2021-07-31, 23:23
Medlem
Alezandaars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getbusy
då kanske du får något rävgift likt quetipin eller något ssri rävgift.

Vad är quetipin? Ssri kommer jag aldrig ta.
Citera
2021-07-31, 23:24
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alezandaar
Så taskigt. Kräva nedtrappning på en vecka efter 20 år, det är ju tortyr för helvete...
Men va gör du om den här regionen också ta bort?
Får jag fråga varför du ens fick börja med benzo? Du behöver inte svara men har du nån diagnos eller vad krävs liksom?
Jag vet inte vad jag behöver "komma med" för att dom ska ta mig på allvar. Komma dit och säga "Hej jag har ångest, ge mig nåt!" hjälper ju inte långt. Då får jag en karta Atarax 😄

Jag hade dött av den "nedtrappningen".

Jag var tidigare lite orolig för att de skulle ta bort medicinen där jag går men just nu har jag värre saker att oroa mig för.

Minns inte vad jag hade för diagnos på den tiden, för de diagnoserna var konstiga och inte sådant man känner igen idag. T ex hade jag inte diagnos paniksyndrom trots att jag hade detta, det ansågs alltid vara en del av en personlighetsstörning. Mina nuvarande diagnoser är helt annorlunda än förr.

Det var svårt redan då att få benso, men när jag testat massa annat fick jag benso och var lite förvånad. Det var dock inte så svårt som idag. Men på den tiden var det så att hade man fått det en gång så fick man det i framtiden. Så på det var det lättare.

Jag hade haft kontakt med psykiatrin i kanske 10 år innan jag fick benso, men jag behövde inte det i början på samma vis. Men det hjälpte nog att jag varit i psykiatrin såpass länge. Idag så är man ju sällan stadig patient på psykiatrin, man går till VC och olika läkare. Så hela situationen ser olika ut.

Äldre läkare är mindre bensofoba, särskilt de som är över 65.
Citera
2021-07-31, 23:25
Medlem
Alezandaars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Du kommer troligtvis att få seroquel, mirtazapin eller ett SSRI eller allting samtidigt. Vill du gå med gifter i dig livet ut?

Fattar inte grejen med att ge antidepressiva mot ångest. Jag har aldrig varit deprimerad i hela mitt liv.
Citera
2021-07-31, 23:31
Medlem
Alezandaars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Jag hade dött av den "nedtrappningen".

Jag var tidigare lite orolig för att de skulle ta bort medicinen där jag går men just nu har jag värre saker att oroa mig för.

Minns inte vad jag hade för diagnos på den tiden, för de diagnoserna var konstiga och inte sådant man känner igen idag. T ex hade jag inte diagnos paniksyndrom trots att jag hade detta, det ansågs alltid vara en del av en personlighetsstörning. Mina nuvarande diagnoser är helt annorlunda än förr.

Det var svårt redan då att få benso, men när jag testat massa annat fick jag benso och var lite förvånad. Det var dock inte så svårt som idag. Men på den tiden var det så att hade man fått det en gång så fick man det i framtiden. Så på det var det lättare.

Jag hade haft kontakt med psykiatrin i kanske 10 år innan jag fick benso, men jag behövde inte det i början på samma vis. Men det hjälpte nog att jag varit i psykiatrin såpass länge. Idag så är man ju sällan stadig patient på psykiatrin, man går till VC och olika läkare. Så hela situationen ser olika ut.

Äldre läkare är mindre bensofoba, särskilt de som är över 65.

Aj då. Jag bad om att få träffa en yngre läkare och fick en som är typ nyexad, haha!
Det låter helt hopplöst det här faktiskt. Det finns fan inte nånting vettigt på klotet som förutom benzo verkar det som. Inte ens nåt mittemellan som duger.
Jag får väl fortsätta knapra utanför vården istället i värsta fall. Fast jag hade tänkt sluta med det.
Citera
2021-07-31, 23:34
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Aj då. Jag bad om att få träffa en yngre läkare och fick en som är typ nyexad, haha!
Det låter helt hopplöst det här faktiskt. Det finns fan inte nånting vettigt på klotet som förutom benzo verkar det som. Inte ens nåt mittemellan som duger.
Jag får väl fortsätta knapra utanför vården istället i värsta fall. Fast jag hade tänkt sluta med det.

