2021-07-29, 10:40
Bannlyst
Dags att avsluta svenska skit banker. Det är det SÄMSTA skit man kan ha. Bankerna är säkert jätte bra om man jobbar och tjänar 20.000 efter skatt, betala hyra och sen köper mat.

Men det finns vi människor som råkar har det bättre ställt. Och då kan jag lova att svenska banker är totalt värdelösa.

Så den stora frågan, vilka banker kan ni rekommendera utanför Sverige? Där man kan ha större belopp på, och göra stora betalningar utan att bli spärrad på livstid.

Är Danmark bra? Eller är Tyskland bättre?
Citera
2021-07-29, 11:00
Medlem
UBS är väl en av de som är bättre.
Finns kontor i de flesta större städerna också.
Citera
2021-07-29, 12:16
Medlem
Schweiz har man ju hört i alla tider.
Dessutom inte EU.

Googlade lite nu och hittade en lista. Men verkar vara minusränta osv.

Någon annan här lär ha koll
Citera
2021-07-29, 13:13
Medlem
Tjackmosters avatar
För riktigt stora belopp (mer än en miljon euro) kan tyska privatbanker (t.ex. Berenberg, Hauck & Aufhäuser, Donner & Reuschel, etc.) vara ett alternativ. Schweiziska kantonalbanker var väl länge ett standardtips men de har blivit mycket mer restriktiva med att öppna nya konton åt utlänningar (som inte bosätter sig i Schweiz) som jag förstår det. Så länge som du inte är ute efter att komma undan skatt utan just att kunna hantera stora summor som du tjänat ihop på ett lagligt sätt - utan att banken ser det som ett problem - tror jag hur som helst att EU-länder som Tyskland och även Österrike är värda att kolla på.
Citera
2021-07-29, 13:18
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koko2
Dags att avsluta svenska skit banker. Det är det SÄMSTA skit man kan ha. Bankerna är säkert jätte bra om man jobbar och tjänar 20.000 efter skatt, betala hyra och sen köper mat.

Men det finns vi människor som råkar har det bättre ställt. Och då kan jag lova att svenska banker är totalt värdelösa.

Så den stora frågan, vilka banker kan ni rekommendera utanför Sverige? Där man kan ha större belopp på, och göra stora betalningar utan att bli spärrad på livstid.

Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
För riktigt stora belopp (mer än en miljon euro) kan tyska privatbanker (t.ex. Berenberg, Hauck & Aufhäuser, Donner & Reuschel, etc.) vara ett alternativ. Schweiziska kantonalbanker var väl länge ett standardtips men de har blivit mycket mer restriktiva med att öppna nya konton åt utlänningar (som inte bosätter sig i Schweiz) som jag förstår det. Så länge som du inte är ute efter att komma undan skatt utan just att kunna hantera stora summor som du tjänat ihop på ett lagligt sätt - utan att banken ser det som ett problem - tror jag hur som helst att EU-länder som Tyskland och även Österrike är värda att kolla på.
Varför är inte svenska banker bra? Om jag vill förvara 50 milj hos en bank, varför är det enklare hos t.ex. Berenberg jämfört med t.ex. Swedbank?
Citera
2021-07-29, 13:24
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Varför är inte svenska banker bra? Om jag vill förvara 50 milj hos en bank, varför är det enklare hos t.ex. Berenberg jämfört med t.ex. Swedbank?
För att Swedbank betraktar och behandlar dig som att du är kriminell om du inte har antingen 50 kr eller 50 miljarder (gärna från plundring av ryska naturresurser) på kontot hos dem. Den förstnämnda kundkategorin vill de i allt högre utsträckning bli av med ändå, och ett av sätten är att tvinga dem att redovisa alla deras Swish-transaktioner och även transaktionshistorik hos dem som i sin tur swishat från eller till dem (annars stängs kontot ner), vilket det finns massor av trådar om på Flashback.

Tyskland är ett väldigt annorlunda land än Sverige, banksektorn och sättet man ser på förmögenheter någonstans mellan knegarsvensson-nivå och oligark är inget undantag.
Citera
2021-07-29, 14:05
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
För att Swedbank betraktar och behandlar dig som att du är kriminell om du inte har antingen 50 kr eller 50 miljarder (gärna från plundring av ryska naturresurser) på kontot hos dem. Den förstnämnda kundkategorin vill de i allt högre utsträckning bli av med ändå, och ett av sätten är att tvinga dem att redovisa alla deras Swish-transaktioner och även transaktionshistorik hos dem som i sin tur swishat från eller till dem (annars stängs kontot ner), vilket det finns massor av trådar om på Flashback.

Tyskland är ett väldigt annorlunda land än Sverige, banksektorn och sättet man ser på förmögenheter någonstans mellan knegarsvensson-nivå och oligark är inget undantag.
Är väl inte svårt att bara berätta vart medlen kommer ifrån. Om det är investeringar, jobb eller arv t.ex?
Citera
2021-07-29, 14:11
Bannlyst
Citat:

Tack du har förstått. Du tog orden ur munnen på mig
Citera
2021-07-29, 14:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Är väl inte svårt att bara berätta vart medlen kommer ifrån. Om det är investeringar, jobb eller arv t.ex?

Nej det är absolut inga problem.

Men deras svar på allt är " jag förstår inte transaktionen"

Tex jag satte in 50.000:- på en spelsida 2019, tog ut 600.000:- alla pengar är skattefria lagliga osv. Jag fick ett helvete. För dom förstod inte "transaktionen"

Uttaget var med trustly . Så på banken står det inte +600.000 från unibet tex. Utan det står +600.000 från 78287261617

Men banken har möjlighet att kolla upp vad 78287261617 är för avsändare. Men det gör dom inte. Och jag får problemen
Citera
2021-07-29, 15:35
Medlem
Har ingen egen erfarenhet av banken men bland europeiska expats verkar HSBC populärt. De verkar rikta in sig lite på internationella kunder.

Deutsche bank kanske kan vara något också. Självaste Donald Trump använder den banken.
Citera
2021-07-29, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koko2

Danmark har väl negativ ränta ? I vart fall är styrräntan - 0,35% .
Citera
2021-07-29, 20:38
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Jag har konto på HSBC på Malta. Skitbra. Vill du flytta pengar till Hong Kong får du gräddfil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in