06, 12:52
Medlem
Swedish Stars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Ngot att tnka p i Serbien och Albanien?

Ja, bilfrskringen gller inte utanfr EU. k via Kroatien, Ungern, Rumnien och Bulgarien istllet. Alt. Ner genom Italien och ta frjan ver.
Citera
2025-06-06, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedish Star
Ja, bilfrskringen gller inte utanfr EU. k via Kroatien, Ungern, Rumnien och Bulgarien istllet. Alt. Ner genom Italien och ta frjan ver.
Skitsnack! Klart att frskringen gller. MEN man ska ha ett "grnt kort" frn sitt frskringsbolag.
Citera
2025-06-06, 19:32
Medlem
Swedish Stars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crimson Sky
Skitsnack! Klart att frskringen gller. MEN man ska ha ett "grnt kort" frn sitt frskringsbolag.

Jag hrde det frn Lnsfrskringar
Citera
2025-07-15, 12:48
Medlem
DraconianTimess avatar
Det finns hur mnga tips som helst att ge dig.

Jag koncentrerar mig p sjlva resan dit.

Vilken vg skall du ta?
Brja i den nden. Hr kommer du frmodligen att f mnga olika tips.

Vst
Du har den vstliga rutten genom Tyskland, sterrike, Slovenien, Kroatien, men sedan kommer den jobbigaste etappen. Du skall igenom Montenegro och Albanien. Folk kr som hns dr och varken Albanien eller Montenegro r medlemmar i EU.
andra sidan har Albanien en del motorvgar och dubbelfiliga vgar, s det kanske inte blir ngot problem trots allt.

st
Den rutten jag skulle ha tagit. Du ker genom EU lnder, vilket gr allt lite enklare.
Ta Stena Line frn Karlskrona till Gdynia och du har en superb motorvg A1 rakt igenom Polen dr du fr kra i 140 km/h vilket rcker gott och vl.
Kr sedan genom Slovakien, Ungern, Rumnien och Bulgarien. Rumnska vgar r vl kanske ingen hjdare, men gr att verleva. Var uppmrksam p att vgarbeten kan vara rtt dligt skyltade.
Kom ihg att du mste kpa vinjetter fr att kra motorvg genom Slovakien (har inte kollat upp de andra lnderna).
Citera
2025-07-15, 12:56
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Det finns hur mnga tips som helst att ge dig.
Mer intressant att frga hur det gick, s hr fyra r senare.
Citat:
Ursprungligen postat av Karlie
Vad tror panelen?
Hur gick det TS?
Citera
2025-07-15, 13:04
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Mer intressant att frga hur det gick, s hr fyra r senare.

Hur gick det TS?

Ja, jag hade faktiskt velat hra resultat och upplevelser.
Har sjlv krt rtt mnga gnger genom Europa, men aldrig till Grekland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in