2021-07-26, 01:10
Medlem
Men som tidigare pratat helt normalt. Det är känsligt att kritisera och fenomenet kan säkert bero på allmän ungdomlig osäkerhet.

Har försökt hitta info på nätet men det var inte det lättaste. Någon som känner igen sig?
Citera
2021-07-26, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Men som tidigare pratat helt normalt. Det är känsligt att kritisera och fenomenet kan säkert bero på allmän ungdomlig osäkerhet.

Har försökt hitta info på nätet men det var inte det lättaste. Någon som känner igen sig?

En förklaring kan vara ett drogbruk, t ex benzo eller cannabis. En annan förklaring kan vara att ungdomar ibland beter sig så och det är en fas.
Citera
2021-07-26, 01:15
Medlem
Neroxxs avatar
Kan du förklara mer vad du menar? Är det under ett pågående samtal som personen börjar studdra och mumla? Från att prata helt tydligt till sludder? Min spontana tanke var ifall det handlar om någon sjukdom eller ifall personen är påverkad av något.
Citera
2021-07-26, 01:16
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raptenen
En förklaring kan vara ett drogbruk, t ex benzo eller cannabis. En annan förklaring kan vara att ungdomar ibland beter sig så och det är en fas.

Är det övergående eller kan det bli kroniskt? Mumlandet alltså, dvs om brukandet övergår till en nykter fas.
Citera
2021-07-26, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Är det övergående eller kan det bli kroniskt? Mumlandet alltså, dvs om brukandet övergår till en nykter fas.

Har sett det på personer som missbrukat i väldigt många år att de fortfarande pratar slöddrigt eller på ett ytterst märkligt sätt, dock inte på cannabis. Vid vettigt bruk är sådana grejer inte permanenta.
Citera
2021-07-26, 01:25
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Kan röstförändringen bero på målbrottet?
Jag hade jäkla svårt att "modulera" min röst vettigt under åren jag genomgick målbrottet. Kan tänka mig att jag lät "bakfyllehes" 24/7 under den perioden. Var cirka sjätte klass till första ring.
Citera
2021-07-26, 01:43
Medlem
DraEnLinaMusiks avatar
Citat:

Jag tror tyvärr att generationen du pratar om mumlar tack vare att nästan alla lyssnar på hip hop, ortenrap och gangstarap. Dessa artister som alltid ägnar sig åt missbruk mumlar texten i sina långsamma låtar som förskönar gängkrimminaliteten tex. Dessa mumlande pundare är alltså dagens generationer med unga tonåringars förebilder och idoler . Så det bådar gott
Citera
2021-07-26, 02:05
Medlem
Gnomegirls avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av raptenen
Har sett det på personer som missbrukat i väldigt många år att de fortfarande pratar slöddrigt eller på ett ytterst märkligt sätt, dock inte på cannabis. Vid vettigt bruk är sådana grejer inte permanenta.

Citat:
Ursprungligen postat av DraEnLinaMusik
Jag tror tyvärr att generationen du pratar om mumlar tack vare att nästan alla lyssnar på hip hop, ortenrap och gangstarap. Dessa artister som alltid ägnar sig åt missbruk mumlar texten i sina långsamma låtar som förskönar gängkrimminaliteten tex. Dessa mumlande pundare är alltså dagens generationer med unga tonåringars förebilder och idoler . Så det bådar gott

Kära MidlifeMommy: Precis som du skrev kan det bero på ungdomlig osäkerhet, men det kan också tyvärr vara drogrelaterat.
Men ta det lugnt och få inte panik. Det kan också vara en helt vanlig ungdomsgrej.

Ungdomar nuförtiden snackar inte längre med varandra, de skickar SMS, MMS osv. De har inte längre talets gåva som vi "gamlingar". De är helt enkelt inte vana att snacka med varandra som vi gjorde.

Jag föreslår att du håller ögonen öppna utan att bli hysterisk och (i ungens ögon) snokande. Det kan vara en övergående fas, men kan dessvärre också vara tecken på missbruk av något slag.

Få bara inte panik, utan sköt det snyggt.

MVH/Gnomegirl.
Citera
2021-07-26, 04:52
Medlem
boonies avatar
Har börjat märka samma beteende på barn.
Citera
2021-07-26, 05:09
Medlem
mumlade som tonåring då vuxna alltid misstolkade det jag sa eller inte brydde sig.
Citera
2021-07-26, 07:58
Medlem
Fillesnors avatar
Citat:

Absolut vanligt idag bland tonåringar.

Tonåringar av idag har även ett betydligt sämre språk än tidigare generationer.

Uppmuntra dem till att artikulera och beröm dem när de talar tydligt är vägen framåt.
Citera
2021-07-26, 08:39
Medlem
Känner igen. Min gissning är att det handlar om ovana. Mycket kompiskommunikation är skriftlig nu för tiden. Att tala tydligt premieras inte heller. Kanske tom anses lite fånigt. Obs också att det krävs större insats om man skall tala tydligt; - enklare att slippa öppna munnen så mycket...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in