2021-09-07, 21:41
  #3721
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gruppbostad
Borde man inte kunna triangulera med hjälp av en annan mobil?

1. Mast med känd punkt
2. Mobil med känd punkt
3. Mobil med okänd punkt

Om mobilen man vill lokalisera har kommunicerat både med masten och den andra mobilen kanske det fungerar. Det skapar i alla fall en TRIANGEL Vet inte, bara en tanke jag fick.

Nej, mobilerna har ju inte direktkontakt med varann. Det får de ju genom masten. Alltså bildas ingen triangel.
Citera
2021-09-07, 21:44
  #3722
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ObviousMF
För att du skall kunna triangulera något med precision krävs det minst tre master. 4G har ännu sämre räckvidd än GSM, vilket gör att masterna måste stå tätare för att det inte skall bli glapp i täckningen. Jag har ingen täckningskarta över Luleå, eller har varit i Luleå överhuvudtaget, så det är ganska svårt för mig att avgöra om det går att triangulera eller ej. Btw. jobbade jag med telecom i 20 år, så dum i huvudet kan du vara själv, j-vla fåne.

Du kan för fan googla Luleå innan du uttalar dig.
Citera
2021-09-07, 22:22
  #3723
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aelul
Du kan för fan googla Luleå innan du uttalar dig.

Varför då? För att du är lättkränkt?
Jag skrev att man borde kunna triangulera förutsatt att det finns master att triangulera mot.
Och hur f-n skall jag kunna veta det? Jag bor inte i Luleå.
Du kanske kan upplysa mig om var masterna befinner sig i förhållande till BP och vilken täckningsgrad de har. Nu är det ju inte som så att Luleå är nån större metropol precis, även om det med norrländska mått är rena Chicago. Det finns många städer i Sverige där triangulering är knepigt beroende på både
geografiska och arkitektmässiga grunder samt masternas placering.
Du borde f-n googla triangulering innan du uttalar dig.
Citera
2021-09-07, 22:34
  #3724
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ObviousMF
Varför då? För att du är lättkränkt?
Jag skrev att man borde kunna triangulera förutsatt att det finns master att triangulera mot.
Och hur f-n skall jag kunna veta det? Jag bor inte i Luleå.
Du kanske kan upplysa mig om var masterna befinner sig i förhållande till BP och vilken täckningsgrad de har. Nu är det ju inte som så att Luleå är nån större metropol precis, även om det med norrländska mått är rena Chicago. Det finns många städer i Sverige där triangulering är knepigt beroende på både
geografiska och arkitektmässiga grunder samt masternas placering.
Du borde f-n googla triangulering innan du uttalar dig.

Nej, det borde jag inte då jag vet hur det funkar. Men om man inte vet hur stort Luleå är så kanske man bör googla det.
__________________
Senast redigerad av aelul 2021-09-07 kl. 22:36. Anledning: Autocorrect…
Citera
2021-09-07, 22:47
  #3725
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aelul
Nej, det borde jag inte då jag vet hur det funkar. Men om man inte vet hur stort Luleå är så kanske man bör googla det.
Vad är grejen nu? Behövs ingen triangulering, dessa har noll på kontantkortet å i kör Wi-Fi oftast.
Det bevakar data digitalt. https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-202062-om-hemlig-dataavlasning_sfs-2020-62
Citera
2021-09-07, 23:12
  #3726
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ObviousMF
Tycker du att jag är ovänlig? Och varför då isåfall?

Nej, just det om tonen var inte menat till dig personligen utan generellt till flera andra i tråden. Det hettar till lite i onödan tycker jag. Sorry om jag var otydlig.
Citera
2021-09-07, 23:13
  #3727
Medlem
Kan ni ta googledebatten i pm?
Citera
2021-09-07, 23:32
  #3728
Medlem
Det kan väl knappast finnas någon annan tråd som lockar så mycke nystartade konton?
Konton som sen bara yrar och yrar om allt mellan himmel och jord.

Why?
Vad är det som är gömt i snö, som helst inte ska dyka upp vid tö?

/🤔🧐
Citera
2021-09-07, 23:42
  #3729
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ObviousMF
För att du skall kunna triangulera något med precision krävs det minst tre master. 4G har ännu sämre räckvidd än GSM, vilket gör att masterna måste stå tätare för att det inte skall bli glapp i täckningen. Jag har ingen täckningskarta över Luleå, eller har varit i Luleå överhuvudtaget, så det är ganska svårt för mig att avgöra om det går att triangulera eller ej. Btw. jobbade jag med telecom i 20 år, så dum i huvudet kan du vara själv, j-vla fåne.

Det gäller vid klassisk triangulering av analoga radiosignaler, därav namnet triangulering, men med tidsluckestyrd digitalkommunikation så talar tidsluckan om avståndet till masten och har du då två master och jämför tidsskilladerna så kan du korspejla på det, dessutom med beamforming antennas får du riktning och avstånd från bara en mast med riktigt bra precision, tillräckligt för att veta vilka som var på platsen och vilka som var på annan plats men inom den mastens täckningsområde.

4G har kortare räckvidd/tätare mellan masterna vilket bara ger ännu bättre möjligheter eftersom det finns fler master att jobba med.
Citera
2021-09-07, 23:46
  #3730
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gruppbostad
Yes en gängmedlem i södra sverige blev nyligen dömd för mord trots att han bara kört bilen som mördarna åkt med... det hänger på om du vetat om vad som ska ske och agerat i samförstånd med den saken.

Syftar du på Norrköping så blev 3st utöver skytten dömda för mord
Citera
2021-09-07, 23:48
  #3731
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aelul
Nej, det borde jag inte då jag vet hur det funkar. Men om man inte vet hur stort Luleå är så kanske man bör googla det.

Storleken på Luleå är väl helt underordnad. Det finns dead spots i alla storstäder beroende på olika faktorer, men mest att du befinner dig i radioskugga av nån byggnad etc.
För att veta hur stadsnätet i Luleå ser ut, måste man antagligen begära ut uppgifter av Post & Telestyrelsen. Det är ju inget man kan googla direkt.
Sen är ju Luleå de facto en lite skitort ser jag nu när jag googlar på det. 50.000 invånare är ju inget att skryta med. Marginellt större än Tensta.

"Luleå är Sveriges 24:e, Norrlands femte och Nordkalottens sjunde största tätort, med 49 123 invånare av kommunens totalt 78 346 invånare (SCB 2021)[2]."
Citera
2021-09-07, 23:51
  #3732
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurkarn
Det gäller vid klassisk triangulering av analoga radiosignaler, därav namnet triangulering, men med tidsluckestyrd digitalkommunikation så talar tidsluckan om avståndet till masten och har du då två master och jämför tidsskilladerna så kan du korspejla på det, dessutom med beamforming antennas får du riktning och avstånd från bara en mast med riktigt bra precision, tillräckligt för att veta vilka som var på platsen och vilka som var på annan plats men inom den mastens täckningsområde.

4G har kortare räckvidd/tätare mellan masterna vilket bara ger ännu bättre möjligheter eftersom det finns fler master att jobba med.

Exakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in