• 1
  • 2
2021-07-27, 01:30
Medlem
Hade jag själv flyttat till Jönköping för studier hade jag försökt få tag på lägenhet i Torpa. Centralt och ganska trevligt område. Men det krävs sin tid i kö alternativt kontakter eller tur. Därefter är min personliga åsikt Dalvik eller Gräshagen, har en polare som bor i studentlägenhet på gräshagen som verkade förhållandevis lätt att få tag i. Och han är nöjd.

Som tidigare talare avråder jag från Råslätt. Har bott i jönköpingstrakten tidigare under större delen av min uppväxt och vart i råslätt endast 2 gånger, detta då för att köpa smuggelsprit under gymnasietiden. Riktigt slitet ställe, inget ställe jag skulle ställa bilen över natten. Definitivt inte bo.
Citera
2021-07-27, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ythedon
Men om det går att stå gratis i 2 timmar kanske man kan flytta runt lite under dagen eller?
Ganska besvärligt fast 2 tim får man stå vid ICA Maxi eller A6 promenadavstånd från City.
Citera
2021-07-27, 19:18
Medlem
Försök att hitta något relativt centralt (cykelavstånd till centrum och högskolan). Torpa, väster, gräshagen (inte så kuperat). Öster, Liljeholmen. Vet att det även hyrs ut rum på apberget (bymarken). Dock väldigt backigt där. Även längre söder ut som Råslätt. Tidigare ganska stökigt men kan nog betraktas som lugnt nuförtiden (många studenter bor där). Lycka till!
Citera
2021-08-24, 10:57
Medlem
Riddarhusets avatar
Jag hade valt Bymarken, Bäckalyckan, Torpa, Gräshagen i första hand. Då är det mestadels tom promenadavstånd beroende på exakt var samt cykelavstånd. Där är det bra kollektivtrafik också.
Centrum, Söder, Väster, Öster och Kålgården i andra hand; mer lägenhets...
Huskvarna, Bankeryd, Ljungarum, Hovslätt,m.fl. i tredje hand om man gillar att åka buss.
Välj villa. Bo i lägenhet med någon och dela badrum med hyresvärden är pest. Bättre eget badrum/wc eller dela med andra inneboende. men smaken är ju olika.
Finns ofta ledigt på Blocket.
https://bostad.blocket.se/p2/sv/home/155735/
https://bostad.blocket.se/p2/sv/home/261675/
Citera
2021-09-11, 21:54
Medlem
Har du hittat ett boende? Bäckalyckan är trevligt. Lugnt fint område med många stora fina disponentvillor, cykelavstånd till skolan 5min. Flera av de stora villorna hur ut rum till studenter.
Citera
2021-12-19, 00:40
Medlem
tazzos avatar
Är jönköping centrum tryggt skulle ni säga? Går man säker om kvällarna?
Citera
2022-01-07, 15:05
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tazzo
Är jönköping centrum tryggt skulle ni säga? Går man säker om kvällarna?

Enligt Expos kartläggning har antalet nazistiska aktiviteter ökat i Jönköping förra året, så om det är tryggt eller ej beror nog på vem du är.

Sedan är det kristna Jönköping ökänt för sin intolerans mot tex homosexuella. Läs Lodalens böcker så förstår du att det inte är Knutby men inte heller precis en öppen stad.
Citera
2022-01-07, 15:09
Medlem
Så om man är en afgansk homosexuell transa hamnar man ur askan i elden om man flyr från Afganistan och hamnar i Jönköping.
Citera
2022-01-07, 15:10
Medlem
Är det inte Jönköping som kallas Bibelbältet? Jag hade undvikit det helt och hållet och bott i en storstad istället.
Citera
2022-01-11, 09:51
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsyourfault
Är det inte Jönköping som kallas Bibelbältet? Jag hade undvikit det helt och hållet och bott i en storstad istället.

Jönköping kallas Smålands Jerusalem och ligger i det som kallas bibelbältet i Småland. Vettigt folk håller sig ifrån sådana inskränkta platser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in