Citat:
Barn (0-10 år) har fan NOLL respekt för sina föräldrar. Såg i helgen en tragisk ursäkt till pappa som försökte få med sin kanske sexåriga dotter från lekplatsen. Den tönten bad snällt och försökte resonera med flickan men hon FULLSTÄNDIGT struntade i honom.
Lycka till sen i tonåren😃
Har man aldrig haft respekt för föräldrarna tidigare lär man inte få det då heller.
Jag har tre barn och det är FAN inget daltande de få gånger det behövs. Normalfallet är att jag har förtjänat deras respekt och de lyssnar på mig och respekterar mig. Eftersom vi har en trygg relation hittar vi lätt tillbaka även efter en tuff utskällning eller ett fysiskt ingripande.
Skaffa er lite jävla stake svenska föräldrar!
Lycka till sen i tonåren😃
Har man aldrig haft respekt för föräldrarna tidigare lär man inte få det då heller.
Jag har tre barn och det är FAN inget daltande de få gånger det behövs. Normalfallet är att jag har förtjänat deras respekt och de lyssnar på mig och respekterar mig. Eftersom vi har en trygg relation hittar vi lätt tillbaka även efter en tuff utskällning eller ett fysiskt ingripande.
Skaffa er lite jävla stake svenska föräldrar!
Många föräldrar testar:
"Ska vi gå hem nu?" och hoppas att barnet, i all sin livsvisdom, ska förstå att klockan är mycket, måste hem och laga middag osv, och att frågan egentligen mest är artighet och att det är dags att gå hem. Sen visar det sig att en sexåring inte alls förstår att frågan är av artighet, utan sexåringen har roligt alternativt trotsar och vill inte alls gå hem. CHOCKEN!!!!
Vi föräldrar ska säga:
"Nu ska vi gå hem." Punkt slut, basta. Vi bestämmer, vi vet varför det är dags, barnen får bestämma själva när de är gamla nog.
Sen tycker jag man kan som förälder vara tydlig varför och förbereda att hemgången ska ske snart, det är bara positivt. T.ex.:
"Sista gången i gungan nu, sen ska vi gå hem."
"Vi måste hem och laga maten, annars kommer vi bli för hungriga."
Det barn som inte respekterar detta utan testar utmana förälderns auktoritet, det måste ha konsekvenser att försöka köra över sin förälder. Då menar jag inte det barn som säger "snälla en gång till i rutschkanan?" utan det som helt enkelt skiter i att du sagt nej och stopp. Lämplig konsekvens kan vara omedelbar hemgång, ingen skärmtid när man kommer hem, favoritleksaken hamnar på hyllan tills imorgon, osv. Helst ska konsekvensen vara omedelbar, då barn kan har mycket kortare tidshorisont än oss vuxna. Att lördagsgodiset uteblir för något barnet gjorde på måndagen kan kännas orättvist och totalt orättfärdigt ur ett barns perspektiv. Bäst om dåligt beteende har omedelbar negativ konsekvens, så det är tydligt att du inte fick ha plattan för att du slog ditt syskon. Osv.
Citat:
Att slå sina barn kan leda till att de gör som man säger, men de kommer frukta dig - inte respektera dig. De kommer inte lära sig att göra som du säger för att det är rätt och rimligt utan av rädsla för våld. Den förälder som måste slå sina barn för att få dem att göra som man sagt, är även denna en oduglig förälder och borde inte få komma nära sina barn.