2021-08-20, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dufrianord
Lyssna från 17:45 https://youtu.be/-hkJKHhNqfc?t=1065 (jag har fått bekräftat från muslimer att det stämmer).

Sist är "Dajjal" i Islam som påstår sig vara Jesus, Guds son, vår frälsare, Jesus Kristus.
Blev fascinerad av hur de kopierat Bibeln men gjort det tvärtom, eller hur man säger.

Jesus är en betydelsefull person inom islam som ses på ett positivt vis om du har missat det.
Citera
2021-08-20, 10:00
Medlem
dufrianords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Jesus är en betydelsefull person inom islam som ses på ett positivt vis om du har missat det.
Det är inte samma Jesus! I Islam återkommer han ("Issa") som en radikal muslim och berättar hur fel vi haft. The False Prophet. Tycker verkligen du ska titta på den korta videon.
“Teacher,” they asked, “when will these things happen? And what will be the sign that they are about to take place?” He replied: “Watch out that you are not deceived. For many will come in my name, claiming, ‘I am he,’ and, ‘The time is near.’ Do not follow them.
Luke 21:7-8 (NIV)

Jag hatar inte muslimer (fast jag tycker inte de hör hemma här) och använder detta för få dem att inse att de är lurade.

Jag tycker däremot inte om Islam. Muhammad talade för Satan och var omedveten om detta på minst två ställen i Koranen som vi har hittat, hur kan de lita på något från en sådan man? Det är en demonisk religion när man tittar närmare som bla. säger att de får ta mig som sin sexslav, och jag är mycket värd (i pengar, eftersom de vill bryta min blodlinje, så var det för Yazidiska kvinnor under ISIS)

Får man fråga om du är muslim? Låter som du blir förolämpad (och inte ens sett videon). Ditt användarnamn låter som en svensk man. Du behöver inte svara på det om du inte vill, jag menar inte att snoka.
Citera
2021-08-20, 10:30
Medlem
Citat:
Det är inte samma Jesus! I Islam återkommer han ("Issa") som en radikal muslim och berättar hur fel vi haft. The False Prophet. Tycker verkligen du ska titta på den korta videon.
“Teacher,” they asked, “when will these things happen? And what will be the sign that they are about to take place?” He replied: “Watch out that you are not deceived. For many will come in my name, claiming, ‘I am he,’ and, ‘The time is near.’ Do not follow them.
Luke 21:7-8 (NIV)

Jag hatar inte muslimer (fast jag tycker inte de hör hemma här) och använder detta för få dem att inse att de är lurade.

Jag tycker däremot inte om Islam. Muhammad talade för Satan och var omedveten om detta på minst två ställen i Koranen som vi har hittat, hur kan de lita på något från en sådan man? Det är en demonisk religion när man tittar närmare som bla. säger att de får ta mig som sin sexslav, och jag är mycket värd (i pengar, eftersom de vill bryta min blodlinje, så var det för Yazidiska kvinnor under ISIS)

Får man fråga om du är muslim? Låter som du blir förolämpad (och inte ens sett videon). Ditt användarnamn låter som en svensk man. Du behöver inte svara på det om du inte vill, jag menar inte att snoka.

Det är samma Jesus för historierna om denna Issa motsvarar historierna i bibeln om Jesus.

Nä jag är inte muslim, men islam är en bättre religion än kristendom.
Citera
2021-08-20, 10:35
Medlem
dufrianords avatar
Citat:
Det är samma Jesus för historierna om denna Issa motsvarar historierna i bibeln om Jesus.

Nä jag är inte muslim, men islam är en bättre religion än kristendom.

Fast jag har ju faktiskt redan motbevisat dig om detta.
Citat:
Lyssna från 17:45 https://youtu.be/-hkJKHhNqfc?t=1065 (jag har fått bekräftat från muslimer att det stämmer).

Det motsvarar absolut inte Bibeln utan är helt tvärtom, åtminstone i eskatologin. ("End Times")

Tack för du svarade på den privata frågan.
Citera
2021-08-20, 10:42
Medlem
Citat:
Fast jag har ju faktiskt redan motbevisat dig om detta.

Det motsvarar absolut inte Bibeln utan är helt tvärtom, åtminstone i eskatologin. ("End Times")

Tack för du svarade på den privata frågan.

