2021-07-29, 14:56
Medlem
Har någon här koll på vad det egentligen är för skillnad på olika SSRI preparat? Vad skiljer exempel Fluoxetin och sertralin åt?

Jag har käkat Fluoxetin i några år men har ingen i min närhet som har det, alla verkar ha sertralin. Är det så enkelt som att läkaren bara ”tar det hen känner för” eller vad baseras valet på?
Gärna seriösa svar och spekulationer.
Citera
2021-07-29, 14:57
Medlem
Har hört olika spekulationer om att jag fått flx för att jag är fd. pundare men det kan ju inte stämma? Det är ju ändå samma substans?
Citera
2021-07-29, 15:02
Medlem
Enzymes avatar
Vissa preparat påverkar aptiten och jag vet att de som haft ätstörningar inte får vissa antidepressiva. Det finns vissa skillnader mellan mediciner så jag tror de gör en individuell bedömning i viss utsträckning. Sedan är nog vissa läkare mer förtjusta i vissa mediciner och skriver ut dessa av gammal vana. Sertralin verkar vara förstahandsvalet i många fall. det var den första jag fick. Nu har jag dock Voxra som är den bästa jag haft men det finns flera grupper som denna medicin inte är bra för till exempel bipolära.
Citera
2021-07-29, 15:04
Medlem
karlskrona1234s avatar
varför frågar du inte din läkare, där borde du få bästa svaren. Har du märkt att du gått upp i vikt, hört att det är en trist bieffekt.
Citera
2021-07-29, 15:07
Medlem
Enligt Fass:
Fluoxetin:
Vuxna:
Depression
Tvångstankar och tvångshandlingar
Bulimi (hetsätning)
Barn och ungdom från 8 års ålder:
Måttlig till svår egentlig depression, om depressionen inte förbättrats efter 4-6 psykologiska behandlingstillfällen. Fluoxetin Mylan ska ges till ett barn eller ungdom med måttlig till svår depression endast i kombination med psykologisk behandling.

Sertralin:
depression och förebygga återkommande depression (hos vuxna)
social fobi (hos vuxna)
posttraumatiskt stressyndrom (PTSD) (hos vuxna)
paniksyndrom (hos vuxna)
tvångssyndrom (OCD) (hos vuxna, samt barn och ungdomar i åldersgruppen 6-17 år)
Citera
2021-07-29, 15:10
Medlem
f30malmos avatar
Jag har provat de flesta och upplever att de känns likadant. De kanske inte fungerar likadant för det, men jag märker ingen skillnad.
Citera
2021-07-29, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qanty
Vad baseras valet på?

Hej!

Läkaren brukar skriva ut den typ av antidepressiv som passar just dig, dina behov och dina problem. Jag äter också antidepressiva, och min läkare tyckte att Cymbalta skulle passa. Dock var jag nöjd med valet och ifrågasatte inte...

Tycker att du kan höra med din läkare, om du är nyfiken på hur hen tänkt!

Mvh.
Citera
2021-07-29, 15:16
Medlem
Klart jag kan fråga min läkare men känns skumt att ringa dit bara för en sån nyfiken fråga.

Jag har varken haft tvångstankar eller bulimi därför blev jag nyfiken när jag läste på om dem olika sorterna. I diskussion med bekanta som har sertralin så märker jag att vi har nämnt väldigt liknande problem samt diagnoserade med depression.
Citera
2021-07-29, 15:35
Medlem
Escitalopram är mer effektiv än andra SSRI.

Har varit hos två olika psykiatrer, och de har båda sagt samma sak - Escitalopram är snäppet bättre än andra SSRI.

Escitalopram kallas ibland för en ASRI.

"Escitalopram as an ASRI different from classical SSRIs consistently shows advantages in efficacy and tolerability profiles, and nonclinical data have offered possible mechanisms through which escitalopram could be more efficacious based on its interaction with orthosteric and allosteric binding sites at the SERT."
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4047306/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in