2021-08-01, 16:15
Medlem
Jag kan tycka det är extremt löjligt när jag sitter och kolla på folks inspelningar när dom har filmat spöken, monster eller annat konstigt att jag får rysningar eller kan bli stel av skräck typ.

Även när jag kollar på skräckfilmer så sker detta.

Varför blir man rädd, det måste ju vara något mentalt som gör att jag påverkas fysiskt.

Nu för tiden så är det så himla lätt att förklara bort saker så om man inte själv upplever det så varför ska jag då bli rädd.
Men även om jag vore där och jag ser saker som rör sig osv, är det något att vara rädd för. Jag ser dessa ghosthunters som blir skiträdda när en dörr plötsligt stängd eller om dom hör ljud. Patetiskt tycker jag men jag blir ju också rädd mot min vilja.

Vad tror ni? Varför påverkas man ?
Citera
2021-08-01, 16:35
Medlem
kristofferGs avatar
Försök inte hindra det, bara låt det vara.
Citera
2021-08-01, 16:47
Medlem
Läs en objektiv bok om hur dessa fenomen inte existerar, det hjälper nog. Om rädslan är rationell.

Men är det en fobi så hjälper inte mycket.
Citera
2021-08-01, 17:29
Medlem
Tittar du inte för att bli rädd?
Citera
2021-08-01, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG
Försök inte hindra det, bara låt det vara.

Fast det vill jag inte, jag vill vara orädd eller så orädd som det går.
Citera
2021-08-01, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Familjeliv79
Läs en objektiv bok om hur dessa fenomen inte existerar, det hjälper nog. Om rädslan är rationell.

Men är det en fobi så hjälper inte mycket.

Problemet är att jag delvis tror att det finns och det går inte att ändra på. Men min logiska sida vill inte att jag ska bli rädd för minsta lilla och speciellt dessa fenomen samtidigt inte borde finnas.

Även om man skulle stöta på en varelse, måste man bli rädd då. Jag tycker jag borde sett tillräckligt med filmer med monster så att jag inte borde bli rädd. Filmer borde gjort mig mer förberedd.
Citera
2021-08-01, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brixham
Tittar du inte för att bli rädd?

Nej, jag tittar för att bekräfta att dom fanns.
Citera
2021-08-01, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Nej, jag tittar för att bekräfta att dom fanns.
Men det gör de ju inte. Allt är bara båg. Några går runt och låtsas vara rädda samtidigt som någon annan utanför kameran slår i en dörr.
Citera
2021-08-01, 23:28
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Problemet är att jag delvis tror att det finns och det går inte att ändra på. Men min logiska sida vill inte att jag ska bli rädd för minsta lilla och speciellt dessa fenomen samtidigt inte borde finnas.

Även om man skulle stöta på en varelse, måste man bli rädd då. Jag tycker jag borde sett tillräckligt med filmer med monster så att jag inte borde bli rädd. Filmer borde gjort mig mer förberedd.

Jag upplever mig vara näst intill totalt orädd för spöken sedan jag gick och kollade på den här:
https://parapsykologi.se/2017/01/debatt-2017-01-24-hur-paverkar-nara-doden-upplevelser-var-syn-pa-medvetandet/

Göran Grip berättade just om hur dessa upplevelser av livet efter döden uppstår naturligt i olika kulturer, just att våra hjärnor tenderar till att uppleva vissa saker i situationer som nära döden upplevelser. Han understryker att det inte är mer än upplevelser.

Men för några månader sedan blev jag lite rädd efter att ha tittat på en rad med psykologiska animer, bland annat Chaos Head och Serial Experiments: Lain. Det var dock temporärt, men ändå lite kul att återuppleva rädslan av att något tittar på en.

Jag tror att filmerna gör dig mer rädd för spöken snarare än mindre. Om du vill sluta vara rädd för spöken är det lättast att bara lyssna på de som tror på spöken och få svar på varför de gör det, oftast är svaret ganska fånigt.

Utmana också din rädsla genom att gå rakt in i mörkret, det har jag gjort och det hjälpte nog.
Citera
2021-08-01, 23:42
Medlem
Du måste placera spöken och demoner i samma kategori som vättar och troll. Förstå att de bara är påhittade av vidskepliga människor. Förstå att människan endast består av materia och har uppstått av en slump.
Citera
2021-08-02, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Men det gör de ju inte. Allt är bara båg. Några går runt och låtsas vara rädda samtidigt som någon annan utanför kameran slår i en dörr.

Många videos så skulle man tro att det är så och man bör då inte vara rädd men ändå blir man rädd för någon som gör lite ljud eller klär ut sig.

Men det är inte bara sådana videos utan jag har ju sett obeskrivligt många olika varelser. Sen har vi saker och ting som flyttas där man inte kan göra det med gömda trådar osv.
Jag tror inte att allt det är datagjort.
Citera
2021-08-02, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Du måste placera spöken och demoner i samma kategori som vättar och troll. Förstå att de bara är påhittade av vidskepliga människor. Förstå att människan endast består av materia och har uppstått av en slump.

Precis det är min logiska sida men min paranormala sida så tror jag inte att alla spökvideos jag har sett är fejk.
Dessutom har jag själv varit med om skumma saker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in