2021-07-30, 21:37
  #529
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pandemonium71
Hur illa jag än tycker om V så kan jag bara hålla med.

Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Jag är höger och står i total motsats till V på alla tänkbara sätt, men det du säger är helt riktigt. Nooshi Dagostar är en riktigt bra partiledare och jag kan bara gratulera V för att de fått henne. Hon är också den första partiledaren som valt att aktivt ta avstånd från kommunismen, och det gillar jag också med henne. I övrigt är V skit
Jag som är kristdemokrat får skämmas för Ebba Bush när hon blir dömd för förtal o bråkar med en gammal man om ett hus. Jag gillar inte V politik men uppskattar verkligen att dem har fört en ärlig o rak politik, andra partiledare borde lära sig nånting.
Citera
2021-07-30, 21:42
  #530
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Men om tydlighet är så viktigt hur kan då SD ha stagnerat i opinionen de senaste 5-6 åren? De om några har ju vart kändisar för att hålla hårt på en eller ett par frågor, som dessutom står högt i kurs hos svenskarna. Om tydlighet är viktigt, hur kan Löfven som är en av de mest efterblivna människorna alla kategorier kunna vara statsminister i snart åtta år? Löfven blev typ någon att luta sig mot när det blev Corona. "Coronaexperterna Löfven och S". Jag häpnar. Inse att många svenskar också är efterblivna och agerar ibland så ologiskt och irrationellt att det nästan är komiskt.
Anledningen är ju enkel, M och S har anpassat sin politik efter SD och därmed plockat tillbaka en hel del röster. Faktiskt förvånande att SD fortfarande är så stora. Tyvärr kommer SD aldrig att få credd för att de var första parti som såg nästan alla problem komma. Men jag minns det iallafall, och om jag någon gång tvekar om jag ska rösta på SD så är det mitt argument för att till sist göra det.

Det är dessutom smart att ligga lågt en hel valperiod. Det som räknas är juni till september 2022, strax före valet. jag hoppas de äntligen passerar M. Eller ännu bättre att V kannibaliserar på S och SD blir stört, med tre nästan jämnstora partier. Det kommer att ske om det blir några uppenbara invandrarproblem under sommaren 2022. Den som lever får se.

V har nu fått sitt och har inte minsta lilla chans att växa mer i opinionen. 50 års statistik visar att riktigt vänstriga människor är 4-13% av svenska folket. Aldrig mer än så, de har nu nått taket. Mitt drömscenario är att V tar 0.5% av MP, exakt det som behövs för att bli av med Sveriges värsta parti genom tiderna i nästa val.
__________________
Senast redigerad av Paris24 2021-07-30 kl. 21:45.
Citera
2021-07-30, 21:54
  #531
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Citat:
Detta stämmer inte. I Zimbabwe finns det hur mycket pengar som helst men inte tillräckligt med mat.

Då har du ingen verklighetskontakt.
BNP/Capita i Zimbabwe är mikroskopisk. (Och bland annat tack vare Socialdemokraten Robert Mugabe så har tom BNP/Capita fallit).

BNP/Capita enligt världsbanken:
Singapore 59797 USD
Zimbabwe 1128 USD

Du som annars brukar tolka allt bokstavligt, men här gick du bet. Då folk bokstavligen lassar sina pengar i skottkärror finns det väldigt mycket pengar i Zimbabwe. Därför är ditt påstående "Med pengar kan man köpa mat i ett land där liberalism råder" falskt. Liberalism råder i Zimbabwe, pengar finns, men mat kan många inte köpa.

Citat:
Citat:
Kanske det. Men denna "tillväxt" gör också att folk konsumerar otroligt mycket mer än vad de behöver vilket är katastrofalt för miljön.

Är ditt förslag att vi förbjuder den utrustning som används i sjukvården. Med hänvisning till att den är dålig för miljön?

Nej, däremot föreslår jag att vi antingen förbjuder eller straffbeskattar försäljningen av stadsjeepar eftersom de är onödiga fordon som främst köps av personer med överdrivet självhävdelsebehov. Det är inte mer än rätt att de som smutsar ner får stå för kostnaderna att städa upp.
Citera
2021-07-30, 22:30
  #532
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McCreepy
Enligt SVT/Novus ökar vänstern kraftigt i partisympatiundersökningarna och får hela 13,3 % av rösterna. Samtidigt backar S med 1 % medans Centern återigen ökar 1 % efter sitt tapp.

Hur står det till i Sverige egentligen? Vart kommer alla dessa rösterna ifrån? Bor folk under en sten, eller?

