2021-07-31, 14:16
Medlem
Sofiajadetarjags avatar
Kan du vara med och kanske spela fotboll eller övervaka deras lek, prata med dom om rätt och fel.
Försök få ditt barn att leka med någon annan.
Citera
2021-07-31, 14:26
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lars-koster55
hej, mitt barn har en bästa vän som jag tror är en psykopat, de båda är 8 år och brukar leka på gården tillsammans men får sånna sjukt dåliga vibbar av detta barn. Känner även barnens föräldrar bra, jag har hör detta barn säga helt sjuka saker som att han vill döda djur och annat. VAD SKA JAG GÖRA?!?!
Prata med barnen. Ta upp frågan när du hör det sägas och förklara sedan för barnet varför det är en dålig idé, att djur känner, osv osv ...
Med prata så menar jag prata, inte skälla, inte hota, inte vara negativ - utan försök få barnet att förstå, och ditt eget barn att ta ställning på ett bra sätt.
Man kan resonera med barn - man du måste göra det på åldersadekvat nivå.
Citera
2021-07-31, 14:38
Medlem
Själv hade jag utan tvekan hindrat mitt barn från att leka med detta barn om det har dessa tendenser. Jag hade också förklarat för mitt barn om bra/dåliga kompisar, dvs vad är en bra/ dålig kompis.
Citera
2021-07-31, 14:41
Medlem
Ska tillägga att det finns bra böcker för barn om vad en bra/dålig kompis är, samt om grupptryck. Dessa böcker är för barn och har tydliga tecknade illustrationer och berättar på ett fint sätt hur det är. Dessa kan man läsa med sina barn.
Citera
2021-07-31, 14:44
Medlem
Citat:
hej, mitt barn har en bästa vän som jag tror är en psykopat, de båda är 8 år och brukar leka på gården tillsammans men får sånna sjukt dåliga vibbar av detta barn. Känner även barnens föräldrar bra, jag har hör detta barn säga helt sjuka saker som att han vill döda djur och annat. VAD SKA JAG GÖRA?!?!
Prata med barnets förälder. Antagligen är det problem hemma.
Citera
2021-07-31, 15:03
Medlem
När jag var liten hade vi en kille i klassen som jag är helt säker på var psykopat.
Han var väldigt trevlig mot vuxna när han ville ställa sig in, verkligen en brutal ögontjänare. Men kunde ställa till med all världens rackartyg i övrigt. Som du även är inne på var även denna kille grym mot djur. När vi spelade boll och det stannade en hund i närheten kunde han sparka bollen rakt mot hunden, för att i nästa sekund säga "oj förlåt det var inte meningen".

Jag tycker att du skall prata med din son om hur denna killen brukar göra. Ställer han till med rackartyg så säger talar du om för din son att han inte får umgås med denna ungen.

Tro mig, håll din son så långt borta som möjligt från denna unge. Överväg att byta skola eller flytta om det är nödvändigt.
Citera
2021-07-31, 21:18
Medlem
Adoptera bort kanske vore ett alternativ om du inte klarar av att säga åt dit barn att sluta umgås med fel barn. Mina ungar har då vid ett flertal gånger fått förbud att umgås med slödder eller dysfunktionella ungar.
Citera
2021-08-01, 10:11
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Absolut inte. En åttaåring saknar omdöme, konsekvenstänk och livserfarenhet för att bedöma om en vän är ett bra inflytande eller inte. Där kommer vi föräldrar in i bilden.
Exakt, åttaåringar anar inte oråd som en vuxen människa med livserfarenhet och street smarts.
Citera
2021-08-10, 21:46
Medlem
tack alla för sina fina idéer! jag ska ta ett snack med grabben och försöka var mer närvarande när dom leker, ska jag på något sätt försöka få som bli ovänner är en idé jag kom på typ ta något av mitt barn och säga att det var hans kompis, vad tycker ni kommer med uppdatering om ämnet!
Citera
2021-08-11, 17:00
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
tack alla för sina fina idéer! jag ska ta ett snack med grabben och försöka var mer närvarande när dom leker, ska jag på något sätt försöka få som bli ovänner är en idé jag kom på typ ta något av mitt barn och säga att det var hans kompis, vad tycker ni kommer med uppdatering om ämnet!

Det fetade: Bra idé.
Det kursiva: FRUKTANSVÄRT dålig idé

Du underhåller alltså tanken att stjäla något från din egen son, och ljuga om att det var kompisen som tog det? För att de ska sluta leka?

Ser det krascha och brinna på massor av olika sätt.

1. Grabben bryr sig inte. Fail.
2. Kompisen kan bevisa att det inte var han, eller på något vis presentera giltigt tvivel. Typ, han har fem av samma leksak (varför skulle han stjäla din sons).
3. Kompisens föräldrar konfronterar dig. Varför ljuger din son om att deras barn stulit? Du tvingas ta lögnen till nya proportioner.
4. Din son får reda på det. Nu eller i framtiden. Hans pappa stal och ljög för att manipulera honom. Hans barndomskompis försvann ur hans liv för att pappa stal och ljög.

Osv osv. Men om du på fullaste allvar tror det är en väg framåt, låt inte mig stoppa dig. Kör, vad kan gå fel.
Citera
2021-08-11, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Det fetade: Bra idé.
Det kursiva: FRUKTANSVÄRT dålig idé

Du underhåller alltså tanken att stjäla något från din egen son, och ljuga om att det var kompisen som tog det? För att de ska sluta leka?

Ser det krascha och brinna på massor av olika sätt.

1. Grabben bryr sig inte. Fail.
2. Kompisen kan bevisa att det inte var han, eller på något vis presentera giltigt tvivel. Typ, han har fem av samma leksak (varför skulle han stjäla din sons).
3. Kompisens föräldrar konfronterar dig. Varför ljuger din son om att deras barn stulit? Du tvingas ta lögnen till nya proportioner.
4. Din son får reda på det. Nu eller i framtiden. Hans pappa stal och ljög för att manipulera honom. Hans barndomskompis försvann ur hans liv för att pappa stal och ljög.

Osv osv. Men om du på fullaste allvar tror det är en väg framåt, låt inte mig stoppa dig. Kör, vad kan gå fel.
har tänkt lite mer och insett att det var en ganska dålig idé:-/ men det slog mig att eftersom min son ska börja högstadiet nästa år så ska jag ta ett snack med skolan och göra så som hamnar i olika klasser
Citera
2021-08-11, 17:30
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
har tänkt lite mer och insett att det var en ganska dålig idé:-/ men det slog mig att eftersom min son ska börja högstadiet nästa år så ska jag ta ett snack med skolan och göra så som hamnar i olika klasser

Nyss var grabben 8, svårt att hålla isär troll-inläggen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in