2023-03-21, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henlo
Bump på denna, för jag är också intresserad utav ett svar på detta

Du måste härstamma från sefardiska judar för att få öppna bankkonto i Portugal.
Citera
2023-03-21, 13:56
Medlem
carminaburanas avatar
https://europa.eu/youreurope/citizen...%20established.
Citera
2023-03-21, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
https://europa.eu/youreurope/citizen...%20established.
bra länk "If you're applying for a basic payment account outside the country where you live, banks in some EU countries may also want you to prove a genuine interest for doing so – for example if you live in one country but work in another"
hur strikta kan de vara här?

och vad kan maxtak på dessa bankkonton ligga på, det är första gången jag hörde talas om "basic payment account" men det låter som det kan vara ganska restricted med "basic" i namnet
Senast redigerad av henlo 2023-03-21 kl. 15:48.
Citera
2023-03-23, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henlo
bra länk "If you're applying for a basic payment account outside the country where you live, banks in some EU countries may also want you to prove a genuine interest for doing so – for example if you live in one country but work in another"
hur strikta kan de vara här?

och vad kan maxtak på dessa bankkonton ligga på, det är första gången jag hörde talas om "basic payment account" men det låter som det kan vara ganska restricted med "basic" i namnet

Du ska oftast men inte alltid kunna bevisa följande, att du har en adress i landet kopplat till ditt namn. en gas eller elräkning kopplad till samma dress med ditt namn också, brukar gå bra med fast telefon eller liknande annan räkning som fullt ut går att koppla till bostaden också. Ibland krävs också ett anställningsbevis att du jobbar i landet. Saker och ting kan verifieras på ett flertal andra sätt också men dessa brukar vara standard.
Citera
2023-03-24, 10:09
Medlem
Ni kanske tror detta är ett skämt nu, men du är faktiskt skattepliktig i sverige på aktier de första 10 åren du bor utomlands.

Sjukt är bara förnamnet
Citera
2023-03-24, 14:32
Medlem
borttagen, vill inte ge tips till skattejäklarna.
Senast redigerad av toshisatimoto 2023-03-24 kl. 14:36.
Citera
2023-03-25, 08:55
Medlem
orgonits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Du ska oftast men inte alltid kunna bevisa följande, att du har en adress i landet kopplat till ditt namn. en gas eller elräkning kopplad till samma dress med ditt namn också, brukar gå bra med fast telefon eller liknande annan räkning som fullt ut går att koppla till bostaden också. Ibland krävs också ett anställningsbevis att du jobbar i landet. Saker och ting kan verifieras på ett flertal andra sätt också men dessa brukar vara standard.
Ja precis. Så är det i många länder.

Så svaret på TS fråga är:
  • Hyr en bostad i Portugal.
  • Skriv dig hos SkV som bosatt i Portugal (utflyttad). Har du inga tillgångar i Sverige så kommer du inte höra av dem öht tills du återinskriver dig.
  • Registrera dig i Portugal som EU medborgare som flyttat dit.
  • (kan behövas) Skaffa en räkning i ditt namn på addressen där du bor - inte mobiltel utan t.ex. el, gas, vatten osv.
  • Öppna bankkonto i Portugal -- det är detta du ev. behöver räkningen till.
  • Sälj dina BTC i lugn och ro och sätt in pengarna i EUR på ditt portugisiska bankkonto.
  • Du måste ha sparpengar eller tillgångar du kan leva på medan du gör det här. Ev. behöver du en portugisisk revisor som kan göra en fullt laglig deklaration åt dig, i Portugal

Frågor jag inte vet svaret på är
  • Osäker på hur lång tid det tar att regga sig i Portugal. Det är förseningar på ett antal månader i många EU länder just nu, pga alla flyktingar från Ukraina som blockerar systemen.
  • Hur länge man måste bo i Portugal för att SkV inte ska kunna jävlas om BTC försäljningen?
  • Får man en massa trassel om man för tillbaka pengarna till ett svenskt konto. Från SkV eller pengatvättslagen.... ? De är ju inte dummare än att de kan lista ut varför man skrev sig i Portugal under ett år och sen återvände med en massa kontanter.
  • Exit skatt när man lämnar Portugal - verkar inte så farligt, men de vill så klart inte bli utnyttjade. Läs länken nedan.
https://nomoretax.eu/portugal-new-ta...o-assets-2023/
Senast redigerad av orgonit 2023-03-25 kl. 09:25.
Citera
2023-03-25, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orgonit
Ja precis. Så är det i många länder.

