Citat:
Ursprungligen postat av
oshin.cantwell
Självklart måste en stam kuna försvara sig mot sexuellt utsvultna stråtrövare på samma sätt som den måste kunna försvara sig mot vargar och brunbjörnar. Skulle ett europeiskt högerextremt politiskt parti få för sig att partaja i någon anarkistisk del av Somalia så skulle de bli ihjälslagna, men om
islamister landstiger i Europa så reagerar högerextremister genom att säga "oj, nu måste vi bilda ett ännu radikalare parti som förespråkar återvandring". Nationalstaten är ett jävla skämt. Vad har det med någon hypotetisk kommunistisk UFO-civilisation att göra?
Även om denne Juan Posadas var en knäppskalle så är det en intressant filosofisk fråga hur människor skulle börja bete sig i en högteknologisk rymdfararcivilisation, och jag kan nog säga såhär, utan att blicka flera årtusenden in i framtiden, att den där rymdfärjan till Mars kommer vara ett ganska instabilt projekt om uttagningen fungerar som någon Paradise Hotel-audition.
Den gemensamma nämnare som jag alluderade till är utopism. Vänstern drömmer om ett fredligt och egalitärt forntidssamhälle likväl som ett sådant samhälle från en annan värld eller framtiden.
Såvitt jag vet har det aldrig existerat några högstående egalitära civilisationer. Stratifiering är en förutsättning för att kunna skapa högcivilisation. Det utesluter som jag ser det kommunistiska sci-fi drömmar.