Du kanske har tur. Vem vet?
Citera
2021-07-31, 23:36
Medlem
Citat:
Fattar inte grejen med att ge antidepressiva mot ångest. Jag har aldrig varit deprimerad i hela mitt liv.

För att SSRI/SNRI och mirtazapin är förstahandsval mot ångest. Lergigan är ganska poppis också, samt quetiapin.
Ångest är inte direkt farligt och jag skulle föreslå KBT, motion, meditation och bra kost istället. Du bör även gå privat och kolla igenom dig hormonellt med blodprover.
Citera
2021-07-31, 23:45
Medlem
Alezandaars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Du kanske har tur. Vem vet?

Ja jag ska ju iaf försöka så får se vad som händer. Gjorde den här tråden bara för att jag vill va så förberedd som möjligt och slippa gå hem med skitrecept. Tack för din generösa input!
Citera
2021-07-31, 23:49
Medlem
Alezandaars avatar
Citat:
För att SSRI/SNRI och mirtazapin är förstahandsval mot ångest. Lergigan är ganska poppis också, samt quetiapin.
Ångest är inte direkt farligt och jag skulle föreslå KBT, motion, meditation och bra kost istället. Du bör även gå privat och kolla igenom dig hormonellt med blodprover.

Ja men VARFÖR är det förstahandsval? Alltså om man inte är deprimerad i kombinationmed sin ångest så är det ju skitskumt.
Och tack, men kost och träning har jag bra koll på.
Och blodprover osv såg kanon ut för nån månad sen.
Jag kom inte på att jag mår dåligt igår.
Citera
2021-07-31, 23:57
Medlem
Citat:
Ja men VARFÖR är det förstahandsval? Alltså om man inte är deprimerad i kombinationmed sin ångest så är det ju skitskumt.
Och tack, men kost och träning har jag bra koll på.
Och blodprover osv såg kanon ut för nån månad sen.
Jag kom inte på att jag mår dåligt igår.

För att det är kliniskt bevisat vara det bästa , säkraste och mest effektiva i dagsläget mot ångest enligt alla riktlinjer. Benso kan du glömma att få och du bör inte ta det heller mot generaliserad ångest. Du bör inte ta något överhuvudtaget faktiskt.
Citera
2021-08-01, 00:11
Medlem
getbusys avatar
Citat:
Vad är quetipin? Ssri kommer jag aldrig ta.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Quetiapin
Citera
2021-08-01, 00:13
Medlem
Citat:
För att det är kliniskt bevisat vara det bästa , säkraste och mest effektiva i dagsläget mot ångest enligt alla riktlinjer. Benso kan du glömma att få och du bör inte ta det heller mot generaliserad ångest. Du bör inte ta något överhuvudtaget faktiskt.

Hur bevisar man det?
Benso funkar (tar bort oro ångest utan prpblem), har få biverkningar och du kan välja att ta dom vid behov.
Ja, du kan bli beroende och det är en jobbig biverkning. Men det drabbar främst personer som tar mer än va läkaren ordinerat och sen snurrar ihop en lögn hur tabletterna tog slut så snabbt.
SSRI ska du ta varje dag, har flera biverkningar och fungerar väldigt ojämt dvs det är inte säkert att den funkar alla dagar plus att du ofta måste höja dosen. Glömmer du en kommer det fina utsättningsymtom här med.
Citera
2021-08-01, 00:17
Medlem
Alezandaars avatar
Citat:

Jag gjorde inte den här tråden för att få tips på hur jag ska få just benzo. Jag vet redan att det är en liten chans.
Men det finns ju en hel del andra grejer också och jag undrar vad som funkar och vad som är skräp osv. Du kan ju läsa om trådstarten om du inte fattade.
Dessutom är det nåt vid behov jag ska få så sluta tjata om ssri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in