• 1
  • 2
2021-08-04, 09:26
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Självklart måste en stam kuna försvara sig mot sexuellt utsvultna stråtrövare på samma sätt som den måste kunna försvara sig mot vargar och brunbjörnar. Skulle ett europeiskt högerextremt politiskt parti få för sig att partaja i någon anarkistisk del av Somalia så skulle de bli ihjälslagna, men om islamister landstiger i Europa så reagerar högerextremister genom att säga "oj, nu måste vi bilda ett ännu radikalare parti som förespråkar återvandring". Nationalstaten är ett jävla skämt. Vad har det med någon hypotetisk kommunistisk UFO-civilisation att göra?

Även om denne Juan Posadas var en knäppskalle så är det en intressant filosofisk fråga hur människor skulle börja bete sig i en högteknologisk rymdfararcivilisation, och jag kan nog säga såhär, utan att blicka flera årtusenden in i framtiden, att den där rymdfärjan till Mars kommer vara ett ganska instabilt projekt om uttagningen fungerar som någon Paradise Hotel-audition.

Den gemensamma nämnare som jag alluderade till är utopism. Vänstern drömmer om ett fredligt och egalitärt forntidssamhälle likväl som ett sådant samhälle från en annan värld eller framtiden.

Såvitt jag vet har det aldrig existerat några högstående egalitära civilisationer. Stratifiering är en förutsättning för att kunna skapa högcivilisation. Det utesluter som jag ser det kommunistiska sci-fi drömmar.
Citera
2022-03-04, 19:16
Medlem
whitetommywrights avatar
Posadister hör upp! Vår tid är snart kommen! Kamrat Putin, delfinernas vän, kommer snart uppfylla lärare-kamrat Possadas löfte! Det enda vi behöver göra är att provocera fram en kärvapenapokalyps!!

Leve Possadas! Leve Putin!
Citera
2024-10-08, 16:02
Medlem
Utomjordingarnas teknologiska utveckling har alltså följt Marx teorier om historiematerialism, vilket innebär att de har nått kommunismen, alltså det slutliga stats- och klasslösa stadiet. Frågan är då, varför de skulle kunna hjälpa människorna, som ännu en lång tid befinner sig i det kapitalistiska stadiet, med en proletär revolution? Ska de snabba på teknikutvecklingen? Lite samma sak gäller kärnvapenkrig. Varför skulle en förstörelse av det moderna samhället leda till en proletär revolution? Det blir ju lite som att skippa olika stadier (typ från agrarsamhälle genast till proletariatets diktatur) vilket ju är mera leninistiskt. Nåja, en helt rolig teori.
Citera
2024-10-08, 16:14
Medlem
Jag hatar kommunism och röstar SD men det bor en kommunist i mig. Jag tror på ett sådant ställe för att kunna utvecklas eftersom vi begränsat av pengar när vi istället borde bara pusha på. Hade vi inte också fört krig hela tiden så hade vi redan haft en stad på Mars.

Verkligheten med kommunism har visat sig vara något helt annat, alla kommunistiska länder har varit katastrofala.
Jag hade kunnat få mitt land att funka. Sovjetunionen gjorde ju massa fel. Dom lät ju folk svälta istället för att dela på maten och sen sälja överskottet, dessutom gjorde dom 5 års planer istället för gå efter efterfrågan. I min värld så delar man på allt och bygger upp folket istället för att trycka ned dom som hänt i vartenda kommunism land.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in