Så svaret på TS fråga är:
  • Hyr en bostad i Portugal.
  • Skriv dig hos SkV som bosatt i Portugal (utflyttad). Har du inga tillgångar i Sverige så kommer du inte höra av dem öht tills du återinskriver dig.
  • Registrera dig i Portugal som EU medborgare som flyttat dit.
  • (kan behövas) Skaffa en räkning i ditt namn på addressen där du bor - inte mobiltel utan t.ex. el, gas, vatten osv.
  • Öppna bankkonto i Portugal -- det är detta du ev. behöver räkningen till.
  • Sälj dina BTC i lugn och ro och sätt in pengarna i EUR på ditt portugisiska bankkonto.
  • Du måste ha sparpengar eller tillgångar du kan leva på medan du gör det här. Ev. behöver du en portugisisk revisor som kan göra en fullt laglig deklaration åt dig, i Portugal

Frågor jag inte vet svaret på är
  • Osäker på hur lång tid det tar att regga sig i Portugal. Det är förseningar på ett antal månader i många EU länder just nu, pga alla flyktingar från Ukraina som blockerar systemen.
  • Hur länge man måste bo i Portugal för att SkV inte ska kunna jävlas om BTC försäljningen?
  • Får man en massa trassel om man för tillbaka pengarna till ett svenskt konto. Från SkV eller pengatvättslagen.... ? De är ju inte dummare än att de kan lista ut varför man skrev sig i Portugal under ett år och sen återvände med en massa kontanter.
  • Exit skatt när man lämnar Portugal - verkar inte så farligt, men de vill så klart inte bli utnyttjade. Läs länken nedan.
https://nomoretax.eu/portugal-new-ta...o-assets-2023/

Vad jag vet är det 10 år som du är skattepliktig när du flyttar till annat land.

Att sälja för eller ta ut kontanter utomlands och föra dom till Sverige är ju bara korkat, då är det lika bra att sälja btc för kontanter i sverige.
Citera
2023-03-25, 11:35
Medlem
orgonits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ckskf
Vad jag vet är det 10 år som du är skattepliktig när du flyttar till annat land.

Att sälja för eller ta ut kontanter utomlands och föra dom till Sverige är ju bara korkat, då är det lika bra att sälja btc för kontanter i sverige.
Jag har flyttat ut och in ur Sverige två gånger än så länge.
Har aldrig fått några skattekrav fr.o.m. man flyttat ut.
Har du någon källa på att man skulle vara skattepliktig 10 år efteråt?
Jag säger inte att det är fel - men om det var så, så skulle jag nog känna till det. Utlandssvenskar pratar med varandra om sånt här och jag har aldrig tidigare hört något om det.
Citera
2023-03-25, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av etan1112
Man får va bra dum om man inte vet hur man undviker skatt på personliga kryptoinvesteringar.
Eller så är man kanske inte bara tillräckligt insatt i hur det fungerar, som jag då? 🤔
Citera
2023-03-25, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orgonit
Jag har flyttat ut och in ur Sverige två gånger än så länge.
Har aldrig fått några skattekrav fr.o.m. man flyttat ut.
Har du någon källa på att man skulle vara skattepliktig 10 år efteråt?
Jag säger inte att det är fel - men om det var så, så skulle jag nog känna till det. Utlandssvenskar pratar med varandra om sånt här och jag har aldrig tidigare hört något om det.
https://sparsamskatt.se/skatt-och-juridik/tioarsregeln
Citera
2023-03-25, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c0mbiner
Eller så är man kanske inte bara tillräckligt insatt i hur det fungerar, som jag då? 🤔

Sälj för kontanter, absolut enklast för privatperson.

Annars kan du köpa grejer med btc och sälja, men det är ju riskfyllt och går förmodligen inte med större summor.
Tex om du köper 10 st nya iPhone 13 med btc och sen ska sälja dom för swish, då kommer du kanske behöva förklara vara dessa mobiler kommer ifrån.
Kanske går at tränga 50 k eller nåt på det sätter.

Finns ju en svart marknad för att köpa och sälja lottovinster också, och det är bra.
Har själv köpt en trisslott för 10 procent över vinsten på ett ställe.
Alltså har någon vunnit 10k så ger du honom 11k i btc och får lotten som du kan lämna in.

Hade jag haft 500 k i btc hade jag sålt för kontanter och låtit pengarna växa på mitt vanliga lönekonto.
Betala räkningar, eller en del av räkningarna med lönekontot.
Sen använder du kontanter för vardaglig konsumtion.
Mat och saker och en del nöjen kan du ju betala kontant i princip riskfritt.
Resor är inte lika självklart då det syns i systemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in