Vad är det som är tvärt om? Kan du förklara hur du får ihop det i ditt huvud att det är just är den riktige Jesus som du tror på som är muslimernas Djalal? Du refererar till nån film gjord av Netflix, där man presenterar denne Djalal ungefär som den historiske Jesus, men det är en film gjord av personer i nutid som antagligen har politiska motiv med vad de sysslar med.
Citera
2021-08-20, 11:09
Medlem
dufrianords avatar
Citat:
Vad är det som är tvärt om? Kan du förklara hur du får ihop det i ditt huvud att det är just är den riktige Jesus som du tror på som är muslimernas Djalal? Du refererar till nån film gjord av Netflix, där man presenterar denne Djalal ungefär som den historiske Jesus, men det är en film gjord av personer i nutid som antagligen har politiska motiv med vad de sysslar med.

Det är väl ingen Netflix film heller?! Han går igenom de tre som ska återvända innan tidens slut Islamisk eskatologi. Jag har hört med muslimer och de flesta känner inte till den här delen men de som vet säger att det stämmer.

Islam påstår att Jesus inte är Gud utan en prophet, som misslyckades med sitt budskap, så Muhammad fick uppenbarelser i öknen, flera bekräftat från satan (eller en demon) och vände på budskapet.
Vissa saker ska kanske inte en vi människor göra utan de är upp till Gud? Jag förstår inte hur muslimer kan förlita sig på en man istället, som inte var speciellt nobel.

Bibeln säger att Jesus Kristus återkommer sist och med ett andetag rensar ut de som spiller blod på jorden. I Koranen kallar de Jesus för "Dajjal" likvärdig vår Antikrist, och denna "Issa" (falska Islam-Jesus) slaktar Jesus Kristus -- enligt Koranen.

Jag tycker de är tydligt att muslimerna har blivit förledda, och de flesta verkar vilja serva Gud men har hamnat på fel sida. Jag har inget hat i mot dem. Jesus sa att vi ska be för våra fiender och de är vad jag gör, att de ska finna sanningen. Deras Mohammad säger att vi ska halshuggas.

Är Gud en kärleksfull och rättfärdig Gud? Eller en tyrann som vill slakta hela världen och spilla mer blod på Jorden? Jag vet vad jag tror, men du verkar förvirrad faktiskt. "Netflix film" 🙄 det är inget Netflix film de visar inget kristet där överhuvudtaget, den jag länkade är inte ens en film.
Senast redigerad av dufrianord 2021-08-20 kl. 11:11.
Citera
2021-08-20, 11:18
Medlem
Citat:
Det är väl ingen Netflix film heller?! Han går igenom de tre som ska återvända innan tidens slut Islamisk eskatologi. Jag har hört med muslimer och de flesta känner inte till den här delen men de som vet säger att det stämmer.

Islam påstår att Jesus inte är Gud utan en prophet, som misslyckades med sitt budskap, så Muhammad fick uppenbarelser i öknen, flera bekräftat från satan (eller en demon) och vände på budskapet.
Vissa saker ska kanske inte en vi människor göra utan de är upp till Gud? Jag förstår inte hur muslimer kan förlita sig på en man istället, som inte var speciellt nobel.

Bibeln säger att Jesus Kristus återkommer sist och med ett andetag rensar ut de som spiller blod på jorden. I Koranen kallar de Jesus för "Dajjal" likvärdig vår Antikrist, och denna "Issa" (falska Islam-Jesus) slaktar honom.

Jag tycker de är tydligt att muslimerna har blivit förledda, och de flesta verkar vilja serva Gud men har hamnat på fel sida. Jag har inget hat i mot dem. Jesus sa att vi ska be för våra fiender och de är vad jag gör, att de ska finna sanningen. Deras Mohammad säger att vi ska halshuggas.

Är Gud en kärleksfull och rättfärdig Gud? Eller en tyrann som vill slakta hela världen och spilla mer blod på Jorden? Jag vet vad jag tror, men du verkar förvirrad faktiskt. "Netflix film" 🙄 det är inget Netflix film de visar inget kristet där överhuvudtaget, den jag länkade är inte ens en film.

Att Jesus är Gud var inget som var klart från början utan det är något som har blivit påhittat av kristna i efterhand. I personen Jesus omgivning när han var levande på jorden skulle ingen ha sagt att Jesus var Gud. De skulle sagt något i stil med att Jesus var en betydelsefull person, en profet som hade närmare kontakt med Gud än andra, de kallade honom "Guds son"; en människa som var utvald av Gud eller adopterad av Gud.