SÅ RÖSTAR SVENSKARNA OM DET VORE VAL I DAG

V 13,3 (+2,1)
S 23,8 (-1,7)
MP 3,8 (+0,3)
C 8,9 (+1,0)
L 2,2 (-0,3)
M 21,0 (-0,8)
KD 4,5 (-0,5)
SD 21,6 (+0,2)

Med det sagt. Skulle MP nå 4 % spärren så är skräcken ett faktum. Regeringen når sin majoritet på 50 % och svetsarn sitter kvar.

Därför borde det vara allas skyldighet som vill få bort regeringen att förklara för nära, kära, vänner och familj hur de ska rösta. För uppenbarligen vet svenskarna inte bättre. Man velar lite, tycker Noshi är lite häftig som står upp mot Löven, unga tjejer gillar Annie och tycker hon är cool och de äldre kör S ända in i döden. Man röstar på partiledaren och inte partiets politik.

Vi måste öppet börja prata om politiken nu och inte vara så tystlåtna för så här kan vi verkligen inte ha det. Snälla, alla ni som känner folk som röstar på nuvarande regeringspartier. Prata med dem!
Jo, fast ser man inte samma järtecken som du uppenbarligen gör finns inte det behovet och det skulle vara välkommet med mer vänster i styret, och därmed slippa att svärjisarna tallar på grejer de inte begriper.
Citera
2021-07-30, 22:34
  #533
Medlem
Ett del av problemet är att ju att PK sätter munkavel på åsikter som klassas som rasism osv. Jag inser att alla är individer och är inte rasist men vill Sveriges väl och är nationalist. Detta går inte ihop för många som inte har så stort intellekt. Men det är ju passande att rida på PK och få poäng. VP har ett en gång varit VPK (vänsterpartiet kommunisterna) det säger väll en del? Högern är för de som tror på demokratin i det stora hela.
__________________
Senast redigerad av Trxhobit 2021-07-30 kl. 23:05.
Citera
2021-07-30, 22:47
  #534
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Anledningen är ju enkel, M och S har anpassat sin politik efter SD och därmed plockat tillbaka en hel del röster. Faktiskt förvånande att SD fortfarande är så stora. Tyvärr kommer SD aldrig att få credd för att de var första parti som såg nästan alla problem komma. Men jag minns det iallafall, och om jag någon gång tvekar om jag ska rösta på SD så är det mitt argument för att till sist göra det.

Det är dessutom smart att ligga lågt en hel valperiod. Det som räknas är juni till september 2022, strax före valet. jag hoppas de äntligen passerar M. Eller ännu bättre att V kannibaliserar på S och SD blir stört, med tre nästan jämnstora partier. Det kommer att ske om det blir några uppenbara invandrarproblem under sommaren 2022. Den som lever får se.

V har nu fått sitt och har inte minsta lilla chans att växa mer i opinionen. 50 års statistik visar att riktigt vänstriga människor är 4-13% av svenska folket. Aldrig mer än så, de har nu nått taket. Mitt drömscenario är att V tar 0.5% av MP, exakt det som behövs för att bli av med Sveriges värsta parti genom tiderna i nästa val.

Men det är ju tragiskt att så många har valt att stanna i vänsterblocket. Jag ser ingen större vinning i att V plockar av S, bägge två är massinvandringspartier. Det som krävs är att det blir förändring på riktigt och det verkar tyvärr ha stagnerat. Folket har valt sida och klart under 50% har valt en mer restriktiv invandringslinje och det är såklart väldigt beklagligt. Över lång tid har opinionen rört sig åt höger men det räcker inte. Indoktrineringen och kommunistpropagandan har förstört Sverige och den svenska befolkningen och vi kan räkna med att de flesta kommer acceptera sin undergång.
Citera
2021-07-30, 23:08
  #535
Medlem
Glorkass avatar
Ett starkt V för med sig flera positiva effekter:

Det försvagar S och gör det svårare för dem att nyttja V:s mandat utan att behöva offra något.

Det försvagar MP och ökar chansen till att de åker ur.

Det gör det jobbigare för C att samarbeta med S.

