• 1
  • 2
2021-07-30, 14:05
Medlem
SosseIslamisms avatar
Jag har skrivit en hel del förut på Flashback med mitt gamla konto.

Jag har lagt en hel del tid och jobb på att skriva inlägg där jag har:

- Sparat ner hemsidor / videos / etc som blivit raderade men där jag varit snabb nog att spara precis innan de blivit raderade, och som till synes ingen annan hunnit spara i till exempel aktuella brott. Materialet har varit till stor nytta i dessa trådar.

- Var först med att länka till sidor som ingen annan på detta forum länkat till sen där någon annan tagit denna länk och skapat en tråd som nu har hundratusentals visningar. Dessa hemsidor hade som sagt ingen länkat till på forumet för jag gjorde en sökning och jag var den första som länkade. Men ingen credd fick jag alls.

Man får ju inga pengar när man bidrar med bra inlägg på Flashback och Flashback har inget system där man har olika "levels" på sin avatar. Admins skulle kunna ha ett system som gör så de som tillför Flashback något kommer få en ökad nivå på sin avatar. Det skulle iallafall kännas lite bättre när man lägger så mycket tid och energi på Flashback.

Just den här känslan av att känna "varför skriver jag på Flashback för?" känner nog flera person än jag. Om det fanns fler incitament att posta på Flashback så skulle nog flera svenskar ha ett Flashback-konto.

Ett annat problem är att det finns för många oseriösa medlemmar som ställer frågor som redan har blivit besvarade tusen gånger och oftast är dessa svar bara några inlägg bort. Detta förstör forumet för det blir svårt att hitta de få guldkorn som finns i trådarna. Flashback admins borde lägga allt som är av värde för en tråd i det första inlägget i tråden. Detta görs alldeles för sällan.
Citera
2021-07-30, 14:37
Ventilera

Trolla

Få hjälp med specifikt problem

Driva

Filosofera

Hata

Älska

Vara kreativ

Bekräfta

Undersöka

Välj en
Citera
2021-07-30, 15:16
Medlem
a-mortals avatar
Jag tycker det är avslappnande, kan vara informativt, är lite kul när man ska klura ut något problem. Varför jag ens började med flashback är för att det är på svenska, jag tror att jag kommer glömma bort hur man använder svenska, eller att jag får en ålderdomlig svenska om jag inte använder den någon gång.
Citera
2021-07-30, 15:23
Avstängd
TantRossins avatar
Delta i debatten, ventilera, skriva 'svenska' trots en del påhopp om att jag särskriver, jag kommer fortsätta. Den dagen jag inte hör av mig, är jag död..!
Citera
2021-07-30, 16:03
Medlem
kristofferGs avatar
Måste det finnas en mening med exakt allt man gör? Kan du inte pröva att bara låta saker ske?
Citera
2021-07-30, 16:03
Medlem
GeleZachas avatar
Jag skriver på Flashback för att man vågar yttra sina sanna åsikter här, något som man inte vågar i verkligheten.
Citera
2021-07-30, 16:18
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SosseIslamism

- Sparat ner hemsidor / videos / etc som blivit raderade men där jag varit snabb nog att spara precis innan de blivit raderade, och som till synes ingen annan hunnit spara i till exempel aktuella brott. Materialet har varit till stor nytta i dessa trådar.

- Var först med att länka till sidor som ingen annan på detta forum länkat till sen där någon annan tagit denna länk och skapat en tråd som nu har hundratusentals visningar. Dessa hemsidor hade som sagt ingen länkat till på forumet för jag gjorde en sökning och jag var den första som länkade. Men ingen credd fick jag alls.

Man får ju inga pengar när man bidrar med bra inlägg på Flashback och Flashback har inget system där man har olika "levels" på sin avatar. Admins skulle kunna ha ett system som gör så de som tillför Flashback något kommer få en ökad nivå på sin avatar. Det skulle iallafall kännas lite bättre när man lägger så mycket tid och energi på Flashback.

Just den här känslan av att känna "varför skriver jag på Flashback för?" känner nog flera person än jag. Om det fanns fler incitament att posta på Flashback så skulle nog flera svenskar ha ett Flashback-konto.