Citat:
Du kan se varje dag att verkligheten styrs inte av en kärleksfull mysfarbror. Den kristna religionen fungerar inte för den går emot hur verkligheten fungerar. Kristna hade inte haft de problem de har om deras religion hade fungerat.
Senast redigerad av larsjohansson 2021-08-20 kl. 11:23.
Citera
2021-08-20, 11:31
Avslutad
Citat:
Judar och muslimers går ut på att det är fel att tro att en historisk person är Gud själv och det kan jag hålla med om. Det är en absurd föreställning som inte fanns från början och som gör kristendomen svagare.

Föreställning om att person är människa och Gud samtidigt är ungefär som att tro att något kan vara en myra och elefant på en och samma gång. Det kanske fungerade i antiken när man trodde att Julius Cesar eller Alexander den Store också var gudomar.

Den ursprungliga föreställnignen om Jesus som "Guds son" var något i stil med att Jesus var en person som var adopterad av Gud och närmare Gud än andra människor.
Problemet med den förklaringen är att den inte överensstämmer med vad Jesus sa om sig själv.

1. Att han och Fadern är ett.
2. Att han var med Fadern och Anden före all tid.
3. Att allt har skapats för hans skull.
4. Att han var med när satan föll.
5. Att han återvänt till Himmelriket och sitter på Faderns högra sida.

Inget av dessa påståenden kan vara sanna om Jesus endast var en människa.
Citera
2021-08-20, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natalz2
Problemet med den förklaringen är att den inte överensstämmer med vad Jesus sa om sig själv.

1. Att han och Fadern är ett.
2. Att han var med Fadern och Anden före all tid.
3. Att allt har skapats för hans skull.
4. Att han var med när satan föll.
5. Att han återvänt till Himmelriket och sitter på Faderns högra sida.

Inget av dessa påståenden kan vara sanna om Jesus endast var en människa.

Jag förmodar att de flesta av dina påstående kommer från Johannesevengeliet som skrevs sist av alla evangelier och skiljer sig mest från dem. Om dessa spektakulära påstående vore sanningen så borde de ju rimligtvis stå först i varje evangelium så att ingen missar dessa viktiga faktum, men det gör det inte.

Jag säger dig igen; Jesus sågs absolut inte som en Gud av sin samtid eller ens av sig själv. Att så skulle ha varit fallet är ett senare påhitt av den kristna miljön under århundradena efter Jesus.
Citera
2021-08-20, 13:05
Avslutad
Citat:
Jag förmodar att de flesta av dina påstående kommer från Johannesevengeliet som skrevs sist av alla evangelier och skiljer sig mest från dem. Om dessa spektakulära påstående vore sanningen så borde de ju rimligtvis stå först i varje evangelium så att ingen missar dessa viktiga faktum, men det gör det inte.

Jag säger dig igen; Jesus sågs absolut inte som en Gud av sin samtid eller ens av sig själv. Att så skulle ha varit fallet är ett senare påhitt av den kristna miljön under århundradena efter Jesus.

1. Att han och Fadern är ett. Joh 14:1-14
2. Att han var med Fadern och Anden före all tid. Joh 17:5
3. Att allt har skapats för hans skull. Kol 1:15-17
4. Att han var med när satan föll. Luk 10:18
5. Att han återvänt till Himmelriket och sitter på Faderns högra sida. Mark 14:62

Det finns uttryckt i lite spridda skurar i evangelierna. Inte minst framgår det av Paulus brev att man mycket tidigt identifierade Jesus som Herren.
Citera
2021-08-20, 15:58
Medlem
dufrianords avatar
Citat:
Att Jesus är Gud var inget som var klart från början utan det är något som har blivit påhittat av kristna i efterhand. I personen Jesus omgivning när han var levande på jorden skulle ingen ha sagt att Jesus var Gud. De skulle sagt något i stil med att Jesus var en betydelsefull person, en profet som hade närmare kontakt med Gud än andra, de kallade honom "Guds son"; en människa som var utvald av Gud eller adopterad av Gud.
Du låter som en muslim, de förstår inte heller Treenigheten och att Jesus är Gud i mänsklig form och Guds son, han har betalat för våra synder.
For God so loved the world that He gave His only begotten Son, that whoever believes in Him should not perish but have everlasting life.
https://biblehub.com/john/3-16.htm

Gud är Allsmäktig. Jag förstår inte varför muslimer har svårt för att se detta. Det är Gud i mänsklig form, inte en annan gud.

