2021-08-03, 16:16
Medlem
https://www.na.se/artikel/smolk-i-guldbagaren-nar-stahl-hyllade-vikingarna

Den svenska OS-guldmedaljören Daniel Ståhl skrek "I'm a Swedish Viking" efter att ha vunnit OS-guld i diskus. Nu anklagas han för att vara rasist och för att göda högerextrema krafter.

Nerikes Allehanda publicerar idag en text där skribenten förfäras av Ståhls ordval:
"Att höra honom hylla de grymma och rasistiska vikingarna, en epok i Sveriges historia vi helst vill glömma, kändes förfärligt och jag kan inte känna någon svensk stolthet och glädje över hans guldmedalj”.
Vidare kräver skribenten att Ståhl ska be om ursäkt för att anse sig vara en "Swedish Viking" och att svenska friidrottsförbundet ska ta avstånd från hans handlande.

Frågor:
- Var det rasistiskt av Ståhl?
- Bör friidrottsförbundet ta avstånd?
- Har skribenten i Nerikes Allehanda en skruv lös eller trollar denne?
Senast redigerad av Sejfu 2021-08-03 kl. 16:48.
2021-08-03, 16:21
Medlem
Jag antar att det var en insändare av någon som vill trolla.
2021-08-03, 16:24
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen
Jag antar att det var en insändare av någon som vill trolla.

Ja, det var en insändare, och ja, ganska mycket trollvarning över den.
2021-08-03, 16:25
Medlem
Ajembacks avatar
Insändaren är en idiot i mängden vi har fått i landet sedan MENA tog över allt och måste skyddas mot minsta lilla negativa.
Den största idioten här är väl ändå tidningen som publicerar nåt så jävla dumt...
2021-08-03, 16:26
Medlem
F.Hansens avatar
Hur är det fastslaget att vikingarna var rasister? Nog för att de plundrade och hade trälar (tror jag), men var de definierbara rasister?

Att skrika im a swedish viking är inte rasistiskt.

Om så är fallet så kan jag påstå att skrika allah akhbar är rasistiskt.
2021-08-03, 16:27
Avslutad
Nej
Nej
Ja
2021-08-03, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sejfu
https://www.na.se/artikel/smolk-i-guldbagaren-nar-stahl-hyllade-vikingarna

Den svenska OS-guldmedaljören Daniel Ståhl skrek "I'm a Swedish Viking" efter att ha vunnit OS-guld i diskus. Nu anklagas han för att vara rasist och för att göda högerextrema krafter.

Nerikes Allehanda publicerar idag en text där skribenten förfäras av Ståhls ordval:
"Att höra honom hylla de grymma och rasistiska vikingarna, en epok i Sveriges historia vi helst vill glömma, kändes förfärligt och jag kan inte känna någon svensk stolthet och glädje över hans guldmedalj”.
Vidare kräver skribenten att Ståhl ska be om ursäkt för att anse sig vara en "Swedish Viking" och att svenska friidrottsförbundet ska ta avstånd från hans handlande.

Frågor:
- Var det rasistiskt av Ståhl?
- Bör friidrottsförbundet ta avstånd?
- Har skribenten i Nerikes Allehanda en skruv lös?
Det är en insändare, skriven i Jag-form, men den är inte undertecknad?? Vem är avsändare?
2021-08-03, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Det är en insändare, skriven i Jag-form, men den är inte undertecknad?? Vem är avsändare?
I min lokalblaska måste man stå för sin insändare med namn. Avskräcker många stollar.
2021-08-03, 16:37
Medlem
Skrilllexs avatar
Trams varför upplysa detta?
2021-08-03, 16:44
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Ja, det var en insändare, och ja, ganska mycket trollvarning över den.

Ja. Ganska klockrent dock
2021-08-03, 16:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ajemback
Insändaren är en idiot i mängden vi har fått i landet sedan MENA tog över allt och måste skyddas mot minsta lilla negativa.
Den största idioten här är väl ändå tidningen som publicerar nåt så jävla dumt...

...ja det fascinerande är egentligen att tidning publicerade insändaren, som sannolikt var ett trollande. Men det tydliggör ju hur Sveriges redaktioner över hela riket föraktar och motarbetar sitt eget folk.
2021-08-03, 16:52
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
...ja det fascinerande är egentligen att tidning publicerade insändaren, som sannolikt var ett trollande. Men det tydliggör ju hur Sveriges redaktioner över hela riket föraktar och motarbetar sitt eget folk.

Mycket bra formulerat av dig, tyvärr är det ju så helvetes illa, precis som du skriver.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in