Citat:
Ursprungligen postat av
larsjohansson
Treenigheten är ett godtycklig påhitt som någon kyrkofader hittade på när han satt och filosoferade i sin grotta eller liknande det har ingen som helst förankring i någon tidigare tradition eller ens i bibeln. Man hittade på att Jesus var Gud men Jesus och Gud-fader är tillsammans två stycken så då la man till den "heliga ande" också så att det skulle bli talet tre som man tyckte var en trevligt siffra.
Jag tror det är bra mycket troligare att de kristna misstar sig när de förklarar att en människa är Gud. Evangelierna beskriver i huvudsak inte Jesus som om han vore en Gud. Det går möjligtvis att hitta citat ensklida citat som man med god vilja kan tolka som ett stöd för att Jesus vore gudomlig men på det hela taget ger texterna inte alls det intrycket.
Jesus bad till Gud som var himlen. När han blev korsfärst så sa han "Min gud, min gud varför har du övergivit mig"? Hade han sagt det om han var Gud själv? Det låter inte speciellt troligt i mina öron.
Spannet mellan att vara gud och vara människa är offantligt stort. Att påstå att Jesus var Gud ger ingen beskrivning på hur Jesus var egentligen. Kunde Jesus förutsäga framtiden? Visste Jesus i princip allting som finns att veta? Skulle Jesus kunna flyga eller teleportera sig från ett ställe till ett annat om han hade velat? Det är frågor som inte har något svar.
Jag har pratat med många muslimer sedan jag såg videon i första inlägget och de förstår inte heller hur Gud som de påstår är Allsmäktig kan gå här bland oss som en av oss och dö för vår skull. Endast Gud kan göra det och de är visar också vilken kärlek han har till oss.
Vi kan välja att stå på hans sida eller avhysa honom.
Spannet mellan vara Gud och födas som Jesus är stort, och förklarar varför ord som "Guds son" används. Han visste vad som väntade honom men han föddes i en mänsklig kropp precis som en sådan som du och jag har, eller du då han föddes som en man.
Islam väljer istället att tro på en gud som har svårt att få fram vad han vill säga. Jesus blev fel och 500 år senare får Mohammad höra raka motsatsen i många fall speciellt i eskatologin. I två fall talade han omedveten om det för Satan men muslimer väljer ändå att sätta sin tro på en världslig man istället för Jesus Kristus.
Citat:
Ursprungligen postat av
larsjohansson
Om man antar att Jesus vet allting och Jesus vet att han själv är Gud som har ett evigt liv, då har han verkligen inget att vara rädd för. Jesus kan då gladeligen låta sig korsfästas då utan att bekymra sig om vad som ska hända. Det förmenta lidandet och skräcken som han då utsätts för, blir inte speciellt stort järmfört med vad en normal människa hade upplevt i en liknande situation.
Man får inget sådant intryck från texterna. Jesus blev torterad och korsfäst som en normal människa och upplevde samma skräck och smärta som en normal människa hade gjort.
Han föddes "in the flesh" och levde som människa och visste vad hans uppgift var. En av hans sista ord på korset var "It is finished"
Citat:
Ursprungligen postat av
larsjohansson
Det mesta av dåligheten i världen är inte tyvärr inte beroende på människors beslut och handlingar och synd så som du beskriver det. Det är inbyggt i själva skapelsen att diverse djur och människor måste äta andra djur och människor hela tiden och vara rädda för att bli uppätna själva. Att även de mest lyckligt lottade bara är vackra och friska en kort tid. Att det finns oändlig mängd sjukdomar som plågar människor och tar död på även små bebisar som nyss har fötts. Vem är det som har sett till att världen är gjord så som den är? Det är givetvis Gud som har skapat världen som den är. Samma gud som kristna säger är oändligt god.
Vi lever i en fallen värld och jag tror Jesu återkomst är nära, vi är den generationen. Vi trotsade Gud i Eden och erbjuds en plats tillbaka. I evighet där alla tårar kommer torkas.
Citat:
Ursprungligen postat av
larsjohansson
Kristendomen skapar sig en naiv, god fantasiverklighet med en påhittad oändligt god Gud som är är som en kycklingmamma och ser till att allting blir bra fastän vi varje dag ser att det fungerar inte på det viset. När man har fel föreställnignar om verkligheten riskerar man att leva sitt liv på fel sätt.
Det här får jag ofta höra, fast att jag har "slavmentalitet" och lever ett liv där jag tror att Gud fixar allt. Det är inte sant. Vi kommer få uppleva förtryck som aldrig tidigare skådats på den här jorden och bli hatade för Jesu namn skull.
Länkar till "Look Up" igen, och vad Jesus sa skulle ske innan hans återkomst.
https://newtube.app/user/dufrianord/axpmLIi“Be careful, or your hearts will be weighed down with carousing, drunkenness and the anxieties of life, and that day will close on you suddenly like a trap. For it will come on all those who live on the face of the whole earth. Be always on the watch, and pray that you may be able to escape all that is about to happen and that you may be able to stand before the Son of Man.”
Luke 7:34-36
Frågan är nog om man tror på en Gud och Skapare eller tror att vi hamnat här av en enorm slump och ingenting spelar egentligen någon roll. Jag ser Guds fingeravtryck i naturen och bland mycket omkring mig. Genom Jesus får jag styrka, vägledning och vara på hans sida i denna onda värld är ett lätt beslut för mig.
Du var mycket trevligare nu än tidigare inlägg, de uppskattar jag!