Citat:
Du kan se varje dag att verkligheten styrs inte av en kärleksfull mysfarbror. Den kristna religionen fungerar inte för den går emot hur verkligheten fungerar. Kristna hade inte haft de problem de har om deras religion hade fungerat.
Jag ser en helt förvirrad värld i uppror mot Gud efter vi som nationer vände ryggen mot Gud och nu beskyller Gud för våra brister. Jag får min styrka, kraft och vägledning genom Gud och är evigt tacksam för allt Gud gör för mig, det fina med att vara på hans sida och redo att göra det Gud vill är Guds beskydd som kommer på köpet.

På vilket sätt går kristendomen mot verkligheten? Eller det kanske finns en annan tråd för fortsätta den diskussionen än här om Islamisk eskatologi. Fast jag är värdelös på söka på det här forumet.
Citera
2021-08-20, 21:32
Medlem
Citat:
Du låter som en muslim, de förstår inte heller Treenigheten och att Jesus är Gud i mänsklig form och Guds son, han har betalat för våra synder.
For God so loved the world that He gave His only begotten Son, that whoever believes in Him should not perish but have everlasting life.
https://biblehub.com/john/3-16.htm

Treenigheten är ett godtycklig påhitt som någon kyrkofader hittade på när han satt och filosoferade i sin grotta eller liknande det har ingen som helst förankring i någon tidigare tradition eller ens i bibeln. Man hittade på att Jesus var Gud men Jesus och Gud-fader är tillsammans två stycken så då la man till den "heliga ande" också så att det skulle bli talet tre som man tyckte var en trevligt siffra.

Citat:
Gud är Allsmäktig. Jag förstår inte varför muslimer har svårt för att se detta. Det är Gud i mänsklig form, inte en annan gud.
Jag tror det är bra mycket troligare att de kristna misstar sig när de förklarar att en människa är Gud. Evangelierna beskriver i huvudsak inte Jesus som om han vore en Gud. Det går möjligtvis att hitta citat ensklida citat som man med god vilja kan tolka som ett stöd för att Jesus vore gudomlig men på det hela taget ger texterna inte alls det intrycket.

Jesus bad till Gud som var himlen. När han blev korsfärst så sa han "Min gud, min gud varför har du övergivit mig"? Hade han sagt det om han var Gud själv? Det låter inte speciellt troligt i mina öron.

Spannet mellan att vara gud och vara människa är offantligt stort. Att påstå att Jesus var Gud ger ingen beskrivning på hur Jesus var egentligen. Kunde Jesus förutsäga framtiden? Visste Jesus i princip allting som finns att veta? Skulle Jesus kunna flyga eller teleportera sig från ett ställe till ett annat om han hade velat? Det är frågor som inte har något svar.

Om man antar att Jesus vet allting och Jesus vet att han själv är Gud som har ett evigt liv, då har han verkligen inget att vara rädd för. Jesus kan då gladeligen låta sig korsfästas då utan att bekymra sig om vad som ska hända. Det förmenta lidandet och skräcken som han då utsätts för, blir inte speciellt stort järmfört med vad en normal människa hade upplevt i en liknande situation.

Man får inget sådant intryck från texterna. Jesus blev torterad och korsfäst som en normal människa och upplevde samma skräck och smärta som en normal människa hade gjort.

Citat:
Jag ser en helt förvirrad värld i uppror mot Gud efter vi som nationer vände ryggen mot Gud och nu beskyller Gud för våra brister. Jag får min styrka, kraft och vägledning genom Gud och är evigt tacksam för allt Gud gör för mig, det fina med att vara på hans sida och redo att göra det Gud vill är Guds beskydd som kommer på köpet.
Det mesta av dåligheten i världen är inte tyvärr inte beroende på människors beslut och handlingar och synd så som du beskriver det. Det är inbyggt i själva skapelsen att diverse djur och människor måste äta andra djur och människor hela tiden och vara rädda för att bli uppätna själva. Att även de mest lyckligt lottade bara är vackra och friska en kort tid. Att det finns oändlig mängd sjukdomar som plågar människor och tar död på även små bebisar som nyss har fötts. Vem är det som har sett till att världen är gjord så som den är? Det är givetvis Gud som har skapat världen som den är. Samma gud som kristna säger är oändligt god.

Citat:
På vilket sätt går kristendomen mot verkligheten? Eller det kanske finns en annan tråd för fortsätta den diskussionen än här om Islamisk eskatologi.

Kristendomen skapar sig en naiv, god fantasiverklighet med en påhittad oändligt god Gud som är är som en kycklingmamma och ser till att allting blir bra fastän vi varje dag ser att det fungerar inte på det viset. När man har fel föreställnignar om verkligheten riskerar man att leva sitt liv på fel sätt.
Senast redigerad av larsjohansson 2021-08-20 kl. 21:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in