2021-07-31, 06:28
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kovid19
Barn (0-10 år) har fan NOLL respekt för sina föräldrar. Såg i helgen en tragisk ursäkt till pappa som försökte få med sin kanske sexåriga dotter från lekplatsen. Den tönten bad snällt och försökte resonera med flickan men hon FULLSTÄNDIGT struntade i honom.
Lycka till sen i tonåren😃
Har man aldrig haft respekt för föräldrarna tidigare lär man inte få det då heller.
Jag har tre barn och det är FAN inget daltande de få gånger det behövs. Normalfallet är att jag har förtjänat deras respekt och de lyssnar på mig och respekterar mig. Eftersom vi har en trygg relation hittar vi lätt tillbaka även efter en tuff utskällning eller ett fysiskt ingripande.

Skaffa er lite jävla stake svenska föräldrar!

Många föräldrar testar:

"Ska vi gå hem nu?" och hoppas att barnet, i all sin livsvisdom, ska förstå att klockan är mycket, måste hem och laga middag osv, och att frågan egentligen mest är artighet och att det är dags att gå hem. Sen visar det sig att en sexåring inte alls förstår att frågan är av artighet, utan sexåringen har roligt alternativt trotsar och vill inte alls gå hem. CHOCKEN!!!!

Vi föräldrar ska säga:

"Nu ska vi gå hem." Punkt slut, basta. Vi bestämmer, vi vet varför det är dags, barnen får bestämma själva när de är gamla nog.

Sen tycker jag man kan som förälder vara tydlig varför och förbereda att hemgången ska ske snart, det är bara positivt. T.ex.:

"Sista gången i gungan nu, sen ska vi gå hem."
"Vi måste hem och laga maten, annars kommer vi bli för hungriga."

Det barn som inte respekterar detta utan testar utmana förälderns auktoritet, det måste ha konsekvenser att försöka köra över sin förälder. Då menar jag inte det barn som säger "snälla en gång till i rutschkanan?" utan det som helt enkelt skiter i att du sagt nej och stopp. Lämplig konsekvens kan vara omedelbar hemgång, ingen skärmtid när man kommer hem, favoritleksaken hamnar på hyllan tills imorgon, osv. Helst ska konsekvensen vara omedelbar, då barn kan har mycket kortare tidshorisont än oss vuxna. Att lördagsgodiset uteblir för något barnet gjorde på måndagen kan kännas orättvist och totalt orättfärdigt ur ett barns perspektiv. Bäst om dåligt beteende har omedelbar negativ konsekvens, så det är tydligt att du inte fick ha plattan för att du slog ditt syskon. Osv.

Citat:
Det har vi förstått. Att slå sina barn skulle troligtvis vara ett synnerligen effektivt sätt att få lydiga barn men det är INTE det som diskuteras här.
Man förtjänar sin respekt. Dessa odugliga föräldrar förtjänar ingen respekt från sina barn.

Att slå sina barn kan leda till att de gör som man säger, men de kommer frukta dig - inte respektera dig. De kommer inte lära sig att göra som du säger för att det är rätt och rimligt utan av rädsla för våld. Den förälder som måste slå sina barn för att få dem att göra som man sagt, är även denna en oduglig förälder och borde inte få komma nära sina barn.
Citera
2021-07-31, 06:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Man skapar respekt genom att visa respekt. Det har naturligtvis ingenting med rädsla att göra, tillägger jag och hoppas att alla redan förstått.
På vilket kommunalt bögparty lärde du dig sådana dumheter? TS har givetvis helt rätt, ta ungen under armen om hon inte vill gå frivilligt. Hela vuxenvärlden kan inte stå standby och vänta på att ett barn ska leka färdigt. Som barn måste man lära sig lyda, annars kommer det egna vuxenlivet att bli jobbigt framöver. Som förälder får man aldrig förhandla med sina barn. Som förälder är ens ord lag.

Detta är den naturliga ordningen, så jag förstår att den motarbetas av clownvärldens försvarare.
Citera
2021-07-31, 08:03
Medlem
Tournis avatar
Citat:
Man skapar respekt genom att visa respekt. Det har naturligtvis ingenting med rädsla att göra, tillägger jag och hoppas att alla redan förstått.

Nej, respekt skapar man genom att bete sig på ett sådant sätt att man förtjänar den. Det gäller framför allt barn. Lite sidospår, har polisen lyckats med sitt arbete med det kriminella slöddret i förorten när de delar ut gratis pizza för att visa respekt?

Om man daltar runt och tror att det ska fungerar så är det bara att glömma, har sett alltför många få ett helsike med sina barn på grund av detta.

Man måste visa vart gränsen går och vara tydlig med barn. Ett nej är ett nej och lyder inte ungen så bär man bort henne. Jag ser inte vad som skulle vara så farligt med detta. Rent sunt förnuft.
Citera
2021-07-31, 09:02
Medlem
GoatPunks avatar
Citat:

Tror du överskattar en 0-årigs kognitiva förmågor.
Citera
2021-07-31, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoriLaughin
Det är okej att höja rösten. Visa lite var skåpet skall stå.

Håller med trådstartaren, lite för mjäkigt ofta. Ungarna lever rövare och föräldrarna vågar inte ryta från.

Nej, det är efterblivet att skrika på ett barn.

Det finns så mycket bättre sätt att få ett barn att göra som man vill. Som dessutom inte leder till hjärnskador på ungen.

