• 2
  • 3
2021-08-01, 11:55
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Riskpremien är ju inte en avgift som Avanza tar för att tillhandahålla KF:en, något som de har valt att ta ut, det är ju en avgift som följer av regelverket för KF:er, precis som beskattningen av densamma.

Det blir tämligen meningslöst att jämföra kostnaden för att ha en KF hos olika banker, om man väljer att jämföra kostnader som de är ålagda att ta ut, sådant som de inte själva kan påverka...

Jag skrev "Avanza debiterar den procenten på försäkringen varje månad istället, KF i sig har ingen avgift. Gammelbankerna ligger efter så man undrar vem som har kvar en KF med sådana villkor?"

på vilket du spann loss. bra då håller du alltså med mig om att Avanza tar ut avgiften via försäkringen, killen jag svarade förklarade att denna istället ingick i fast avgift som gammelbanken tog ut. Hela ditt ifrågasättande blir tämligen meningslöst
Citera
2021-08-01, 13:57
Medlem
Citat:
Du blandar ihop traditionell försäkring, fondförsäkring och depåförsäkring. Se länken nedan, läs informationen under flikarna:
- Typ av kapitalförsäkring (förvaltningsform), garanti och bindningstid
- Grundavgifter och prisexempel
- Traditionell försäkring - särskilda avgifter,
- Fondförsäkring - särskilda avgifter och villkor
- Depåförsäkring - särskilda avgifter och villkor

https://www.konsumenternas.se/konsum...lforsakringar/

Nej, Avanza, och en del andra banker, tar inte ut några avgifter. Blandar du ihop med schablonskatten, eller eventuella fondavgifter?
Stämmer det du säger, det blir lite finlir i semantik av det hela, det är ju skillnad på kostnad och avgift oavsett om prefixet är risk eller vad banken ifråga benämner det.
Jag tänker för mina sparanden (har både KF och ISK på olika banker), att så länge avkastningen överstiger avgifter, inflation och motsvarande sparränta så ligger pengarna någorlunda rätt. KF har jag för utländska direktavkastande värdepapper, ISK för fonder och svenska aktier.
Citera
2021-08-02, 12:48
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Nej. Så här beskattas ISK
https://www.avanza.se/lar-dig-mer/av...hoCRgYQAvD_BwE

Om du har KF (kapitalförsäkring) hos någon av gammelbankerna kan det däremot kosta extra att ha fler konton i din depå, eftersom en del banker tar ut en årlig avgift för att man har en KF hos dem, helt galet.

Om man har en ISK på en bank och en annan ISK på en annan bank får man skatta dubbelt då?
Citera
2021-08-02, 13:00
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Om man har en ISK på en bank och en annan ISK på en annan bank får man skatta dubbelt då?

Nej hypotetiskt; om du drar 1% på 1 SEK hundra gånger (hundra olika ISK konton) eller 1% på 100 SEK en gång (en ISK) så blir det ju fortfarande totalt 1 SEK som dras.

Så länge din bank inte har fått för sig att ta ut en fast avgift per ISK kontot då förstås... Men det vet jag inte ens om det förekommer?
Citera
2021-08-02, 13:20
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Jag skrev "Avanza debiterar den procenten på försäkringen varje månad istället, KF i sig har ingen avgift. Gammelbankerna ligger efter så man undrar vem som har kvar en KF med sådana villkor?"

på vilket du spann loss. bra då håller du alltså med mig om att Avanza tar ut avgiften via försäkringen, killen jag svarade förklarade att denna istället ingick i fast avgift som gammelbanken tog ut. Hela ditt ifrågasättande blir tämligen meningslöst

Så alla bankar som har en kapitalförsäkringar tar ut en avgift som de är ålagda av regelverket att ta ut. Var hittar man detta på tex Avanza?

Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Nej hypotetiskt; om du drar 1% på 1 SEK hundra gånger (hundra olika ISK konton) eller 1% på 100 SEK en gång (en ISK) så blir det ju fortfarande totalt 1 SEK som dras.

Så länge din bank inte har fått för sig att ta ut en fast avgift per ISK kontot då förstås... Men det vet jag inte ens om det förekommer?

Jag förstår tack för förklaringen! Så då är det lugnt att ha två olika ISK:er på två olika banker?
Citera
2021-08-02, 13:41
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Så alla bankar som har en kapitalförsäkringar tar ut en avgift som de är ålagda av regelverket att ta ut. Var hittar man detta på tex Avanza?
De drar avkastningsskatten och den lilla riskpremien i första hand vilket är regelverket. Därutöver tar en del banker extra avgifter. Avanza tar inga extra.
Citera
2021-08-02, 14:51
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
https://www.avanza.se/kundservice.ht...ar-riskpremie/

https://www.avanza.se/konton-lan-pri...ml#riskkostnad
Citera
2021-08-02, 21:36
Medlem
Finans.killens avatar
.
Senast redigerad av Finans.killen 2021-08-02 kl. 21:42. Anledning: .
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in