Citat:
Ursprungligen postat av
dufrianord
Du låter som en muslim, de förstår inte heller Treenigheten och att Jesus är Gud i mänsklig form och Guds son, han har betalat för våra synder.
For God so loved the world that He gave His only begotten Son, that whoever believes in Him should not perish but have everlasting life.
https://biblehub.com/john/3-16.htm
Treenigheten är ett godtycklig påhitt som någon kyrkofader hittade på när han satt och filosoferade i sin grotta eller liknande det har ingen som helst förankring i någon tidigare tradition eller ens i bibeln. Man hittade på att Jesus var Gud men Jesus och Gud-fader är tillsammans två stycken så då la man till den "heliga ande" också så att det skulle bli talet tre som man tyckte var en trevligt siffra.
Citat:
Ursprungligen postat av
dufrianord
Gud är Allsmäktig. Jag förstår inte varför muslimer har svårt för att se detta. Det är Gud i mänsklig form, inte en annan gud.
Jag tror det är bra mycket troligare att de kristna misstar sig när de förklarar att en människa är Gud. Evangelierna beskriver i huvudsak inte Jesus som om han vore en Gud. Det går möjligtvis att hitta citat ensklida citat som man med god vilja kan tolka som ett stöd för att Jesus vore gudomlig men på det hela taget ger texterna inte alls det intrycket.
Jesus bad till Gud som var himlen. När han blev korsfärst så sa han "Min gud, min gud varför har du övergivit mig"? Hade han sagt det om han var Gud själv? Det låter inte speciellt troligt i mina öron.
Spannet mellan att vara gud och vara människa är offantligt stort. Att påstå att Jesus var Gud ger ingen beskrivning på hur Jesus var egentligen. Kunde Jesus förutsäga framtiden? Visste Jesus i princip allting som finns att veta? Skulle Jesus kunna flyga eller teleportera sig från ett ställe till ett annat om han hade velat? Det är frågor som inte har något svar.
Om man antar att Jesus vet allting och Jesus vet att han själv är Gud som har ett evigt liv, då har han verkligen inget att vara rädd för. Jesus kan då gladeligen låta sig korsfästas då utan att bekymra sig om vad som ska hända. Det förmenta lidandet och skräcken som han då utsätts för, blir inte speciellt stort järmfört med vad en normal människa hade upplevt i en liknande situation.
Man får inget sådant intryck från texterna. Jesus blev torterad och korsfäst som en normal människa och upplevde samma skräck och smärta som en normal människa hade gjort.
Citat:
Ursprungligen postat av
dufrianord
Jag ser en helt förvirrad värld i uppror mot Gud efter vi som nationer vände ryggen mot Gud och nu beskyller Gud för våra brister. Jag får min styrka, kraft och vägledning genom Gud och är evigt tacksam för allt Gud gör för mig, det fina med att vara på hans sida och redo att göra det Gud vill är Guds beskydd som kommer på köpet.
Det mesta av dåligheten i världen är inte tyvärr inte beroende på människors beslut och handlingar och synd så som du beskriver det. Det är inbyggt i själva skapelsen att diverse djur och människor måste äta andra djur och människor hela tiden och vara rädda för att bli uppätna själva. Att även de mest lyckligt lottade bara är vackra och friska en kort tid. Att det finns oändlig mängd sjukdomar som plågar människor och tar död på även små bebisar som nyss har fötts. Vem är det som har sett till att världen är gjord så som den är? Det är givetvis Gud som har skapat världen som den är. Samma gud som kristna säger är oändligt god.
Citat:
Ursprungligen postat av
dufrianord
På vilket sätt går kristendomen mot verkligheten? Eller det kanske finns en annan tråd för fortsätta den diskussionen än här om Islamisk eskatologi.
Kristendomen skapar sig en naiv, god fantasiverklighet med en påhittad oändligt god Gud som är är som en kycklingmamma och ser till att allting blir bra fastän vi varje dag ser att det fungerar inte på det viset. När man har fel föreställnignar om verkligheten riskerar man att leva sitt liv på fel sätt.