Det gör att hela det rödgröna blocket får en vänstergir i riktning mot extremism och extremvänster har inte direkt framtiden för sig. Det blir allt mer tydligt för väljarna att en hel del av deras idéer är stolliga.
Citera
2021-07-30, 23:15
  #536
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Men det är ju tragiskt att så många har valt att stanna i vänsterblocket. Jag ser ingen större vinning i att V plockar av S, bägge två är massinvandringspartier. Det som krävs är att det blir förändring på riktigt och det verkar tyvärr ha stagnerat. Folket har valt sida och klart under 50% har valt en mer restriktiv invandringslinje och det är såklart väldigt beklagligt. Över lång tid har opinionen rört sig åt höger men det räcker inte. Indoktrineringen och kommunistpropagandan har förstört Sverige och den svenska befolkningen och vi kan räkna med att de flesta kommer acceptera sin undergång.
En del av problemet är ju flyktingkvoterna där bla Sverige och Tyskland snällt följer regler och tar emot invandrare medans andra EU länder tvärt vägrar. Alltså först skyhög EU avgift för Sverige sedan snedvriden flyktingfördelning. Dags för utträde? Hur som folks vilja att rösta på VP är nog en ide om att resurserna är outömliga och pengar bara kan fortsätta strömma in. Men sanningen är att vi får betala mer på en redan skyhög skatt. Med det sagt är jag inte emot invandring helt och hållet och vissa behöver verkligen flyktingstatus. Konstigt nog verkar det vara just dom som blir utvisade.
__________________
Senast redigerad av Trxhobit 2021-07-30 kl. 23:23.
Citera
2021-07-30, 23:23
  #537
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Men om tydlighet är så viktigt hur kan då SD ha stagnerat i opinionen de senaste 5-6 åren? De om några har ju vart kändisar för att hålla hårt på en eller ett par frågor, som dessutom står högt i kurs hos svenskarna. Om tydlighet är viktigt, hur kan Löfven som är en av de mest efterblivna människorna alla kategorier kunna vara statsminister i snart åtta år? Löfven blev typ någon att luta sig mot när det blev Corona. "Coronaexperterna Löfven och S". Jag häpnar. Inse att många svenskar också är efterblivna och agerar ibland så ologiskt och irrationellt att det nästan är komiskt.
Men SD har ju inte stagnerat de senaste åren. de har gått upp varje val och är ju , enligt senaste mätningen, Sveriges näst största. Sedan ska vi ju betänka att alla partier har ett tak hur högt de kan nå.....oavsett hur bra de levererar enligt sin egen ideologi och hur många röster de värvar finns det ju en del av befolkningen som aldrig kommer att köpa ideologin.
Nej S och Löfven sitter där de sitter på grund av att tillräckligt många var emot SD. Men där har vi ju åter det här med tydlighet utifrån Centerns sida. De har hållit fast vid att inte ha med SD att göra. Den tydligheten har lönat hittills. Men det är kanske dags för Centern att börja fundera över hur man inte ska framstå som en rigid skrikig tonårsdotter som ska ha rätt i allt och inte vill samarbeta med några.....Ja det där kanske var taskit mot tonårsdöttrar....hehehe
Citera
2021-07-30, 23:58
  #538
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Men det är ju tragiskt att så många har valt att stanna i vänsterblocket. Jag ser ingen större vinning i att V plockar av S, bägge två är massinvandringspartier. Det som krävs är att det blir förändring på riktigt och det verkar tyvärr ha stagnerat. Folket har valt sida och klart under 50% har valt en mer restriktiv invandringslinje och det är såklart väldigt beklagligt. Över lång tid har opinionen rört sig åt höger men det räcker inte. Indoktrineringen och kommunistpropagandan har förstört Sverige och den svenska befolkningen och vi kan räkna med att de flesta kommer acceptera sin undergång.

Det tillkommer några nya årskullar med ungdomar varje år och dom röstar inte på sd. Dom röstar på v och mp precis som kvinnorna. Gamlingarna som dör röstar knappast på v eller mp utan dom är mycket ofta sd-väljare. Enligt vad som kom fram i valet 2018 i alla fall. Om det betyder nåt idag vet jag inte.

https://www.svt.se/special/valu2018-valjargrupper/
Citera
2021-07-31, 00:02
  #539
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poor.Boy.Valentine
Ett kinesiskt medborgarpoängsystem vore väl något? Då skulle inte moderaternas främsta skattesmitare och insiderhandlare få åtnjuta ett flärdfullt liv över huvud taget...vi kan börja där.

Ja kamrat! Ett "medborgarpoängsystem" är nog vägen till "kommunism 2.0". Vi måste bara tillse att medborgarna samarbetar. Detta kan nog lätt ordnas medelst lämplig övervakningsorganisation. Skall vi kalla den Stasi? Vi kan börja där...
Citera
2021-07-31, 00:16
  #540
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Liberalism råder i Zimbabwe, pengar finns, men mat kan många inte köpa.
Ja, men under hyperinflationen på 00-talet rådde inte liberalism i Zimbabwe. Du kanske ska läsa på lite innan du kommer med påståenden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in