Min fru fick igår ett rasistiskt utbrott när vi diskuterade namnförslag på vårt kommande barn. Min fru är återigen gravid och då blir ju såklart namngivning till barnet aktuellt. Igår var det dags för oss att diskutera vad det kommande barnet skulle heta och jag hade ju såklart tänkt på det en stund innan och hade ett gäng träffsäkra namnförslag på tapeten. Lite backstory först; nu är det så att varken jag eller min fru ( eller våra barn för den delen ) är rasister, smygrasister, nazister eller några svergiedemokrat:are. Jag har många svarta och utländska nära vänner och min fru har en svart muslimsk vännina som är hennes bästa kompis ( de växte upp tillsammans) samt har även våra barn utländska vänner. Men tillbaks till det som hände igår. Som sagt så hade jag tidigare tänkt och kommit på flera träffsäkra eventuella namn på bebisen ( bebisen är en kille ) och det hade hon också. Så igår var det dags för namnsamtalet och då började jag med att nämna mina namnförslag och då sa jag följande; ” Jag har tänkt lite och jag tycker att namnet Cash är… ” jag hann inte ens säga klart meningen innan hon , för första gången , fick ett riktigt stort rasistiskt utbrott. Hon skrek följande; ” MEN VAFAN VI ÄR FAN INGA JÄVLA INVANDRARE ELLER ANNAN OHYRA VÅRAT BARN SKA HA ETT SVENSKT NAMN INGET JÄVLA FITT ARAB NAMN VAD FAN TÄNKER DU MED ÄR DU HELT JÄVLA SERIÖS ELLER? TROR DU VÅRAT BARN SKA HETA CASH? ÄR DU HELT JÄVLA EFTERBLIVEN ELLER? TROR DU VI ÄR NÅGRA JÄVLA INVANDRARPACK ELLER? ÄR DET DINA BLATTE KOMPISAR SOM HAR LURAT I DIG ATT DETTA ÄR BRA? VÅRAT BARN ÄR SVENSK OCH SKA HA ETT SVENSKT NAMN. ”
Medan hon skrek detta så hörde såklart våra barn det och när hon var klar sa jag till henne direkt med en hög och bestämd auktoritär röst att ” Såhär får du inte bete dig. Vi är alla människor och bara för att ett visst folk har en annan hudfärg, religion eller etnicitet gör inte detta dem till mindre värda! Det är absolut inte fel att vara invandrare och att ha ett icke- traditionellt svenskt namn är inte fel det heller. Nu får du ta och skärpa dig! Sådär får du inte bete dig! ”
Efter jag sagt det så blev hon mer ledsen och gick in till sovrummet. Vi pratade om detta imorse och hon bad genuint om ursäkt för hennes raseriutbrott och hon hade insett vilket otroligt felsteg hon hade tagit men hon stod fast vid hennes åsikt om att hon verkligen är emot namnförslaget ” Cash ”. Vi kommer prata mer om namnförslag senare ikväll.
Tycker ni att hennes raseriutbrott var befogat? Och om ja, varför då? Är namnförslaget ” Cash ” verkligen så negativt? Och om ja, varför då?
Hennes utbrott är märkligt eftersom hon själv har en utländsk kompis. Varför tror ni hon fick detta raseriutbrott? Vad tycker ni om att hon fick detta raseriutbrott samtidigt som våra barn var i rummet? Är detta oansvarigt från hennes sida?
Värt att nämna är att min fru väldigt, väldigt sällan tidigare har höjt rösten till mig.
Medan hon skrek detta så hörde såklart våra barn det och när hon var klar sa jag till henne direkt med en hög och bestämd auktoritär röst att ” Såhär får du inte bete dig. Vi är alla människor och bara för att ett visst folk har en annan hudfärg, religion eller etnicitet gör inte detta dem till mindre värda! Det är absolut inte fel att vara invandrare och att ha ett icke- traditionellt svenskt namn är inte fel det heller. Nu får du ta och skärpa dig! Sådär får du inte bete dig! ”
Efter jag sagt det så blev hon mer ledsen och gick in till sovrummet. Vi pratade om detta imorse och hon bad genuint om ursäkt för hennes raseriutbrott och hon hade insett vilket otroligt felsteg hon hade tagit men hon stod fast vid hennes åsikt om att hon verkligen är emot namnförslaget ” Cash ”. Vi kommer prata mer om namnförslag senare ikväll.
Tycker ni att hennes raseriutbrott var befogat? Och om ja, varför då? Är namnförslaget ” Cash ” verkligen så negativt? Och om ja, varför då?
Hennes utbrott är märkligt eftersom hon själv har en utländsk kompis. Varför tror ni hon fick detta raseriutbrott? Vad tycker ni om att hon fick detta raseriutbrott samtidigt som våra barn var i rummet? Är detta oansvarigt från hennes sida?
Värt att nämna är att min fru väldigt, väldigt sällan tidigare har höjt rösten till mig.