Ett annat problem är att det finns för många oseriösa medlemmar som ställer frågor som redan har blivit besvarade tusen gånger och oftast är dessa svar bara några inlägg bort. Detta förstör forumet för det blir svårt att hitta de få guldkorn som finns i trådarna. Flashback admins borde lägga allt som är av värde för en tråd i det första inlägget i tråden. Detta görs alldeles för sällan.

Du ställer ju två olika frågor: "Vad är vitsen med att posta på Flashback?" och "Varför får jag ingen credd för mina geniala inlägg?" Det är bara om ditt motiv är att få credd som dessa sammanfaller.

Vad gäller den första frågan, så kan du ha många olika motiv. Själv postar jag för att jag gillar att diskutera, för att besvara andras frågor och ibland också för att få svar själv. Samt för att övertyga andra om något jag tycker är viktigt.

Vad gäller att få credd, så är nog den enklaste vägen att starta egna trådar som många läser därför att de är fyndiga eller tar upp en aktuell fråga. Som du själv konstaterar får du inte mycket credd för ett välskrivet inlägg på sidan 10 i en stor tråd. Men nästan alla läser trådstarten, åtminstone en gång.

Jag startade själv många trådar när jag var ny på Flashback, men tar det nu lugnare, då jag tror att jag har den credd jag behöver.

Spontant gillar jag ditt förslag att belöna produktiva användare. Kanske skulle man ge alla som skrivit åtminstone 30 000 inlägg en liten guldstjärna bredvid avataren?
Citera
2021-07-31, 12:43
Medlem
Citat:

Hej, jag förstår vad du menar. Ibland har jag blivit besviken på nivån på responsen till vissa, i mitt tycke, utmärkta trådstarter.
Ja, jag håller med. Man borde införa olika medlemsnivåer baserade på olika kriterier som medlemsskapsår, trådstarter/response ratio, antal klagomål (= 0), antalet responser av andra seriösa medlemmar (minimum), tiden mellan trådstartens postande och första responsen (max), inloggninstid... etc?

Flashback är tydligen Sverige största diskussionsforum utan ngn specifik inriktning så jag är ofta här för att få en bild av vad vanligt folk tycker. Problemet är att bilden kan bli skev eftersom här finns många troll. Inklusive mig själv.

Jag postar till 99% när jag är ledig eller uttråkad. Eller som nu, ledig samtidigt som jag väntar på jobbbesked så att jag kan lämna det här jobbet. Då kan det bli att jag både trollar och är seriös.
Citera
2021-08-02, 19:48
Avstängd
micro113s avatar
Citat:

Jag skriver INTE för att få cred eller belöning.
Varför har du behov av sådan bekräftelse?

Jag skriver för att jag har tråkigt, eller för att jag tycker det är roligt, intressant, givande, har lust att käbbla lite, irriterar mig på något, tycker en tråd är spännande, vill spekulera, tillföra, reta, tycka till osv.
Citera
2021-08-02, 20:02
Medlem
Idumeas avatar
Jag är en människa, inte en pavlovsk hund. Ingen betalar mig eller ger mig en guldstjärna för att jag skriver dagbok eller ringer en vän heller, men nåt ska man väl göra om dagarna.

Till dummefrågornas försvar så är sökfunktionen halvbra och det är lätt att missa att något redan postats på ett forum som har funnits jättelänge. Jag har aldrig reagerat på att det skulle vara för många av den sortens trådstarter.
Citera
2021-08-02, 20:41
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Nä, du har rätt. Om man är ute efter större belöning än att få komma in i Laidback är det här inget för dig. Jag tycker faktiskt det är rätt skönt att vi alla är på samma nivå och slipper allt det fjant som du efterfrågar.

Kanske skulle Facebook-grupper passa dig bättre, TS? Jättelånga trådar med 390 uppmuntrande oneliners, hjärtan och är man riktigt lyckad; oändligt med delningar?

Eller bli swishjournalist? Då kan du få päninga!
Citera
2021-08-02, 22:18
Medlem
nerdnerds avatar
Undrar jag med rätt ofta, faktiskt. Självförstörande beteende?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in