Citat:
Ursprungligen postat av
Nyfikenpaallt
Problemet är att jag delvis tror att det finns och det går inte att ändra på. Men min logiska sida vill inte att jag ska bli rädd för minsta lilla och speciellt dessa fenomen samtidigt inte borde finnas.
Även om man skulle stöta på en varelse, måste man bli rädd då. Jag tycker jag borde sett tillräckligt med filmer med monster så att jag inte borde bli rädd. Filmer borde gjort mig mer förberedd.
Jag upplever mig vara näst intill totalt orädd för spöken sedan jag gick och kollade på den här:
https://parapsykologi.se/2017/01/debatt-2017-01-24-hur-paverkar-nara-doden-upplevelser-var-syn-pa-medvetandet/
Göran Grip berättade just om hur dessa upplevelser av livet efter döden uppstår naturligt i olika kulturer, just att våra hjärnor tenderar till att uppleva vissa saker i situationer som nära döden upplevelser. Han understryker att det inte är mer än upplevelser.
Men för några månader sedan blev jag lite rädd efter att ha tittat på en rad med psykologiska animer, bland annat Chaos Head och Serial Experiments: Lain. Det var dock temporärt, men ändå lite kul att återuppleva rädslan av att något tittar på en.
Jag tror att filmerna gör dig
mer rädd för spöken snarare än mindre. Om du vill sluta vara rädd för spöken är det lättast att bara lyssna på de som tror på spöken och få svar på varför de gör det, oftast är svaret ganska fånigt.
Utmana också din rädsla genom att gå rakt in i mörkret, det har jag gjort och det hjälpte nog.