Ja, du hörde rätt. Att skrika och/eller slå sina barn leder till att deras hjärna inte utvecklas som den ska.
Citera
2021-07-31, 11:39
Medlem
Post nummer #25 borde sätta punkt för den här diskussionen.

Ett barn behöver någon som sätter gränser, för de kan inte sätta gränser på egen hand. Att sätta gränser och bestämma regler ger barnet en trygg miljö och ett ramverk att navigera världen med.

Det betyder dock inte att man ska vara våldsam mot dem. Den som tror att man måste vara våldsam för att visa vem som bestämmer är inte mogen nog att vara förälder.

Men det är väl det som är problemet, att omogna pojkar skaffar barn.
Citera
2021-07-31, 11:53
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoatPunk
Tror du överskattar en 0-årigs kognitiva förmågor.

En nollåring fyller det lika mycket funktion att skrika på som ungen är gammal - noll.
Däremot kan man redan från början försöka signalera nej när barnet är gammalt nog att själv ta sig runt. Inte för att det kommer hjälpa så mycket, men för sent att börja med nej från 4 års ålder t.ex.

Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Nej, det är efterblivet att skrika på ett barn.

Det finns så mycket bättre sätt att få ett barn att göra som man vill. Som dessutom inte leder till hjärnskador på ungen.

Ja, du hörde rätt. Att skrika och/eller slå sina barn leder till att deras hjärna inte utvecklas som den ska.

Rösten är ett utmärkt verktyg att signalera för barnet hur mycket allvar det är på skala 1-10. Du ska självklart försöka undvika skrika (och helst inte tappa fattningen), men är det riktigt allvar så är det helt ok att bli riktigt förbannad och markera.

T.ex.: Din fyraårige unge kastar sand i ansiktet på andra barn.
Din sexåring knuffar sitt lillasyskon ur gungan i full fart.

Då hade jag utan tvivel skrikit för att markera allvaret i situationen. "VAD SYSSLAR DU MED, <namn>?" Sen stegat fram, sett barnet i ögonen och sagt så gör vi inte. Nu ber du om ursäkt, genast. Sen blir det konsekvens (ingen skärmtid, hemgång, ett för barnet oönskad konsekvens.)

Hur skulle du hanterat en liknande situation utan höjd röst? Skulle du gått fram och lugnt förklarat att så gör man inte? Jag menar på att höjd röst signalerar för barnet att nu gick de enormt långt över gränsen, medan en lugn förklaring kan ge intrycket att det inte var hela världen.

Citat:
Ursprungligen postat av Krengt3
Post nummer #25 borde sätta punkt för den här diskussionen.

Ett barn behöver någon som sätter gränser, för de kan inte sätta gränser på egen hand. Att sätta gränser och bestämma regler ger barnet en trygg miljö och ett ramverk att navigera världen med.

Det betyder dock inte att man ska vara våldsam mot dem. Den som tror att man måste vara våldsam för att visa vem som bestämmer är inte mogen nog att vara förälder.

Men det är väl det som är problemet, att omogna pojkar skaffar barn.

Tack! Jag håller med om allt du skriver.
Citera
2021-07-31, 12:35
Medlem
toreraxs avatar
Citat:
Barn (0-10 år) har fan NOLL respekt för sina föräldrar. Såg i helgen en tragisk ursäkt till pappa som försökte få med sin kanske sexåriga dotter från lekplatsen. Den tönten bad snällt och försökte resonera med flickan men hon FULLSTÄNDIGT struntade i honom.
Lycka till sen i tonåren😃
Har man aldrig haft respekt för föräldrarna tidigare lär man inte få det då heller.
Jag har tre barn och det är FAN inget daltande de få gånger det behövs. Normalfallet är att jag har förtjänat deras respekt och de lyssnar på mig och respekterar mig. Eftersom vi har en trygg relation hittar vi lätt tillbaka även efter en tuff utskällning eller ett fysiskt ingripande.

Skaffa er lite jävla stake svenska föräldrar!

Ungar i Sverige borde kunna fa i kaften ibland. Det behofs. I princip alla andra kulturer gor man det for att etablera hierarki och visa vem som bestammer samt tuta in disciplin. Men nej, har i Sverige raknas en liten orfil som misshandel.
Citera
2021-08-02, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tourni
Nej, respekt skapar man genom att bete sig på ett sådant sätt att man förtjänar den. Det gäller framför allt barn. Lite sidospår, har polisen lyckats med sitt arbete med det kriminella slöddret i förorten när de delar ut gratis pizza för att visa respekt?

Om man daltar runt och tror att det ska fungerar så är det bara att glömma, har sett alltför många få ett helsike med sina barn på grund av detta.

Man måste visa vart gränsen går och vara tydlig med barn. Ett nej är ett nej och lyder inte ungen så bär man bort henne. Jag ser inte vad som skulle vara så farligt med detta. Rent sunt förnuft.

Intressant betraktelse. Vad händer i ett samhälle där det är upp till var och en att respektera rättsvårdande myndigheter eller inte. Eller, vad skulle hända om ett fotbollslag i OS sa att de inte tänkte respektera domaren i hans/hennes ämbete? Är det då fritt fram att bryta mot alla regler?
Citera
2021-08-04, 14:09
Medlem
Tror det som styr hur mycket samförstånd som behövs är både trender, peers och det allra viktigaste, hur mycket man umgås med ungarna. Träffar du dem inte mer än tiden du är utan de, så kan du ju orka lalla utan att det brister. Jag har varit hemma med mina ungar i fyra år, två senaste åren med två barn, och det ställer naturligt helt andra krav på mig än de som slussar på förskola mån-fre.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in